Avatar billede merrild Nybegynder
11. juli 2012 - 20:14 Der er 3 kommentarer

Løsning til mine forældres hus

Hej
Vi trænger til en nytænkning af hele hjemmenetværket og en generel it-løsning til mine forældres hjem (hvor jeg stadig bor, lidt endnu).
Vi bor i en landejendom og får snart indlagt fiberbredbånd. Vi ser ikke andre tv-kanaler end de som modtages gennem luft uden kort (DR's hovedsageligt).
Der er kun ét tv i huset.
Jeg forsøgte at vænne mine forældre til at bruge en hjemmebygget computer, jeg monterede bag fjernsynet med Windows 7 og dermed mediecenter. Ideen var, at denne computer skulle være centralnerven og her alle medier skulle ligge.
Det viste sig at være for kringlet og ikke intuitivt nok.
Min far har for nyligt købt en iPad, og har været særdeles begejstret for den - han bruger den til at læse avis på, almindelig surf samt tjekke sin sekundære email (en gmail).
Desuden er der en gammel XP-stationær i kontoret, som bruges til al anden email (Outlook) samt diverse tekstproduktion i Word.
Min far er en flittig fotograf og vil gerne vise billederne til venner og familie - helst på fjernsynet - men også gerne på iPad'en når de besøger venner.
Desuden lytter de til musik fra Spotify fra iPad'en på enten anlægget i stuen eller i køkkenet. Med spotify er den lokale musik placeret på mediecenteret blevet overflødigt.

Manglen på en ny løsning er blevet aktuel, da den gamle computer i kontoret synger på sidste vers og er langsom samt det faktum, at vi nu får fiber, hvilket burde give nye muligheder.
Lige nu er det ganske forvirrende med de mange forskellige enheder:
3 bærbare PC'er (deriblandt min egen, og en anden der er blevet overflødig med iPad'en),
1 iPad
1 Android-telefon (min)
1 stationær PC anvendt til office-brug herunder især Outlook
1 mediecenter PC med stor harddisk, Blu-Ray drev og tv-tuner koblet til fjernsynet.
1 Sony NEX-kamera

Jeg spørger derfor, hvad der er den letteste, mest elegante og gerne billigste løsning til at skabe en sammenhæng mellem alle disse?

Skal vi købe en ny PC til kontoret, da min far bestemt helst vil bruge outlook og finder gmail forvirrende (har nemlig overvejet fx en chromebook eller en ubuntu-løsning)?
Skal vi købe en netværksharddisk, hvor billederne kan lægges over på - og i så fald, hvordan kan vi så vise dem på fjernsynet og iPad'en?
Skal vi gå over til all-Apple-enheder, og vil mine forældre overhovedet kunne finde ud af det, men deres mange år med PC og Office??

Jeg har selvfølgelig mange ideer selv, men jeg kunne godt tænke mig inspiration og inputs.
Det letteste ville være, hvis mine forældre havde samme forståelse for den slags, som jeg selv har, da jeg godt kan finde ud af det her kludetæppe - men det kan de ikke rigtigt, og fremover, er jeg her ikke lige til at hjælpe dem.

På forhånd tak!
Avatar billede jensenjs Juniormester
11. juli 2012 - 20:59 #1
Jeg har aldrig haft en iPad, så jeg skrev Outlook for iPad
i google og fandt dette link.
Hvis det virker, kan du sammen med et iPad keyboard løse din fars ønske om iPad og Outlook.
http://itunes.apple.com/dk/app/outlook-web-email/id428974099?mt=8
Avatar billede merrild Nybegynder
12. juli 2012 - 17:24 #2
Bestemt en løsning - de kan dog stadig ikke logge på netbank ogl. fra iPad'en, så vi mangler stadig en eller anden form for "rigtig" computer, til at håndtere den slags.
Avatar billede jensenjs Juniormester
12. juli 2012 - 20:47 #3
Kan den gamle slidte bærbare ikke klare netbanken og andre små opgaver.

Ellers skulle du kunne fjern administrere en windows maskine fra iPad
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/193298/manage_your_windows_network_from_the_ipad.html
http://itunes.apple.com/us/app/remote-desktop-lite-rdp/id288362576?mt=8

Så kunne multimedie maskinen eventuelt have netbank ved siden af.

Jeg har læst lidt på nemid.nu de er åbenbart i gang med at se på problemet.
De skriver lidt om hvad problemet er og henviser til en mere teknink pdf fil