Avatar billede vandam_ Nybegynder
11. juli 2012 - 12:59 Der er 4 kommentarer

QNAP eller Synology

Hej.

Jeg har beslutte mig for at jeg vil anskaffe mig en NAS til hjemmet.

Min tanke bag en NAS er at den skal bruges til at lagre film, musik, billeder mv.
Endvidere vil jeg gerne have en NAS som kan kommunikere med mit Samsung TV, iPhone/iPad mv.

Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal vælge.

Umiddebart er jeg faldet over Synology DS212 J eller QNAP TS-212 Turbo NAS.

Vil i anbefale mig en af disse, eller bør jeg i stedet gå efter noget helt andet?

Mit budget ligger på omkring 1.500 kr.
Avatar billede juleulven Nybegynder
11. juli 2012 - 14:48 #1
efter min mening skal du spare noget mere sammen ...

hvis du køber en 2-bay har du begrænset plads, specielt hvis du vil have lidt "sikkerhed" på ...

ydermere har J-modellen pæne begrænsninger ift. RAM og CPU.
desværre bryder de meget hurtigt dit budget på 1500,-

denne:
http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-Disk-Station-DS212-2298521.html
til kr. 2.000,-

og hertil skal du så have harddiske...

Personligt købte jeg følgende:
1 x http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-Disk-Station-DS411-2288807.html
3 x http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-3000-GB-harddisk-2292130.html
til en ca pris på kr. 7.000,-
Avatar billede venturer Nybegynder
11. juli 2012 - 15:54 #2
Jeg synes du skal vælge den ene eller den anden :)
Der er lige så mange der vil sige at QNAP er det sejeste som der er folk der vil sige at Synology er det sejeste. Så det er helt op til dig selv.
Det du bør kigger efter er hvilke funktioner du vil have da de her ikke er helt ens.
Derudover hvilket interface du synes bedst om. For rent hardware mæssigt, er det ligegyldigt om du vælger den ene eller anden (min personlige mening).

/Venturer
Avatar billede vandam_ Nybegynder
12. juli 2012 - 10:30 #3
Hej.

Tak for jere svar indtil videre.

#1 Jeg kan godt se at din løsning vil være det optimale, men vil du mene det er helt hul i hovedet at nøjes med at købe en af de de NAS jeg nævnte?

#2: Ja har også læst mig frem til at det er et spørgsmål om smag i sidste ende - i bund og grund er der ikke den store forskel rent hardwaremæssigt.
Dog synes jeg at jeg har hørt at Synology's interface er bedre og mere bruger venligt end Qnap, ligesom QNAPs app til smartphone får dårlig kritik?
Men er QNAP så besværligt at anvende, eller er jeg med mit "lidt over hverdags viden" om computere godt nok dækket ind?
Avatar billede juleulven Nybegynder
12. juli 2012 - 10:50 #4
#1 Jeg kan jo desværre ikke kommentere så meget på hvad du skal købe rent størrelsesmæssigt .... det handler jo om økonomi og hvad ens overskud/ressourcer er....

for mig personligt har jeg ønsket mig en NAS meget længe og kiggede efter brugte og overvejede en 2-bay længe ... men jo mere jeg læste på fora fandt jeg ud af, at folk med 2bay ofte solgte dem brugt fordi de hurtigt løb tør for plads.

jeg har haft min 4-bay i nu 2 måneder og har høvlet over 2TB ned på den ... backsync til en ven (nas<-->nas), photostation, musik, lokal client-->nas backup, torrentboks osv...
Jeg har stadig 3TB ledig... havde jeg haft en 2-bay havde jeg allerede siddet nu med et lagerplads issue...
og DET er piværgeligt :-)

Jeg har selv købt Synology og er rigtig glad for deres interface.... på arbejder har vi en Qnap ...
jeg syntes selv qnap's user if er lidt mere "besværligt" men det er også MEGET LIDT ...

og når en nas er opsat skal man jo ikke sidde og tæske rundt hele tiden ...  ;-)