Avatar billede djg Nybegynder
01. juli 2012 - 11:55 Der er 5 kommentarer

miljømærket pc

Hej jeg skal købe en pc og lægger vægt på at den er forholdvis billig, og har lavt strømforbrug og ikke indeholder bromerede flammehæmmere. Har kigget på Fujitsu Esprimo. Har nogen erfaringer med dem?

Udover normal hjemmebrug må den også gerne kunne køre nye spil såsom GTA 4. Mulighed for at opgradere er også vigtig. Hvilken esprimo bør jeg vælge?

Minimum system spec's til at køre GTA4 uden hakken og lign:
- 2 GB RAM
- Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHZ, eller AMD Phenom X3 8400 2,1 GHZ
- 256 MB GeForce 8600 eller 512 MB ATI Radeon HD 3870
- HD 18 GB ledig plads

Håber nogen kan give et godt råd
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. juli 2012 - 18:04 #1
Har en del erfaringer med Esprimo E- og Amilo-serien.
De er hardware-mæssigt ganske ok maskiner, men supporten på dem er ikke særligt god fra producenten af.
Driver opdateringer kommer sjældent efter det først års levetid af modellen og BIOS kan også efterlade sig en del at ønske.
Avatar billede djg Nybegynder
03. juli 2012 - 17:58 #2
Tak for svaret. Så vidt jeg kan finde ud af er Esprimo serien de eneste som er Svanemærket, og dermed de eneste som med sikkerhed ikke indeholder bromerede flammehæmmere.

Esprimo PC'erne har indbyggede Intel grafikkort, som (vist nok?)
ikke egner sig så godt til spil.

Mit næste dumme spørgsmål er derfor nu, om man kan sætte et bedre grafikkort til sådan en PC? (Geforce el. ATI Radeon)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. juli 2012 - 19:09 #3
Generelt nej.

Der er flere problemer i det.
Det er low-profile, hvilket man kan komme uden om, men det gør det sværere at få de store kort og dyrere.
Der kan være lidt problemer med "ikke-godkendte" grafikkort i BIOS, hvilket måske efterhånden er løst.
Det største problem er dog strømforsyningen, som er ret lille og ser ud til at være specielt tilpasset kabinettet, så den ikke bare kan skiftes ud.
Avatar billede djg Nybegynder
06. juli 2012 - 14:55 #4
Tak for dit svar Wally. Jeg vil købe en Esprimo til omkring 3000 kr., som kan køre nogle spil. Men ikke de mest krævende spil. Jeg har kigget på P400 E85+ (som er den der har den største strømforsyning - 330 watt)

specifikationer her:
http://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/Publications/public/ds-ESPRIMO-P400-E85.pdf

Jeg er i tvivl om hvilken CPU, men prismæssigt passer denne feks:

Intel Pentium G860 / 3 GHz - RAM 4 GB - HDD 1 x 500 GB

Fujitsu skriver at man kan tilføje forskellige grafikkort.

Hvilket af dem er bedst ift til systemet?
Avatar billede djg Nybegynder
06. juli 2012 - 16:35 #5
Jeg har googlet de forskellige og fundet lidt info om anbefalet minimumskrav til strømforsyning, priser, mm:

- NVIDIA® GeForce® GT630 DisplayPort 2GB FH, 2 GB
300 W
483 kr

- NVIDIA® GeForce® GT 420
827 kr.
400 W

- NVIDIA® GeForce® 605 DisplayPort 1GB FH, 1 GB
300 W
710 kr

- NVIDIA® GeForce® 405 display port full height
658 kr
Ingen directx support
Watt?

- ATI Radeon® HD7350 1GB FH, 1 GB
300 W
Pris ?

- ATI Radeon® HD 5450, 512 MB
400 W
869 kr

iflg denne side er GT630 det bedste kort til PC'ere med lavt strømforbrug:
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/club-3d-geforce-gt-630-2-gb-id-6807271.aspx