Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 08:27 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Laver CMS-systemer ikke fejl?

Man siger da at WYSIWYG-programmer laver tonsvis af kodefejl. Gør CMS-systemer ikke også det?
Avatar billede jokkejensen Novice
19. juni 2012 - 09:06 #1
Nej, eller det afhænger af CMS.
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 09:10 #2
Jeg tænker Wordpress, Dreamweaver og Joomla.
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
19. juni 2012 - 10:12 #3
Dreamweaver ikke ikke et CMS, men ok. :)
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 10:17 #4
What!? Hvad er det så?

Og hvad med de forskelliges evne til at skrive fejlfri kode?
Avatar billede jokkejensen Novice
19. juni 2012 - 10:23 #5
CMS er et content management system, som dupral, wordpress, sitecore og umbraco

WYSIWYG er endten en online "richtext editor", eller et html udviklingsprogram, der understøtter WYSIWYG
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2012 - 14:52 #6
Dreamweaver er en HTML editor (nogen vil endda kalde den en IDE).
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2012 - 14:55 #7
CMS er meget forskellige.

Et daarliget CMS kan naturligvis outputte invalid HTML.

For et godt CMS saa:

author skriver ikke HTML => CMS boer ikke kunne outputte invalid HTML

author skriver HTML => CMS outputter invalid HTML hvis author inputter invalid HTML
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 14:59 #8
Hvad med sidste halvdel af #4??
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2012 - 15:13 #9
CMS udviklerens evner bestemmer god/daarlig CMS og HTML output

Hvis author skriver HTML kommer hans evner ind i billedet
Avatar billede pstidsen Novice
19. juni 2012 - 16:34 #10
Og hvor gode er de forskellige CMS udvikleres evner så? Hvilket CMS er bedst?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juni 2012 - 04:38 #11
Jeg har ikke en liste.
Avatar billede pstidsen Novice
20. juni 2012 - 07:59 #12
Kunne også spørge: Hvilket CMS er bedst? Hvilket laver mindst fejl?
Avatar billede keysersoze Guru
20. juni 2012 - 20:56 #13
Det afhænger i langt højere grad af hvordan man benytter systemerne end hvordan systemet som helhed er. Tager man fx Umbraco eller Composite så får du som udgangspunkt kun en backend og man skal selv både definere al logik/sammenhæng i hvad backenden skal tilbyde samt opsætte al klientkode - med andre ord er du altså selv herre over hvor mange eller få fejl der er. Andre systemer lægger mere op til at tilføje færdige templates og addins og så er det et spørgsmål om hvor gode udvikleren af den pågældende pakke har været, men det er trods alt sjældent værre end at man så må tilpasse efter behov. I værste tilfælde, fx SharePoint (og nok også det eneste uheldige eksempel jeg kan nævne), er du langt hen ad vejen bundet op på hvad systemet vil have dig til. Så konklusionen herfra må være, at så længe du holder dig fra SP er du din egen værste fjende når det kommer til dårlig kode.
Avatar billede pstidsen Novice
20. juni 2012 - 22:14 #14
Så WordPress er fin?

Smid Svar alle.
Avatar billede keysersoze Guru
20. juni 2012 - 22:42 #15
Svar.

Der er mange der beslutter sig for ét system - ofte på baggrund af hvem der nævner det flest gange i forumtråde rundt omkring selvom det sjældent er begrundet af andet end at det er hvad den enkelte selv arbejder med - og det er i bund og grund forkert. Hver system har hver deres fordele og ulemper så det rigtige valg af system afhænger af opgaven der skal løses og derfor kan WP være et lige så skidt valg som det kan være et fint valg. Selvom det koster lidt tid vil det være rigtig godt givet ud at sætte sig lidt ind i de enkelte systemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juni 2012 - 00:27 #16
re #13)

Det der er saa meget fra .NET verdenen.

Der findes utallige CMS i PHP og jeg tror ikke at kvaliteten af dem alle er god.
Avatar billede keysersoze Guru
21. juni 2012 - 07:40 #17
#16 tror ikke at jeg er helt med, jeg forsøger jo netop ikke at vælge side?
Avatar billede pstidsen Novice
21. juni 2012 - 21:19 #18
Flere der vil have points?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2012 - 00:30 #19
re #17)

Min pointe var bare at sitecore, composite og sharepoint alle er ASP.NET og at billedet hos PHP maaske er lidt anderledes p.g.a.den store maengde CMS projekter.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juni 2012 - 00:30 #20
Jo tak.