Avatar billede jbente Nybegynder
18. juni 2012 - 11:40 Der er 11 kommentarer

æøå i mit program

Jeg er klart en novice.., så bær over med mig.

Jeg har købt et program til at styre avlen i vores kennel og kan læse at det er skrevet i Perl
Der medfølger en række filer som jeg kan ændre i for at tilpasse det til vores hunderace. Og alt det er lykkedes meget godt, men jeg har problemer med det dansk sprog (æøå) som istedet vises som et ?

Er der nogen hjælp at hente?
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. juni 2012 - 13:07 #1
Husker du at gemme filen som utf-8?
Og hvilken editor retter du i filen med?
Avatar billede jbente Nybegynder
18. juni 2012 - 13:25 #2
Hej. Og tak for svaret.
Ja. Jeg har forsøgt med at gemme filen som utf-8 Og jeg anvender Notesblok som editor.
Når jeg gemmer filerne som utf-8 får jeg blot en 404 fejl
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. juni 2012 - 13:55 #3
Så ved jeg ikke hvad fejlen kan være, beklager.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2012 - 14:49 #4
<ole>

"Når jeg gemmer filerne som utf-8 får jeg blot en 404 fejl" >> Så må der ske noget, du ikke fortæller om. Vi må vide noget mere, please  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jbente Nybegynder
18. juni 2012 - 18:51 #5
Tak for dit svar. Blot jeg vidste hvad jeg skulle give af oplysninger.

starter med opgaven her:http://www.johnbente.dk/htdocs/search.html som er løst.
Problemet ses her: http://www.johnbente.dk/cgi-bin/geneal.pl?op=tree&index=Vq207&gens=5&db=avl.dbw

Jeg har løst opgaven i Html filen og her: http://www.johnbente.dk/cgi-bin/geneal.pl?gens=5&pattern=Lulu&db=avl.dbw&op=kwsearch

Det jeg ikke forstår er at en del af filen "geneal.pl" fungerer fint, men resten ikke gør.
Avatar billede olebole Juniormester
18. juni 2012 - 19:40 #6
- og problemet er? Du fortæller, 'resten ikke virker', men hvad skulle der ske - og hvad sker der? Jeg efterspørger ikke en tekninsk forklaring ... bare et forsøg på en sproglig beskrivelse af forventninger og resultat  =)
Avatar billede jbente Nybegynder
19. juni 2012 - 06:29 #7
Problemet er at æøå kommer frem som et "?"

NB!

Jeg har fået løst problemet. Tak for hjælpen...

Jeg fik besøg af en med større kendskab til Perl.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. juni 2012 - 08:16 #8
jbente: Hvad med at hjælpe andre i samme situation, og skrive hvad løsningen var? :o)
Avatar billede olebole Juniormester
19. juni 2012 - 13:38 #9
#7 + #8: Ja, det er jo hele idéen med Eksperten  =)
Avatar billede jbente Nybegynder
19. juni 2012 - 16:36 #10
Det kommer, det kommer!
i toppen af filen config.pl har jeg indsat "use encoding 'utf8';"

Det hjælper ikke at indsætte samme kode i f.eks breeding.pl og geneal.pl

Hvordan lukker jeg en tråd?
Avatar billede olebole Juniormester
19. juni 2012 - 17:37 #11
- accepterer dit svar  =)