Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
15. juni 2012 - 13:36 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Installere XP eller Windows7 EFTER Linux Mint

Normalt skal man jo installere Windows XP eller Windows 7 - FØR
man installerer Linux Mint eller Ubuntu.

... Jeg har vist dummet mig ...

Har installeret Linux Mint 13 - FØR Windows ...

Fordi jeg egentlig troede, at jeg kun ville bruge Linux Mint, på den pågældende PC ...

Nu vil jeg egentlig gerne installere Windows også ...

Men kan man det - Uden at man skal starte helt forfra, og slettet Mint for at installere den igen EFTER Windows ... ?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juni 2012 - 13:53 #1
jeg ville hente virtualbox til linux, og i den oprette en xp-maskine (fx 20gb dynamisk plads). Så kan du have begge kørende samtidig.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. juni 2012 - 15:47 #2
Hvorfor vil du have 2 systemer på samme tid på din pc?

personligt vælger jeg enten at køre det i virtualbox eller os har jeg en test stationær koblet op via en KVM switch (Dog er denne en tilføjelse, da jeg blev træt af det med at bytte rundt på kablerne (mus, tastatur og skærm)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. juni 2012 - 15:49 #3
Vil lige tilføje du kan os nøjes med og købe en ekstra harddisk og så blot bytte rundt på harddiskene når det er ;)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. juni 2012 - 10:50 #4
Tak for svar ...

Tja, hvordan bruger man egentlig Virtualbox ?

Og det er til Linux Mint 13 -
Er der en special udgave ?

Grunden til jeg vil have flere udgaver er -
hvis jeg vil se nogle af mine Windows CDer eller DVDer på PCen ...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2012 - 16:03 #5
mint er en ubuntu-klon, så start softwarecenter, og skriv virtualbox i søgefeltet. Installér det.

I det program kan du oprette en kunstig pc/maskine - giv den fx 50gb diskplads (den bruger kun det nødvendige, men så er der rigelig plads) - og sæt hukommelse til 1,5 - 2gb (alt efter hvad du har i maskinen, maks 50%). Ret lige graffikkortet i opsætningen, så det er på maks ram.
Start nu maskinen, og du kan indlæse win-xp helt som vanligt. Der skal evt derefter indlæses virtualbox udvidelser, så du kan få alle features med - heribland er mulighed for at køre i rammefri tilstand (så har du din linux-skrivebord, bare nu også med proceslinjen fra xp, hvor du kan køre xp som du plejer). Husk at lukke xp-maskinen før du lukker for mint for ikke at tabe data.
Avatar billede Blueeyez Mester
16. juni 2012 - 17:47 #6
#4 Følgende forstår jeg ikke helt: hvis jeg vil se nogle af mine Windows CDer eller DVDer på PCen ...

Du kan os hvis det blot er windows miljø bruge winehq (Som er gratis til linux)

Men det kommer an på hvad du skal bruge den til, ulempen ved virtuelle maskiner er at du ikke bruger fysisk hardware i den virtuelle maskine, men virtuel hardware som betyder at hvis du har et nvidia 580 på 2 GB så vil dens ydeevne ikke være identisk med den virkelige pc..

Derfor foreslog jeg at du installere på flere harddiske (Uden brug af dual boot)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. juni 2012 - 19:48 #7
Tak til jer begge to ...

Så vil jeg gerne se nogle "points-svar" ...
Avatar billede claes57 Ekspert
16. juni 2012 - 19:58 #8
for min skyld kan du bare lukke selv...
Avatar billede Blueeyez Mester
16. juni 2012 - 20:14 #9
#7 Svar
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
17. juni 2012 - 10:18 #10
Tak ...
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2012 - 14:45 #11
#7 Svar