Avatar billede hopir Novice
03. juni 2012 - 16:07 Der er 8 kommentarer

Hjælp til dns på exchange 2010

Hej med jer

Jeg er ved at sætte et en Exchange 2010 op i et testlab hjemme hos mig selv.

jeg har et domaine hvor jeg har mulighed for at ændre på dns'en.

Så vidt jeg har forstået, så på mit eksterne domæne der skal jeg oprette et MX record der peger på min offentlige ip hjemme hos mig.

Da jeg har dynamisk ip hos min isp har jeg oprettet et domæne hos dyndns.org som fx er minexchange.dyndns.org og det peger på min offentlige ip. Så mit mx record har altså en destination på "minexchange.dyndns.org" så skulle det være iorden på domæne siden (ude på nettet).

Men hjemme på min server. Hvad for noget dns skal jeg lave der ? har søgt google tyndt :/

Jeg har tjekket med min isp, om de blokerer for nogle porte, og de blokerer ikke for noget som helst.

Går stærkt ud fra jeg ikke skal lave noget A record på mit domæne på nettet, da jeg har et mx record der resolver til min offentlige ip..

portforward og NAT har jeg opsat på min router.

Håber på lidt hjælp /:

//Jesper
Avatar billede opt Nybegynder
03. juni 2012 - 18:25 #1
Opsætning af DNS:
A record der peger på din IP
MX record der peger på ovennævnte A record

:-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
03. juni 2012 - 22:56 #2
Din lokale DNS er kun internt for at dit Active Directory fungerer bedst og for at Outlook klienter der forbinder direkte til serveren kan hente de forskellige service records på DNS-servicen på lokalnettet.
Active Directory og Exchange sætter alle disse op automatisk, hvis du bare sørger for at installere DNS-servicen samme med AD-promoveringen (Dvs. lige efter eller før, hvilket jeg ikke kan huske, men dcpromo.exe vil fortælle dig det).
Avatar billede hopir Novice
03. juni 2012 - 23:09 #3
jeg synes jeg har gjort det sådan... jeg kan sagtens telnette til serveren når jeg er på lanet. men så snart jeg går på et andet internet. og prøver at telnette. så kan den ikke forbinde.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
04. juni 2012 - 18:06 #4
Jeg ved ikke lige hvad det er du tænker på at gøre med Telnet.
DNS er bare en konverteringstjeneste imellem domænenavne og IP-adresser.
Det har ikke direkte noget med tjenesterne der kører på din server at gøre.

Ang. din eksterne opsætning af DNS, så skal du i dit domænes administrative DNS sætte din MX-record til at pege på din dyndns-adresse.
Dyndns-adressen indeholder så en A-record til din IP-adresse.
Avatar billede hopir Novice
06. juni 2012 - 11:13 #5
det samlede trådene lidt mere. men blev så spredt igen da jeg efterhånden har læst mange steder på nettet at stofa bruger et mail relay og jeg derfor skal bruge backup-mx.stofanet.dk MEN hvor faen skal det tilføjes?

Kan det være rigtigt at på mit webhotels dns der skal oprettes:

mail.mitdomaine.dk 10
og
backup-mx.stofanet.dk 20

hvilke dns records skal der så oprettes på mit exchange server ?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
07. juni 2012 - 01:05 #6
Din lokale DNS har kun indflydelse på dit lokale netværk.

Mail-relayen er typisk kun udgående, så der skal ikke ændres noget i DNS'en, medmindre du har har noget SPF sat op, hvilket ikke bør gøres før systemet har kørt i et par dag.

Det som skal ændres er at Exchangen skal sættes til at videresende alle udgående mails til mail-relayen, typisk kaldes det for en smart-host og indstillingen findes i noget det hedder noget med SMTP.
Avatar billede hopir Novice
07. juni 2012 - 11:30 #7
Forstår bare ikke helt koblingen mellem mit domæne og min exchange..

Opsummering:

Dvs. jeg skal oprette mx recorded backup-mx.stofanet.dk 20 som det eneste på mit webhotels dns.

Og på min exchange server skal jeg konfigurere smart host (det tror jeg at jeg har styr på) samt receive connector

Altså groft sagt 3 ting der skal gøres for at det virker :)
Avatar billede hopir Novice
25. juni 2012 - 18:25 #8
wally smid et svar.. kontaktede stofa og fik det løst