Avatar billede MadsJensen93 Nybegynder
22. maj 2012 - 12:44 Der er 2 kommentarer

Trådløs internetforbindelse

Hej,
mit navn er Mads. Jeg har i forbindelse med mit køb af en trådløs internetforbindelse et spørgsmål:

Hvilket "udstyr" kræver det for en anden person, at se at jeg er på nettet? Er dette udstyr (hvis det altså kræves) nemt tilgængeligt for... lads sige... personer arbejder som i IT-branchen? - eller kræver det meget, meget kompliceret udstyr?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
22. maj 2012 - 23:58 #1
Når du skriver trådløst internet, så antager jeg det er mobilt internet og ikke bare en trådløst router på en fastlinje internetforbindelse.

Mobilt internet kører over samme udstyr som mobiltelefonerne.
Frekvensen er en licenseret frekvens, hvilket gør udstyret en del sværere at få fat i, men ikke umuligt.
Kommunikationen mellem din enhed og udbyderens base-station er dog krypteret og den kryptering er ikke lige sådan at bryde, hvilket også er grunden til at politiet med indførslen af GSM-netværket og nyere typer netværk har krævet at de kan få adgang til et sted hos udbyderne, hvor de kan hente dataene ud ukrypteret, selvfølgelig mod en dommerkendelse.

Generelt vil jeg ikke mene at det er nok at være indenfor IT-branchen eller for den sags skyld ingeniør med elektronik og data som fagområde.
En IT-person hos den specifikke internetudbyder har nok bedre muligheder, men så er vi alligevel nede på en meget begrænset gruppe, som nok alligevel har adgang via deres normale arbejdesværktøjer, da det typisk skal bruges til fejlsøgning.
Avatar billede MadsJensen93 Nybegynder
23. maj 2012 - 10:29 #2
Meget tilfredsstillende svar. Tusind tak. Du ønskes en rigtig god dag:-)