Avatar billede annak Nybegynder
21. maj 2012 - 11:19 Der er 11 kommentarer

Optimering af billeder

Hej.
Er der nogen der ved, hvordan man optimerer billeder til nettet? Billederne tager for langt tid om at loade, men de skal helst ikke være mindre. Håber der er nogen, der kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. maj 2012 - 11:23 #1
Har du et link til billederne?

De skal gemmes som jpg og du kan som regel sætte komprimeringen til 70 uden billedet bliver grynet.
Avatar billede annak Nybegynder
21. maj 2012 - 11:28 #2
Hvordan sætter jeg komprimering?
Jeg har ikke et link til billederne endnu.
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. maj 2012 - 11:31 #3
Hvilket program bruger du til at gemme billederne med?
Avatar billede annak Nybegynder
21. maj 2012 - 11:36 #4
Jeg bruger photoshop.
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. maj 2012 - 11:42 #5
Hvis du vælger Save for Web & Devices kan du indstille kvaliteten og se resultatet med det samme. Hvis du sætter kvalitet til 60 eller 70, så bliver det sikkert meget godt.
Avatar billede annak Nybegynder
21. maj 2012 - 11:48 #6
Under quality eller hvad?
Der er nemlig 5 muligheder
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. maj 2012 - 11:51 #7
Ja Quality.
Avatar billede annak Nybegynder
21. maj 2012 - 12:04 #8
Under quality er der fem muligheder, der ikke ændrer størrelsen på billedet

Nearest Neighbor
Bilinear
Bicubic
Bicubic Smoother
Bicubic Sharper
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. maj 2012 - 12:11 #9
Nej, prøv at se højere oppe. Lige ved siden af hvor du vælger at det skal være JPEG.
Avatar billede annak Nybegynder
21. maj 2012 - 12:43 #10
Okay. Jeg vil prøve at finde ud af det. Tak for hjælpen.
Avatar billede ntholm Nybegynder
20. oktober 2012 - 15:22 #11
Jeg tror ikke hun er ordenligt inde i save for web & devices.

tryk: Ctrl - Shift - Alt + S

eller: filer -> Save For Web & Devices

Så kommer dit billede frem i en popup hvor du øvert til venstre kan vælge filformat. Som sagt skal det være .jpg - men det kan være den er sat til noget andet.

Når du så har sat den til jpg kan du sætte Quality til et tal mellem 1 og 100. Sæt den til 70 og så er du kørende.

Men husk at hvor længe billederne er om at loade og har med din internet hastighed at gøre, og eventuelt serveren som billedet ligger på.