Avatar billede morten1012 Nybegynder
19. maj 2012 - 17:44 Der er 3 kommentarer

beregning af nutidsværdi

Jeg skal beregne og sammenligne forskellige finansieringsformer i forhold til leasing.  Jeg er kommet frem til at den nemmeste metode må være at opsætte komplette cashflow for de forskellige typer finansiering og beregne den totale nutisdværdi i excell.  Altså komplet oversigt over betalinger og datoer og så bruge netto.nutidsværdi i excell til at komme frem med en total nutidsværdi for hver finansieringsmulighed.  Den laveste nutidsværdi "vinder".

Er dette en acceptabel måde at gøre det på?
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2012 - 19:27 #1
hvis du så samtidig kan tage højde for, at et lån måske er til fast rente, og andre med variable renter (og renten så stiger 2-3% i løbet af de næste 4 år), så er du ved at være dækket godt ind (hvis du altså gætter rigtigt mht renteudviklingen).
Som jeg har opfattet det (min bil er købt og betalt), så er leasing med en fast ydelse, mens alm billån er med variabel rente.
Og hvis der nu kommer en ændring af registreringsafgiften om 3 år, så nyt/grønne biler falder i pris, hvordan indgår det så i restværdi i leasingaftalen.
Der er meget at gætte på - fx er nogle bilmærker lige faldet meget i nypris (og dermed også i brugt) da leasingregler for private blev ændret.
Avatar billede EkspertOle Nybegynder
06. juni 2012 - 11:58 #2
Ja, jeg er så lige blevet opmærksom på at mit billån var med variabel rente. Vores bank har lige ladet renten på billånet stige til 8,2%, så nu overvejer jeg at optage et lån hos Ikano Bank istedet for. De har 0kr i oprettelse i Juni måned og en rente på 5,8% istedet for. http://ikanobank.dk/laan

Når den bil vi har nu skal skiftes ud overvejer jeg også at lease, eller måske en el-bil hvis udviklingen på det område er gunstig.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2012 - 13:31 #3
ikano her en speciel rentepolitik - de 5,8% er kun på lån over 225.000kr jf https://ww2.ikano.dk/autoans/ikanobank_familielaan/ydelsestabel_popup2.asp
Hvis du har friværdi i hus, så vil det være billigere med en lån der.