Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2012 - 08:04 Der er 3 kommentarer

opsætning af FTP på alm internet udbyder

Jeg har sat mange FTP servere op på Linux og Windows gennem tiden. Mest Filezilla og proftpd. Men kan det passe, der er sket noget indenfor de senere år med internetudbyderens service, der forhindrer det? For jeg oplever alle steder, hos mig selv, hos venner, at man godt kan nå den udefra, logge ind, men den stopper altid ved listning af mappen.

Jeg har prøvet passiv/aktiv, forskellige porte, DMZ osv.

Det virker ofte over intern LAN ip, men det er jo ikke rigtig det, jeg skal bruge det til, den skal nås udefra.

Jeg har vist læst mig til, at Zyxel routere, som der ofte bruges i private internetmodemmer, går ind og blander sig i trafik, der ligner FTP, er det rigtigt?

Er der andre der har oplevet dette problem på alm internetforbindelser og fundet en løsning?
Avatar billede Andyboy Nybegynder
13. maj 2012 - 09:12 #1
Har du prøvet at køre på noget andet end port 21?
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. maj 2012 - 09:47 #2
Hvis den stopper ved listningen, så er det din data-forbindelse, der ikke er sat rigtigt op.
Benytter du aktiv FTP. så skal der åbnes hos _Klienten_ og ikke hos serveren.
Benytter du passiv, så skal der åbnes hos serveren, men hvor mange porte afhænger af FTP-servicen, du har installeret.
Kan det ikke sættes, så er det reelt alle porte over 1024, der skal forwardes til FTP-serveren.
Avatar billede Hans Mester
13. maj 2012 - 10:41 #3
Et andet problem, hvis du sidder bag en nat-router, er den ip-adresse (hvis passiv mode), som serveren fortæller klienten den skal oprette dataforbindelsen til.

Hvis din router ikke automatisk laver den om til din wan-ip (det kan de fleste routere, hvis serveren kører på port 21), så skal det sættes op i serveren. Hvad der sker, kan ses i loggen hos klienten.