Avatar billede Schlafn Nybegynder
12. maj 2012 - 21:37 Der er 12 kommentarer

2 styresystemer.

Hej.
Spørgsmål nr. 1:
Jeg har netop formateret min computer, hvilket jeg har prøvet et par gange før uden de store problemer.

MEN, først prøvede jeg at installere windows xp fra en usb, hvilket åbenbart ikke var så ligetil. Da jeg havde installeret det hele kunne computeren ikke starte op (kan ikke helt huske hvorfor). Da jeg så kom hjem og fandt min egen xp home edition cd, valgte jeg at installere det på ny. Samtidig troede jeg at den selv ville slette det styresystem jeg tidligere havde installeret som ikke kunne starte, men det gjorde den ikke. Mit spørgsmål er så: Hvordan sletter jeg det styresystem som er i stykker? Jeg har prøvet at skrive "msconfig" og gå ind i boot tab'en, men jeg kan ikke finde nogen steder hvor der står slet og delete knappen virker heller ikke. Hvad gør jeg?

Spørgsmål nr. 2:
Tidligere når jeg har formateret mine computere har jeg startet med at installere driveren til netværkskortet så det var nemt at finde resten af de drivere jeg skulle bruge. Det var dog ikke muligt denne gang der der vist var noget galt med netværkskortet. Så derfor tror jeg at jeg har installeret den forkerte driver til mit grafikkort. Jeg er ret sikker på at jeg har et geforce 7600, men når jeg kører et program der identificerer de forskellige ting siger den at jeg har et 9800?
Jeg sidder og prøver at spille skyrim, men det er enormt dårlig kvalitet i forhold til hvad jeg kunne spille før jeg formaterede. Nogen ideer? Er godt klar over det er en stor mundfuld.

På forhånd tak :)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. maj 2012 - 23:04 #1
For det første så vil jeg råde dig til og formatere helt på ny.. Lyder til det er et værre rod du har fået lavet, når du formatere og kommer til den del med paritioner så sletter du alle, medmindre ef af partitionerne er et data drev.. (Opbevaring af data)

Dernæst så skal du finde ud af hvad du har i din computer, er det en du selv har samlet eller er det en færdig købt? (HP, Dell, Acer?)

Skriv model navn hvis det er..
Avatar billede Schlafn Nybegynder
12. maj 2012 - 23:13 #2
Kan det gøres uden at formatere på ny?

Det er en jeg har købt i en computershop, som de har samlet.

MSI, G31TM - P35.

Kan det passe?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 09:29 #3
Når du starter pc op, får du så en skærm hvor du skal vælge hvilket system du vil starte?
Gør du det, kan du deaktivere den ene startsti ved at gå i msconfig og under boot.ini og kontrollere dine start stier her. Den burde vise den startsti der fungerer og sletter den der ikke virker.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 09:32 #4
Hvis dette ikke fungerer, og du kan få ryddet op i den defekte installtion, så er jeg enig i at en formatering og geninstalltion er den rette løsning.
Avatar billede Schlafn Nybegynder
13. maj 2012 - 14:02 #5
Ja der står at jeg kan vælge mellem xp home edition og xp home edition :) Men kan jeg ikke slette det ene inde i msconfig?

Betyder det noget at have 2 styresystemer? kører computeren langsommere??
Avatar billede Schlafn Nybegynder
13. maj 2012 - 14:06 #6
Perfekt! Det virkede.
Men så når jeg starter nu siger den at jeg kører i valgfri start i stedet for normal start. Vil det sige at hvis jeg ændrer den tilbage til normal start så kommer det andet styresystem tilbage?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 14:25 #7
I valgfri start er der dele af dine opstart programmer der er slået fra. I normal start startes alle systemdrivere og tjenester samt alle programmer der er valgt til at køre i start.
nej det andet system skulle ikke komme tilbage, da du har slettet start stien. Du har muligvis nogle efterladenskaber fra det (windowd.old måske), men tilbage skulle det ikke komme.
Har ikke nogen erfaring med om der skulle være hastigheds forskel om der er flere systemer på, men umiddelbart vil jeg sige nej.
Avatar billede Schlafn Nybegynder
13. maj 2012 - 15:58 #8
Jamen så skulle det jo være på plads :)

Kan du også hjælpe med grafikkort delen?
Når jeg kører en dxdiag siger den godt nok at jeg har et geforce 9800.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. maj 2012 - 16:05 #9
Hmm Du kunne prøve at se om SlimDrivers kan finde den:
http://www.driverupdate.net/
Den der er gratis til venstre.
Jeg forstår dog ikke hvorfor programmet du bruger  tager fejl.
Avatar billede Schlafn Nybegynder
15. maj 2012 - 12:58 #10
kan man se på selv kortet, hvis man åbner computeren, hvad det er for et ?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2012 - 15:58 #11
Det burde du kunne ja.
Slim Drivers??
Avatar billede Schlafn Nybegynder
15. maj 2012 - 23:10 #12
tror der er noget galt med netværkskortet. Kunne i hvert fald ikke få slim drivers til at virke.