Avatar billede birgitteni Nybegynder
11. maj 2012 - 13:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel - Betinget formatering - ved valg fra en rulleliste

Hej

Jeg har en rulleliste med en del værdier: feks. 6.45-13.15, 07-12, 07-13, 07-15.30 osv. Jeg vil gerne bruge betinget formatering 3 farvet skala, således at alle dagvagter (vagter der begynder før 12:00) bliver blå, alle aftenvagter bliver grønne og nattevagterne bliver blå. Jeg er i tvivl om, hvordan jeg lægger flere værdier ind under samme farve, og hvilken formatering jeg skal bruge i cellen og rullelisten - standard, tal, dato eller andet. NB! jeg har også felter i rullelisten med fri og afspadsering, de skal bare være hvide.
Er der nogen, der kan hjælpe?
Birgitte
11. maj 2012 - 13:33 #1
Du skal benytte en formel til at beskrive betingelserne.

I Excel 2010:
Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.

Skriv i formel a la denne:
=ELLER(A1="6.45-13.15";A1="07-12";A1="07-13")
....og vælg hvilken baggrundsfarve, det skal udløse.
Avatar billede birgitteni Nybegynder
14. maj 2012 - 09:08 #2
Det ligner lige det, jeg kunne bruge, men når jeg sætter de formler ind, får jeg følgende fejltekst: "Du kan ikke bruge relative referencer i et Betinget formatering-kriterie for farveskalaer, datalinier og ikonsæt."
Tror du, at jeg skal skrive formlen på en anden måde?
14. maj 2012 - 13:24 #3
Hvad har du indtastet som kriterie?
14. maj 2012 - 13:25 #4
Der er ingen relative referencer i mit eksempel.
Avatar billede birgitteni Nybegynder
14. maj 2012 - 14:14 #5
Jeg er i tvivl om, hvad kriterie er, men jeg har valgt/skrevet følgende i "Ny formateringsregel":
Regeltype: Formater alle celler på basis af deres værdier
Formattypografi: Trefarvet skala
Jeg har valgt formel i type og f.eks. skrevet følgende i værdi:
=ELLER(B4="06.45-13.12";B4="06.45-13.45")
og valgt blå som farve
i 2 række har jeg igen valgt formel og skrevet:
=ELLER(B4="15-22";B4="15.30-22.30")
og valgt grøn som farve
i 3 række har jeg igen valgt formel og skrevet følgende:
=ELLER(B4="23-07";B4="24-08")
og valgt rød som farve
14. maj 2012 - 15:11 #6
Vælg en regeltype:
Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres.
Avatar billede birgitteni Nybegynder
15. maj 2012 - 08:19 #7
Tusind tak - nu er mit problem løst. Det er første gang, jeg bruger eksperten.dk Vil du ikke skrive til mig, hvordan jeg giver dig pointene +10 for din tålmodighed
15. maj 2012 - 11:45 #8
Pointsystemet fungerer på den måde at jeg lægger et svar, som du efterfølgende accepterer med et flueben i boksen ud for svaret.

Læs mere her:
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede birgitteni Nybegynder
15. maj 2012 - 11:54 #9
Jeg kan ikke umiddelbart finde ud af, hvordan jeg kan give dig de sidste 10 point ?