Avatar billede Opadome Nybegynder
10. maj 2012 - 18:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Du skal have tilladelse for at udføre denne handling

Hej,

jeg har et meget irriterende problem, netop at jeg har 12,4 GB unødvendige filer liggende på D drevet som jeg ikke kan slette. Det er især træls når man kun har en 218 GB SSD, derfor har jeg brug for så meget plads som muligt. Det der ligger på D drevet som jeg ikke kan slette, er 3 mapper fra en Windows 7 installation:
Program Files
Program Files (x86)
Windows

Hver gang jeg prøver at slette dem, kommer der en popup frem cirka 30% i processen at jeg skal have tilladelse fra en administrator... Problemet er bare at jeg ER administratoren. Jeg har også været inde i alle mapper og D drevet og skifte ejerskab fra TrustedInstaller til mig selv og givet min bruger fuld tilladelse, men aligevel kan jeg ikke få lov at slette nogem af mapperne. Her er nogle screenshots jeg tog, håber det kan hjælpe lidt:
http://i.imgur.com/wfMw6.png
http://i.imgur.com/lkZMS.png
http://i.imgur.com/cEUxZ.png
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 18:39 #1
jeg havde det samme problem med en opdatering, der gik død, og efterlod en usletbar mappe.
Min opskrift var:
hent en mint linux 32bit, og brænd til cd/dvd
boot på denne - så kan du klikke på din harddisk, og slette filer/mapper - og inden du er færdig, så husk at tømme papirkurven i linux.
Derefter genstart (uden cd) og i windows har du nu en mappe (999trash eller noget i den stil) som du kan slette, og det er så det hele.
Mint linux er bedst, da den har meget let ved at tilgå dine windows-diske uden at blive installeret (den kører 100% på cd).
http://blog.linuxmint.com/?p=1889
lidt nede på siden under
HTTP Mirrors for the 32-bit CD No codecs ISO:
tager du den danske
Denmark klid.dk
Avatar billede Hans Mester
10. maj 2012 - 19:16 #2
Jeg plejer at starte en kommandoprompt som administrator, så er der adgang til det hele. Det er ofte UAC som driller.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. maj 2012 - 19:30 #3
jeg har så uac slået fra, og havde taget ejerskab af mappen inkl filer og undermapper - det hjalp ikke - men mint-linux løste det.
10. maj 2012 - 22:55 #4
... eller i "Fejlsikker Tilstand" ?
Avatar billede Opadome Nybegynder
15. maj 2012 - 07:16 #5
#2 og #4 ingen af jeres forslag hjalp. #1 jeg har hverken usb eller en disc med plads.

Anyway, jeg har løst problemet ved at smide en Windows 7 Home Premium disc i pc'en, hvor den spørger hvilket drev man vil installere det på - der fik jeg også muligheden for at slette dreve, hvor jeg så selvfølgelig slettede D drevet. Det eneste negative der var ved det var så bare at jeg var nød til at geninstallere windows 7 på C drevet så nu skal jeg til og installere alle mine programmer og drivere igen. Jeg har så også fået et andet problem nu, jeg kan ikke udvide mit C drev med den plads som D drevet efterlod. Jeg har bare 20 GB tom plads som jeg kan vælge endten at gemme væk eller oprette et nyt drev og smide pladsen derover. Nogen der kan hjælpe mig her? Sig til hvis i skal have screenshots.
Avatar billede Opadome Nybegynder
15. maj 2012 - 19:07 #6
Ser ikke ud til nogen kan hjælpe mig så lukker den her og laver en ny tråd ang. det nye problem...
Avatar billede claes57 Ekspert
15. maj 2012 - 20:58 #7
du kunne have udviddet drevet under installeringen hvis du havde slettet de gamle partitioner i forbindelse med formateringen.

Du havde hverken usb eller disc med plads? og dog et dvd-drev? En brændbar disk koster vel 2 kr. Det er en klaphat-undskyldning. For de 2 kr ville du kunne have undgået at bruge tid på at installere det hele forfra, og nu skal du så bruge tilsvarende beløb på en ny cd.

Du kan brænde en cd med gparted, og boote på den, så kan du let øge win-partitionen til maks (det tager kun få minutter). Stadig - du skal ofre et par kr på en brændbar cd-skive.
Avatar billede Opadome Nybegynder
16. maj 2012 - 06:40 #8
Hvorfor skulle jeg købe en brændbar disk og hente mint Linux når jeg havde en CD med Windows 7 Home Premium liggende ved siden af mig som fixede det? Og hvorfor skal jeg ud og købe en ny cd fordi jeg har slettet mig D drev, det giver da ingen mening :S Kan ikke se hvordan det kan være en "klaphat-undskyldning", du er vel muggen over du gav mig et ubrugeligt svar og ikke fik points... dårlig stil!
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2012 - 08:28 #9
de 20 gb plads vil du vel bruge - det var det øvelsen fra start også gik på (låst plads) - og der har du så ikke fået det løst. Det kunne du have gjort uden reformatering for 2kr - og nu kan du gøre det igen for 2kr.