Avatar billede Zaaq Nybegynder
04. maj 2012 - 20:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Min computer slukker

Jeg har en computer som ikke rigtigt vil som jeg vil.
Skulle lave den for en ven, men efter xp er installeret vælger den at slukke nogle gange.
Den kører fint et lille stykke tid og pludselig uden advarsel slukker den. Ingen bsod eller noget.
Har installeret 3 programmer til at teste CPU varme da jeg tænkte det kunne være det, men ingen af dem vil vise mig hvor varm den er.
Jeg har også prøvet at puste den ren med luft, men det hjalp heller intet.
Har prøvet at smide at windows 7 på, men det samme sker. Opgiver snart maskinen, men nu prøver jeg at høre her om i måske har en idé.
Det er en packard bell easynote r4624D (bærbar)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2012 - 21:40 #1
Hej og velkommen til Eksperten.
Hvis du går i logbogen lister den så nogle fjel her vi måske kan bruge?
Hvilke programmer har du prøvet?
Bruger selv SIW:
http://www.gtopala.com/siw-download.php
Home edition nederst (gratis)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. maj 2012 - 21:44 #2
fjel=fejl ;-)
Avatar billede Zaaq Nybegynder
04. maj 2012 - 22:14 #3
Tak for det :)
Jeg har prøvet tempcore, speedfan og everest, men alle programmerne vil kun vise mig temperatur på HDD.
Der er utroligt mange "Service control manager" med tjenesten "MTCDIO" der ikke kunne starte.
Og ellers laver den fejl under windows opdateringer (dog pga den slukker).
Avatar billede mireigi Novice
05. maj 2012 - 04:43 #4
Hvis to forskellige styresystemer giver samme fejl, er det hardwaren der fejler noget.

Hvis garantien stadig gælder, så send computeren tilbage til forhandleren og forklar problemet, så skal de enten levere en ny, eller reparere den for dig.

Slukker den helt, eller genstarter den bare?

Hvis den genstarter, så kontroller først, om BSOD overhovedet er sat til at blive vist:
http://pcsupport.about.com/od/windows7/ht/automatic-restart-windows-7.htm

Så kan du søge på fejlkoden efterfølgende og finde en løsning.

Hvis den bare slukker, så er det enten varme eller fejl i CPU/Bundkort. Alt andet vil give en BSOD.

Det er muligt at bundkortet har en feature i BIOS, hvor den viser CPU temperatur ved sidste slukning. Nogle få har det, så måske du kan være heldig der.

Kan du ikke finde fejlen inden for de næste 8-10 crashes, vil jeg anbefale at tage den ned til forhandleren eller, hvis garantien ikke længere gælder, til en computerbutik, hvor du kan betale dig fra at få den testet.

Hvis det er varme eller hardware fejl, kan du risikere uoprettelig skade på hardwaren ved for mange crashes. Og så er det oftest billigere at betale 450 kr til en computerbutik end at risikere at skulle skifte mange dele ud.
Avatar billede Zaaq Nybegynder
06. maj 2012 - 19:36 #5
Der er ingen garanti på mere, og der er ingen BSOD. Den slukker bare uden nogen form for advarsel.
Det er en jeg prøver at lave for en ven, og derfor må han jo så betale for at få den testet hvis han ønsker det :)
Men der er jo nok ikke så meget at gøre for at få den til at køre så. Det kunne nok godt tyde på noget hardware fejl som du siger :(
Avatar billede Zaaq Nybegynder
19. maj 2012 - 16:34 #6
Den er nu skrottet. Intet virkede så opgav den :(