Avatar billede NsMcLean Nybegynder
10. april 2012 - 23:06 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Backup af styresystem (Win7)

Hej!

Jeg er nået til det punkt på min computer, hvor den simpelthen er overfyldt med diverse programmer og lign. En del af programmerne og filerne er vigtige og skal gemmes, dertil har jeg nu købt mig en extern hard-disk (2TB) som jeg skal til at backe' up på. Mit spørgsmål er bare hvordan jeg tager en komplet sikkerheds kopi af mit styresystem (Windows 7 Profesional 64bit) og windows programmer som Office pakken på den smarteste måde?

Jeg bruger Windows eget formaterings program til det, men sletter den også mit styre system ?

(Da jeg købte computeren var Windows 7 home Pre-installeret på den, min harddisk gik for et år siden helt ned og jeg har efterfølgene fået en ny hvor IT-manden installerede Win7 Prof på, derfor har jeg ingen recovery eller CD med systemet)
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 00:00 #1
Sikkerheds kopi. Det kan gøres med windows 7. Ellers er der Avronis, som er det nemmeste, men det koster 50$. Ellers er der f.eks.Paragon free http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/
Eller
EaseUs ToDo free http://download.cnet.com/Easeus-Todo-Backup-Free/3000-2242_4-10964460.html#editorsreview

Formatering sletter styresystemet

"IT-manden installerede Win7 Prof på, derfor har jeg ingen recovery eller CD med systemet)"
Der er noget galt her. Når du har fået en windows 7 pro installeret, så skal du også have nøglen. For bliver nøglen brugt mere end 1. gang, er det en ulovlig installation. Men du har vel fået den aktiveret hos Microsoft?

Med dette program kan du se hvilken nøgle du har. Vælg den free.
http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 00:03 #2
Ps. Eller skulle det forstås sådan, at du har en nøgle, men ingen windows DVD. Du har så ret til at få en DVD fra IT-fyren. Men ellers kan du låne en win 7 pro - og man må godt brænde en kopi.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 00:07 #3
Linket til Paragon er åbenbart smuttet http://www.paragon-software.com/home/br-free/
Avatar billede NsMcLean Nybegynder
11. april 2012 - 00:08 #4
Det er installeret hos en professionel IT forretning, jeg har også en garenti for at det selfølgelig er ægte software, Det gik lidt stærkt med det da jeg skulle bruge min computer til en masse eksamen, og den gik (typisk) ned lige omkring 10 dage før eksamenerne. Computeren var simpelthen klar, installeret og alt ting da jeg fik den tilbage.

Hvilket et af de gratis programmer ville du anbefale hvis du har nogen erfaring med dem ?
11. april 2012 - 00:16 #5
Du vil så 100% manuelt geninstall WIN7 ? Med hvad ?

Øhhh... hvad vil du så bruge den BackUp til bagefter ?
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 00:21 #6
Jeg har selv Acronis 11 og jeg har set på Acronis 12. Jeg synes bedst om 11, men det er måske en vanesag. Jeg har også Paragon og jeg kender EaseUs ToDo. Anbefale er svært, hvis du ikke har noget imod at bruge 50$ (Det er billigere at handle i $ end i Euro) så er Acronis nok valget, MEN de andre er såmænd udmærket. EaseUs er begyndt at sende popups med opfordring til at opgradere til købeversionen, det bryder jeg mig ikke om. Jeg har aldrig modtaget spam fra Paragon. Men man skal registrere sig for at få nøglen.
Paragon har desuden mulighed for at arbejde med partitioner.
Avatar billede NsMcLean Nybegynder
11. april 2012 - 00:23 #7
@Karise_Larry: Jamen da, findes der en smart måde at løse det her problem på uden CD'en ? Så jeg kan få det formateret, beholde mit Windows 7 Professionel og de vigtige programmer. Eller skal jeg have fat i en CD.
11. april 2012 - 00:34 #8
Hvad med at copy/flytte dine EGEN data over på andet medie.
Afinstall diverse programmer / Util / Toolbar / ... som du ikke bruger...

Og
Hent og instalér CCleaner www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/

---

CCleaner - værktøjer - systemgendannelse - Fjern gamle systemgendannelsespunkter ...
Avatar billede NsMcLean Nybegynder
11. april 2012 - 00:44 #9
Jo tak, jeg kender og bruger CCleaner'en.

Jeg er glad for at i gider at hjælpe

Det jeg ønsker er at "starte forfra" med det hele, formatere harddisken så det hele er CLEAN, derefter sætte Win7 op igen, og mine programmer og filer jeg har taget backup af. Min computer er også blevet mere og mere langsom efterhånden, og jeg kan ikke finde problemet selvom jeg har afinstalleret diverse ting.

Uden en CD, er det så overhovedet muligt? Og er i villige til måske at lave en lille step by step guide da jeg lige nu er helt forvirret og gerne vil have det løst med et konkret svar.
11. april 2012 - 00:49 #10
... hvis den i 'tidernes morgen' er 'manuelt' instaleret med en original WIN7 DVD - skal SKAL der også en sådan til for at begynde 'forfra' !!!

En del af ovenstående BAckUp programmer opretter 'bare' et IMAGE af nuværende instalation - det kan du jo så ikke bruge til noget ... Du vil jo gerne 'pille' enklte mapper/filer ud derfra EFTER den nye instalation er gennemført...
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 01:14 #11
Recovery programmerne giver mulighed for at lave en Recovery disk. Acronis og Paragon gør det muligt at boote op på en Recovery disk og derfra formatere 1. eller flere partitioner. Det samme kan Windows 7 Installation disken. Er disken først formateret, er der ingen smart måde at installere windows på. Det er enten med DVDén eller med en USB stick, hvis Windows er lagt derpå.

Et Image skal selvfølgelig ikke være af den nuværende installation, men den nye. Jeg vil bestemt ikke undvære et Recovery program, jeg har haft stor glæde af mit. Jeg kan lægge en lille anvisning på installation af et sådan program, hvis det ønskes.
Når der er virkelig koks i windows kan det være en god ide, at lave en nyinstallation, fordi det kan tage meget længere tid at "rense" det gamle, hvis det da i det hele taget lykkes.
Og det er jo så netop her et Recovery Image er lykken. Inden for ca. 10 min. har man fået erstattet windows, så det er som nyt.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 01:23 #12
#10 "... hvis den i 'tidernes morgen' er 'manuelt' instaleret med en original WIN7 DVD - skal SKAL der også en sådan til for at begynde 'forfra' !!!"
Det er da noget sludder. Man kan da altid begynde forfra med en ny Windows DVD når bare man har nøglen. Det har spørger jo også allerede fået gjort før.
Avatar billede NsMcLean Nybegynder
11. april 2012 - 01:29 #13
[b]#11[/] Det var præcis det svar jeg ønskede, jeg har også min nøgle nu, jeg mangler bare at få Win7 lagt på min USB stick,

Gider du skrive et "svar" så jeg kan give dig nogle points,

Mange tak!
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 01:36 #14
Ok:)

Du har måske ikke brug for det, men her er en lille reminder til lige at kaste et blik på:
Sådan laver du et Image af en partition

FORBEREDELSE: Vi vælger C-partitionen med windows som eksempel, men man kan lave et Image
af en hvilken som helst partition. Man kan også lave et Image af hele harddisken, men det
er upraktisk.
Hav altid 2 eller flere partitioner, så alle dine data ikke forsvinder hvis Windows går ned.

C-partitionen bør ikke være over ca. 40GB og kun indeholde styresystemet og mindre programmer. Større
programmer lægges på en anden partition.
Det er vigtigt af flere grunde. Jo større Image, jo længere tid tager det at gendanne. Og
jo længere tid tager det at defragmentere og undersøge for Virus-trojaner og andet snavs.

Når du har lavet den C-partition, som passer dig, skal den defragmenteres og scannes for Virus-trojaner osv.
før du laver dit Image, for har du fået virus i dit Image, får du det jo hver gang du gendanner fra det.

Programmer som Acronis, paragon og EaseUs m.fl. kan køre et nyt Image ind direkte fra windows.
det skal bare genstarte før processen, som derefter kører automatisk.

Læg ikke det færdige image på C-drevet, men på en anden partition, for det tilfælde, at windows går
helt ned. Harddisken kan jo også stå helt af, så lav en backup af dit image på en backup harddisk.
Det gøres ved simpelhen at kopiere Image, fra hvor det ligger, til en anden harddisk.
Hvis du ikke kan boote op på Windows får du brug for en Recovery disk/USB så husk at lave den.
Avatar billede Slettet bruger
11. april 2012 - 01:37 #15
Nå bommede med svaret:)