Avatar billede dryndte Nybegynder
04. april 2012 - 15:57 Der er 5 kommentarer

windows og RAM

Hej!
jeg har en bærbar PC, med 16 Giga RAM, og det hele køre også fint nok men hvis jeg fx åbner Photoshop eller andre krævende RAM programmer. Så kan jeg se på min jobliste at computeren kun bruger der ved de 45% af mine RAM.
jeg ved godt at Computeren gemmer på nogle af mine ram til Windows 7 O.S.V Men kan jeg gøre noget for at den yder det optimale hele tiden, eller er det mig der er forkert på den? :)
Avatar billede Skumlos Nybegynder
04. april 2012 - 16:51 #1
Den bruger jo kun det RAM den bruger, så er den sådanset ikke længere. Af samme grund er 16GB RAM til den almene forbruger fuldstændigt skudt ;) Det skal siges visse programmer har svært ved at udnytte over 3GB. Dette galdt f.eks. visse ældre versioner af Solidworks. Om der er noget lignende med Photoshop, I dunno... Spørgsmålet er om du kører en 64Bit version af programmet?
Avatar billede pstidsen Novice
04. april 2012 - 17:35 #2
Åben joblisten og gå ind i processor. Tryk på "Vis processorer for alle brugere" og list dem efter hukommelse. Er der noget, som bruger meget og er unødvendigt? Hvis ja så afslut det.

Er du sikker på at du har aktiveret alle RAM i Bios? Kører du 32 eller 64 bit Windows?
Avatar billede dryndte Nybegynder
04. april 2012 - 17:45 #3
ja jeg køre 64 bit men det var bare om man kunne sætte programmet til at bruge mere ram så den fx åbnede hurtigere eller har det noget med kodningen at gøre ligsom du snakkede om solid works
Avatar billede pstidsen Novice
04. april 2012 - 18:00 #4
Du kan ikke få et program til at bruge mere RAM, nej.
Avatar billede Skumlos Nybegynder
04. april 2012 - 19:24 #5
Hvis mængden af RAM der skal bruges er tilgængelig vil den blive brugt, selvom Windows' RAM allokator kan være lidt speciel. Men for at bruge mere end de omkring 7GB du så bruger, kræver jo at du har et program som rent faktisk udnytter det. I photoshop er det jo ofte noget med store billeder osv. Vi er lidt ude i et omvendt problem her, er vi ikke? Normalt køber man flere RAM fordi man mangler det. Her har du rigeligt RAM og vil gerne udnytte dem, selvom du ikke har brug for det ;)