Avatar billede mogenslyhne Nybegynder
01. april 2012 - 13:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PocketBook IQ 701 og e-reolen

En af mine venner har købt en ebogslæser (PocketBook IQ 701 OS Android 2,0), som skal sættes op til bibliotekernes E-reolen.
Dette kræver en Adobe konto og en ebogslæser der han håntere DRM.
Ebogslæseren skal i dette tilfælde være Aldiko Reader, som findes i Google Play. Jeg har fået hentet Aldiko Reader, men får ved installation en parsing fejl og kan derfor ikke komme videre. Har søgt på nettet og fundet en, der har samme problem. Det skulle kunne løses ved downloade en zip fil og åbne denne på SD kortet. Men hvordan jeg gør det, ved jeg ikke. Har hentet zip fil ned på kortet, men ikke unzippe. Skal der bruges et bestemt program til Android for at kunne pakke filen ud?

Se her den tyske svar:

Hallo fellball,
danke für die schnelle Antwort. Ich habe den Patch downgeloadet, nur, was mach ich jetzt damit? Es ist eine Zip-Datei, muß ich sie in das Pocketbook unzippen? Wohin? Und das aldiko apk, wohin muß ich das kopieren im Pocketbook?
Gruß und dank für deine Antwort
Rudmueller

Du mußt den Patch wie eine Firmware einspielen:

1. Das Zip-File auf die externe SD-Karte spielen.
2. Beim Einschalten des IQ die "+"-Taste des Lautstärke-Reglers gedrückt halten und erst loslassen wenn ein grünes Android-Männiken und ein gelber Fortschrittsbalken erscheint.

Nach ein paar Sekunden bootet der IQ neu und du solltest beim installieren von Aldiko keinen Parsing-Fehler mehr bekommen.

Jetzt mußt du nur noch Aldiko starten und das DRM mit den selben Daten freischalten mit dem du die Bücher gekauft hast.....

Nogen der ved, hvordan jeg kan unzippe denne fil på ebogslæseren, eller kan komme med andre forslag til, hvordan jeg kan få E-reolen til at virke så bibliotekernes e-reol kan bruges ? Google Play (Android Marked) er ikke præinstalleret på ebogslæseren.

venlig hilsen
Mogens Lyhne
Avatar billede ptj_11 Forsker
01. april 2012 - 17:33 #1
Har du forsøgt med den anvisning, derstår i den tyske tekst?
Når du først har gemt zipfilen på SDkortet, så hold IQ tasten nede sammen med + tasten til lydstyrken, og først slippe disse taster igen, når der kommer en lille Android mand og hvad jeg oversætter med et gult ikon.
Din E-boglæser har åbentbart etlille program til at installere firmwarefilen direkte fra zipformatet.
/ptj_11
Avatar billede mogenslyhne Nybegynder
02. april 2012 - 12:23 #2
Ja, det har jeg prøvet et par gange, men bliver ved med at få en parsingfejl, når jeg vil installere Aldiko Book Resder.
Trykker jeg på dip filen, kan jeg se, at den indeholder 9 filer. Et par stykker med efternavn apk.
Ja ved ikke rigtig, hvad jeg så skal stille op.
Avatar billede ptj_11 Forsker
02. april 2012 - 14:17 #3
Sker der det som forventes når du følger anvisningen?
/ptj_11
Avatar billede mogenslyhne Nybegynder
02. april 2012 - 16:54 #4
Ja, E-bogslæseren kommer frem med den lille Android  figur. Der kører en "bjælke", der stopper halvvejs og E-bogslæseren tænder. Efterfølgende prøver jeg så at installere Aldiko, men får stadig en parsing fejl. Ved ikke om denne boot gøres færdig. Der er også et udråbstegn, når den lille Android mand er fremme. Jeg har ikke den store viden om OS Android, og forstår heller ikke, hvorfor Andriod Marked ikke er præinstalleret på maskinen.
Har lige prøvet endnu engang. Der kommer en lille kasse frem, hvor der kommer en pil opad. Denne er kun fremme et øjeblik, derefter bliver den til en advarselstrekant med et gult udråbstegn indeni. Samtidig kører der en gul bjælke langsom fra venstre mod højre. Denne når dog kun ca. halvvejs ind om e-bogslæseren tænder.
Den lille Android mand er der hele tiden mens dette sker.
Avatar billede ptj_11 Forsker
02. april 2012 - 17:59 #5
Det kunne næsten lyde som om, at selve installationen af firmwaren fejler.
Jeg må erkende, at jeg heller ikke kender meget til android.
Findes der ikke et forum for android brugere?
Lidt søgning giver bl.a. dette:
http://www.mobildebat.dk/forumdisplay.php?62-Android-forum
Og til selve læseren er der skam ogsået forum:
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=115479

Du kunne prøve der, om de har lidt mere indsigt i den specifikke model.
/ptj_11
Avatar billede mogenslyhne Nybegynder
16. april 2012 - 09:03 #6
Tror også, at installationen af zip-filen fejler, da der kommer en trekant med udråbstegn i. I et splitsekund er der en kasse fremme, hvorfra der kommer en pil.
Problemet er, at e-bogs læseren har Android 2.0 og kan ikke opdateres til en højere version og det spiller ikke sammen med Aldiko 2.2 version. Der findes ældre versioner af Aldiko, som måske godt kan installeres, men jeg ved ikke om disse versioner understøtter DRM/Adobe, som man skal bruge, hvis man vil låne bøger fra e-reolen fra bibliotekerne.
Så jeg er ikke kommet videre, og har ikke e-bogslæseren lige nu.
Skulle der være nogen, der har et bud på en løsning, er jeg stadig interesseret. Men tak til ptj 11 for svar.
Avatar billede Masterclass Nybegynder
07. maj 2012 - 17:55 #7
Jeg sidder med samme problem!
Følger nysgerrigt med - og kommer med kommentarer hvis jeg finder en læsning
Avatar billede mogenslyhne Nybegynder
08. maj 2012 - 12:11 #8
Er så ikke kommet videre, da jeg ivar leveret e-bogslæseren tilbage til min ven.
Han har imidlertid skrevet til Aldiko om problemet, men deres svar kan jo ikke bruges til noget. Han skriver jo netop at firmware version er 2.0 og så svarer de med en vejledning til seneste version af Aldiko, der netop ikke kan installeres på Android 2.0

Aldiko, Apr 10 14:25 (PDT):
Hi
Could you go to the link below to see if you can install Aldiko successfully ? Thanks
https://aldiko.zendesk.com/entries/402881-download-the-latest-version-2-1-0-of-the-aldiko-book-reader-application

Ovla47, Apr 10 01:41 (PDT):
I have bougt a pocketbook IQ 701 (serienr. EP5010002149D41000B7, firmware 2.0 (android 2.1.2)) and I need Aldiko Book Reader which supports DRM. It will make it possible for me to borrow books from danish libraries. I have with difficulty downloaded Aldiko Book Reader to my pocketbook, but when I want to install I get a parsing error and I cannot get any further. Can you help me?
Best regards
Ove Larsen
Avatar billede mogenslyhne Nybegynder
20. juli 2012 - 14:47 #9
Nå, men fandt aldrig en løsning på problemet. Er da stadig interesseret, hvis en brugbar løsning findes!
Hvordan lukker man tråden?