Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 21:04 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Routerproblemer

Hej alle sammen..

Jeg er lige flyttet på kollegie, og er derfor på kollegienet..
Jeg har i denne anledning prøvet at opsætte en router, men der er desværre "ingen internetadgang", selvom jeg godt kan få forbindelse til selve routeren.
Et andet problem er at jeg ikke ved særlig meget om dette og om hvad der kan være galt.
Derfor tænkte jeg om der ikke var nogen herinde der kunne komme med et bud?
I må endelig spørge hvis i skal vide noget, da jeg overhovedet ikke ved hvilken info jeg skal give jer.. Min router siger det her: http://billedeupload.dk/?v=f0Z5S.png

Mvh Thomas
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 21:14 #1
Mit bedste bud er at kollegiet blokerer for routere.. (Der er vel ikke andre wifi signaler på kollegiet? :)
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 21:34 #2
Der er andre wi-fi signaler her.. Og fik et brev da jeg flyttede ind omkring, at vi gerne måtte benytte egne routere til trådløst netværk.
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 21:35 #3
Så jeg står lidt på bar bund:)
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 21:39 #4
#2-3 Blot for at være sikker:

Er der lan kabel i ethernet porten i routeren til en anden lan port? Hvis du sætter lan kablet i din pc i stedet, er der så internet?

Har du prøvet og nulstille routeren?
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 22:01 #5
Jeg har prøvet at nulstille routeren, uden held..
Og altså der går et lan-kabel fra ethernet porten til der hvor der kommer internet ud(ved ikke lige hvad man kalde det:))..
Og hvis jeg bare sætte kablet i fra der hvor der kommer internet ud til min pc, er der internet..

Håber du forstå.. Er rimelig lost på det her område:)
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 22:02 #6
Det går helt galt det her.. Nu skrev jeg den som svar
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 22:09 #7
#6 Hvilken router har du? (At du lægger svar gør intet, så længe du ikke accepterer dit svar ;)
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 22:14 #8
Se evt. billedet i min første post.. Men det er en Cisco Linksys E1200
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 22:21 #9
#8 Hvilket styresystem kører du med? (XP, VIsta eller 7?) Ud fra billedet ligner det enten Vista eller 7...
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 22:24 #10
Det er Windows 7..
Avatar billede Blueeyez Mester
31. marts 2012 - 22:40 #11
#10 Okay, så kan jeg kun guide dig minimalt, har haft 7, men husker ikke så meget fra det..

Det første jeg vil tjekke er ipen, så start cmd (kommando prompt) og skriv ipconfig og fortæl mig om der står noget ud for:

IP adresse
Undernetmaske
Standard gateway

(Følgende skal du tjekke op på når du har kabel direkte i pc og når du bruger din router...
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 22:52 #12
Har taget screenshot af begge dele. (den øverste er når jeg er tilsluttet routeren, den anden er med kabel direkte i pcen..

http://www.billedeupload.dk/?v=MC0O1.png
Avatar billede dariovich Nybegynder
31. marts 2012 - 22:52 #13
Håber det var det du ville vide ;)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
01. april 2012 - 10:27 #14
Typisk har kollegiet en netværkshjælp, der kan hjælpe dig lidt på vej med dette eller også er der måske nogen nørder i mellem dine naboer, der hurtigt lige kan guide dig.

Sætter du din router forkert op, så vil din DHCP forsøge at dele IP-adresser ud til resten af kollegiet og det vil kollegiets netværk typisk opdage med det samme og lukke af for din router, så har du under dine forsøg for at få det til at virke gjort dette, så er der intet vi kan gøre.
Åbning kan ske automatisk efter et af kollegiet valgt tidsrum eller det kan være det skal ske manuelt, så kontakt din netværkshelpdesk.
Avatar billede dariovich Nybegynder
01. april 2012 - 10:59 #15
Der er noget netværkssupport, som jeg kan kontakte.. Dette kan jeg desværre først i morgen. Jeg ville derfor spørge herinde først, det kunne jo være at i vidste noget:)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 11:14 #16
#15 Jeg er ikke sikker, men undernetmasken er forskellig, det kan måske være der problemet er, har set følgende problem før, dog fik vi aldrig løst det, da det udstyr problemet var med var delvis defekt os..

Men tilgå din routers setup side: 192.168.1.1

På første side (Nu gætter jeg, men vi begge har linksys, du har dog E1200 og jeg har en WRT610N, men..

Under setup -> Basic setup er der noget der hedder: "Subnet Mask:" (Min er på engelsk) men der skal du ændre det til: 255.255.240.0 måske det kan løse problemet :)

Du kan os ændre de 2 andre felter (Hvis følgende ikke løser problemet i første omgang)
Avatar billede dariovich Nybegynder
01. april 2012 - 11:49 #17
Det hjalp ikke med at ændre undernetmasken:(
Jeg prøvede også at ændre "IP Address"(korrekt?)..
Eller hvad skal jeg mere ændre??
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 11:53 #18
#17 Standard gatewayen os :)

Prøv evt og genstart routeren efter ændringerne.. hvis det ikke virker så kan jeg kun henvise til dem der står for netværket.. for så må der være en slags blokering på overfor routere.. Normalt så burde man bare kunne sætte sin router op uden problemer og eneste jeg kan se der kan være en hindring er de 3 ting der.. især undernetmasken..
Avatar billede dariovich Nybegynder
01. april 2012 - 12:07 #19
Hvor ændre jeg standard gatewayen?
Håber ikke at jeg er til for mange problemer ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 12:24 #20
#19 Hov fandt lige ud af en fejl i min information til dig

IP Address:  -> IPen til din router: 172.17.64.1
192.168.1.1 - > Subnet Mask: 255.255.240.0
Start IP  Address: 172.17.74.204 (Denne er lidt længere nede)

Men som udgangspunkt burde du kun skulle ændre subnet mask, så det kunne godt tænkes at de skal godkende den før du kan bruge den evt spørg andre på kollegiet.. (Altså af dem der har en router stående)
Avatar billede dariovich Nybegynder
01. april 2012 - 12:54 #21
Det virker desværre ikke.. Jeg må kontakte kollegienettet i morgen.
Tak for hjælpen. Nap du bare pointene :)
Avatar billede Blueeyez Mester
01. april 2012 - 12:58 #22
#21 I såfald forventer jeg os at du lige gider skrive herinde, når du får adgang til internettet via din router :) (Altid rart at lære nyt, især på sådan en front her)
Avatar billede dariovich Nybegynder
01. april 2012 - 14:36 #23
Jeg skriver når jeg finder ud af det:)
Avatar billede Blueeyez Mester
15. april 2012 - 21:04 #24
#23 Vi afventer spændende information fra dig :-)