Avatar billede Nederb Juniormester
30. marts 2012 - 18:10 Der er 13 kommentarer

Hvad gør .

Min server admin har opgraderet til PHP 5 så nu skal nogle af mine koder laves om
Da jeg ikke koder PHP hver dag er jeg ikke den skarpeste til det så har tjekket nogle kode eksempler som :

echo "<td>".$dataArr[$j]."</td>";

Hvad betyder . foran $ og efter ] ?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. marts 2012 - 18:13 #1
. en konkatanerings operator i PHP
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2012 - 18:51 #2
"nogle af mine koder" lyder helt forfærdeligt!
=> "noget af min kode"

Punktummet fungerer ligesom + i andre sprog.
- men i PHP er + kun for sammenlægning af tal.

"123" . "456" = "123456"

"123" + "456" = 579
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2012 - 19:08 #3
<ole>

- og + fungerer ikke kun med strenge (som vist i #2). Det fungerer primært med tal:

$n = 123 + 456;
echo $n; // Udskriver 579

- men (desværre) også med 'tallignende' strenge

$n = "123" + "456";
echo $n; // Udskriver 579

/mvh
</bole>
Avatar billede tobrukDk Novice
30. marts 2012 - 22:02 #4
Det er ligesom at du ville for den til at VÆRE SAMMEN!

altså det ville sige ligesom olebole frem vise dig.
du kan gøre det utroligt meget og det er pisse godt lavet hvis man kan sige det sådan

$1 = 1;
$2 = 2;
echo $1 . $2;

Der ligger den talene samme som bliver til 12, ellers kan du bare kigge på olebole og T4NK32, du forklare det lige så godt da :)
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
31. marts 2012 - 01:10 #5
@tobrukDk Du skal lige huske at variabler ikke må starte med et bogstav :-)

Men til ingen verdens nytte og for at gentage hvad alle de andre har sagt, betyder punktummet bare at du skifter mellem at udskrive tekst og variabler i PHP.

Du ville få samme resultat hvis du skrev:
echo "<td>";
echo $dataArr[$j];
echo "</td>";
Avatar billede olebole Juniormester
31. marts 2012 - 13:46 #6
@chriz7913: Der, hvor jeg kommer fra, må variabler nu gerne begynde med et bogstav
Avatar billede chriz7913 Nybegynder
31. marts 2012 - 14:06 #7
Ups har nok været lidt træt da jeg skrev at punktummer betyder at du skifter mellem en tekst-streng og en variabel. Punktummet betyder selvfølgelig at du sammenkobler to ting. I dit tilfælde en tekst-streng og derefter en variabel men det kan også bruges til to variabler eller tekst-strenge. fx.
echo $var1.$var2;

Er det samme som
echo $var1;
echo $var2;

@olebole Sorry mente tal :-)
Avatar billede Nederb Juniormester
31. marts 2012 - 17:36 #8
chriz7913 skriv et svar så du kan få points
Avatar billede olebole Juniormester
31. marts 2012 - 17:49 #9
Var det ikke arne_v, der svarede i indlæg #1?
Avatar billede Nederb Juniormester
16. april 2012 - 12:51 #10
@olebole

arne_v svarede havd det var og ikke hvad det betød som jeg spurgte om
Avatar billede olebole Juniormester
16. april 2012 - 13:03 #11
Arne skrev, det i PHP er en operator til konkatenering. Den forklaring er ingen i denne tråd vist kommet nærmere.

Et punktum er en konkatenerings operator. Et punktum betyder konkatenering af de to strenge på hver side af punktummet. I denne forbindelse forstår jeg ikke din skelnen mellem, hvad noget er - og hvad det betyder
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2012 - 13:48 #12
I #2 forklarede jeg hvad det betyder.
- forståeligt for folk som ikke ved hvad en "konkateneringsoperator" er.

Ovenikøbet suppleret med et lille sprogkursus : )
Avatar billede olebole Juniormester
16. april 2012 - 15:15 #13
Så skal man da godt nok være nøjeregnende! Og hvis det var rigtigt, at punktum betyder det samme som plus i andre sprog, ville enhver VB'er (og mange andre) jo undre sig, fordi plus der kun kan addere tal (sammenlægge, hvis du heller ikke kender det ord)