Avatar billede compac Seniormester
27. marts 2012 - 15:28 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udtræk oplysninger fra javascript

Jeg har et array der kommer fra php via json_encode.
Hvordan får jeg det splittet op så jeg kan arbejde med det i javascript?
<?php
$idtur = $_GET['gpstur'];
session_start();
include("gpsadmin/conn.php");
$sql = "select * from $vandreture where id = '$idtur'";
$result=mysql_query($sql) or die(mysql_error());
while($row=mysql_fetch_array($result)){
            $date = date('d-M-Y',strtotime($row['dato']));
            $titel = $row['titel'];
            $file = $row['sted'];
            $dir = $row['mappe'];
        }
foreach (scandir($dir) as $f)    {
        if  (strcasecmp(substr($f, strlen($f) - 4), ".jpg") == 0)  {
              $$dir = $dir.'/'.$f;
              include("udtræk_exif.php");
              $files[] = array($date,$file,$dir,$exif);
          }
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Javascript tabel</title>
<script type="text/javascript">
{
var files=new Array('<?php echo json_encode($files); ?>');
for(var i=0;i<files.length;i++){
document.write(files[i]);
}
</script>
</head>
<body>
<h2>
JavaScript problem
</h2>
</body>
</html>
Det skal bruges til at "styre" placeringen af billeder i Gmaps, og Gmaps arbejder med javascript (eller noget der ligner).
Jeg har behov for at få dannet et array i javascript, hvor jeg kan trække hver enkelt post ud fra (date,file, dir, exif).
Avatar billede olebole Juniormester
27. marts 2012 - 15:38 #1
<ole>

var files = <?php echo json_encode($files); ?>);
alert(files[0]);

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
27. marts 2012 - 15:44 #2
- og da elementerne i files jo er arrays, kan du også prøve:

var files = <?php echo json_encode($files); ?>);
alert(files[0][0]);

Jeg forstår til gengæld ikke, hvorfor du inkluderer filen udtræk_exif.php ved hvert gennemløb af en løkke ... eller hvorfor der indgår et 'æ' i dens filnavn?
Avatar billede compac Seniormester
27. marts 2012 - 16:05 #3
æ i et filnavn - det var en bommert, må jeg indrømme.
iøvrigt hvis jeg bruger alert(files[0]); kommer hele arrayet ud.
Bruger jeg alert(files[0][0]); kommer der en [ (firkantet parantes til syne.
Avatar billede compac Seniormester
28. marts 2012 - 11:54 #4
Jeg vil gerne formulere mit problem helt enkelt:

<?php
    $files[] = array($date,$file,$dir,$exif);
?>

<script type="text/javascript">
{
var files=new Array('<?php echo json_encode($files); ?>');
for(var i=0;i<files.length;i++){
document.write(files[i]); --???
}
</script>
Dette er gengivet rent skematisk.
Hvordan får jeg vist indholdet af mit array i document.write ?
Avatar billede olebole Juniormester
28. marts 2012 - 16:11 #5
"Bruger jeg alert(files[0][0]); kommer der en [ (firkantet parantes til syne." >> Det kan jeg ikke tro, hvis du skriver som i #2. Der skal ikke stå:

<script type="text/javascript">
{
var files=new Array('<?php echo json_encode($files); ?>');
for(var i=0;i<files.length;i++){
document.write(files[i]); --???
}
</script>

- men:

<script type="text/javascript">
var files = <?php echo json_encode($files); ?>);
alert(files[0][0]);
</script>
Avatar billede compac Seniormester
30. marts 2012 - 20:22 #6
Jeg har nu rettet koden som du har foreskrevet. Der kommer imidlertid stadig kun en box med en [  .
Jeg har prøvet at sætte en print_r($files) ind i php-koden

Den ser sådan ud:
Array ( [0] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) [1] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) [2] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) [3] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) [4] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) [5] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) [6] => Array ( [0] => 17-Feb-2011 [1] => bramsnas_100410.xml [2] => brams ) )

Jeg tænkte at det kunne være spændende at se hvordan det ville være at ændre alert til alert(files[0][1]) - og derefter til alert(files[0][2]) osv.
Jeg ved ikke om det kan bruges til noget - men jeg forhøjede tallet med 1 og foretog en gennemkørsel hver gang for at se hvad der skete.

Jeg kom til [["17-sep-2011"'"bramsnas_100410.xml"'"
Avatar billede compac Seniormester
30. marts 2012 - 20:56 #7
Det er nu fristende at lægge denne kode ind i en for-løkke med alert(files[0][x])
Det gjorde jeg så og der kommer nu værdierne ud en efter en.
En ting har dog forvirret mig er at der er et punkt som kan afkrydses: "Undgå at denne side laver nye dialogbokse". Det er selvfølgelig meget godt hvor man ikke har styr på antallet.

Spørgsmålet er så: hvordan får jeg lagt mine php-array felter over i enten javascript variable eller javascript-arrays?
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2012 - 21:22 #8
Det bør virke helt af sig selv:

<?php
$files = array(
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    ),
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    ),
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    ),
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    ),
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    ),
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    ),
    array(
        '17-Feb-2011',
        'bramsnas_100410.xml',
        'brams'
    )
);
print_r($files);
?>

<script type="text/javascript">
var files = <?php echo json_encode($files); ?>;
alert(files[0][0]);
</script>
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2012 - 21:25 #9
"En ting har dog forvirret mig er at der er et punkt som kan afkrydses: "Undgå at denne side laver nye dialogbokse"."

Det er en helt almindelig feature i den browser  =)
Avatar billede compac Seniormester
30. marts 2012 - 21:50 #10
OK, Så er det der hunden ligger begravet: Det er browseren!

Men det afklarer ikke hvordan jeg får fat i værdierne når jeg skal arbejde med dem i javascript.
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2012 - 22:31 #11
PHP-array'et i #8 er det samme, som det du skriver med print_r - og det fungerer fint. Prøv igen  =)
Avatar billede compac Seniormester
08. april 2012 - 11:31 #12
Nu er det OK tak for hjælpen. Læg et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
08. april 2012 - 16:30 #13
Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede compac Seniormester
18. april 2012 - 15:40 #14
tak