Avatar billede thusan Nybegynder
22. marts 2012 - 20:05 Der er 1 kommentar

Umbraco 5 - Cache, versionering og felter

Kære Eksperten brugere,

Jeg har kastet mig ud i at bruge Umbraco CMS 5.
Jeg er generelt ny inden for CMS etc.

Der er noget ting i CMS'en som undre mig. Jeg har en følelse af at felterne ikke bliver slettet i databasen når jeg sletter felter i CMS'en.

Fx kan jeg oprette nye felter som: Titel, indhold, keywords, forfatter.

Hvis jeg så senere vælger at slette feltet forfatter kan jeg stadig se værdierne hvis jeg opretter forfatter feltet igen. Derfor har jeg en følelse af at tingene ikke bliver slettet helt når jeg sletter.

Derudover vil jeg gerne vide om man kan slå versionering fra så den ikke gemmer en version hvergang jeg retter i teksten.

På forhånd tak :-)
Avatar billede ntholm Nybegynder
04. april 2012 - 14:38 #1
Hej Thusan.

Nøglen er grundig planlægningsarbejde.

Inden du laver noget i umbraco så sæt dig ned og tegn alle documenttypes på papir og læg dem ud på gulvet i deres hieraki så du kan se hvordan det skal være.

Og hvis du senere skal ændre noget i en document-type eller andet som ikke bliver slettet ordenligt, så skal du overveje hvor vigtigt ændringen er, om det er noget du kan leve med - ellers skal man lave det rigtigt fra start ;-)

Så vidt jeg ved kan du ikke slå versionering fra - måske tager jeg fejl.

Umbraco 5 er vidst til MVC. Så hvis du ikke har ordenlig styr på det, vil jeg helt klart anbefale umbraco 4.7 som er en del mere håndgribeligt.

Mens MVC er fedt, mener jeg personligt først det er nødvendigt når du laver "større" sites eller hvis der er flere udviklere samtidigt.