Avatar billede deaz-34 Nybegynder
21. marts 2012 - 16:19 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Lopslag med værdier mellem to tal

Hej

Jeg har et regneark, hvor jeg i kolonne A har alle mine bilmodeller.
Alle bilmodeller har i kolonne B en tilknyttet værdi.
I kolonne C har jeg alle mine produkter, som ofte passer til flere årgange af samme model. Det står fx angivet som "98-02".

Jeg vil nu gerne have tilknyttet alle de bilmodeller produktet passer til. Jeg har i mit eksempel manuelt lavet mit ønskede resultat i E3 og E4.

Jeg havde lidt tænkt på funktionen lopslag, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg får det sat op, så den tager alle årgange der ligger mellem de to årstal?

Jeg har lavet et lille eksempel af mit regneark her:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AiASV3G4OM6RdDBWZDd3M21Sa201LWwzTzh0b2tlSHc

Er der et klogt hoved der har en løsning til mit problem?

På forhånd tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
21. marts 2012 - 17:35 #1
.. ellers er der jo VBA
Avatar billede deaz-34 Nybegynder
21. marts 2012 - 19:30 #2
Det kunne man måske også.
Ved bare ikke lige hvordan jeg skriver sådan en :)
Avatar billede Thorp Praktikant
23. marts 2012 - 11:40 #3
Hej,

jeg har to løsninger du kan vælge imellem.

Første løsning er uden makroer, men kræver en lang række hjælpekolonner for at kunne finde samtlige værdier indenfor alle årgange for en bestem bilmodel. Der skal være en kolonne for hver forekomst af en årgang, så hvis du har 20 årgange så skal du have 20 kolonner + 3 til kriterier.

Anden løsning er en makrofunktion "MatchCarmodelToProducts($A$2:$A$24;$D2)", hvor $A$2:$A$24 er listen over bilmodeller og $D2 er produktsøgestrengen. Denne funktion kan håndtere en produktsøgestreng af typen "Audi A1 11-12", men ikke Produktsøgestrenge af typen "Audi A1 11-12, Audi A2 01-05". Værdierne som skal returneres af funktionen skal stå i kolonnen til højre for listen over bilmodeller.
Avatar billede Thorp Praktikant
23. marts 2012 - 11:43 #4
Løsningen finder du her: http://gupl.dk/676418/
Avatar billede deaz-34 Nybegynder
24. marts 2012 - 01:09 #5
Jeg er endt med at bruge løsning to, som sidder lige i skabet!
Du har virkelig lige gjort min weekend meget bedre :)

Jeg kender ikke ret meget til makroer, men kunne egentlig godt tænke mig at se hvad det er du har lavet.

Normalt plejer jeg at kunne trykke ALT+F8, men der kan jeg ikke rigtig se den marko.
Kan du fortælle mig hvor jeg kan se det?

Du skal have mange tak for hjælpen, håber du får en fortsat god weekend!
Avatar billede Thorp Praktikant
24. marts 2012 - 09:37 #6
Du kan se makroen ved at trykke "Alt-F11".