Avatar billede kimlarsen Praktikant
21. marts 2012 - 10:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Valg af netværksharddisk ?

Hej

Jeg er lidt newbee på området omkring netværksdiske og er i tvivl om hvad og hvilket jeg skal kikke efter.

I huset findes diverse isenkram. Flere pc´er, Ipad, Ipod, Mobiltelefoner, Fjernsyn med netværk, HDD med netværk, Wii, Playstation 2 og ud i fremtiden kommer der sikkert også en PS3 samt andet gejl som kan kobles op imod.

Jeg vil gerne kunne lave et fælleds lager for alle disse medier. Et separat lager til bruger som har det behov ( kunne være lektie lager ), Fælleds billedkartotek, musik og video bibliotek.

Samtidigt ville det være fedt at kunne tilgå det hele som admin, evt. via FTP, logmein eller lign.

Mulighed for streamning af video fra nettet vil bestemt også være velkommen.

Er der noget der er glemt ?

Nå jo, skal kunne køre med spejl, således mine data altid er sikret i kopi.

Men hvad skal jeg kikke efter og vil det være muligt at finde det i 2500-3000 kr´s klassen ( med HD )

Info og gode forslag modtages med stor tak !
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 13:50 #1
Du bør kigge efter Synology eller Qnap ... det er nogle af de mest gennemtestede NAS's på markedet til "consumers".

Du skal kigge efter 2-4 bay NAS's
2 BAY vil kører i RAID 1 (mirror) og 2 x 2TB = 2TB lagerplads

4 Bay vil køre i RAID 5 (stripe + paritet) og 3 x 2 TB = 4 TB lagerplads. Den 4. harddisk BØR opsættes som "Spare" så hvis en af de 3 diske står af overtager den 4.

DU KAN sætte alle 4 diske i RAID 5 så du får 6TB lagerplads men står en af diskene af skal du hurtigt ud og købe/skifte og håbe det ikke skaber problemer...

for hvis 2 harddiske fejler i et RAID 5 har du et problem af de helt store...

Qnap/Synology er hurtigt ydende NAS's med rigtig mange gode funktioner...

du kan nok selv google dig frem til deres hjemmesider ... priser kan du f.eks finde på www.proshop.dk
Avatar billede kimlarsen Praktikant
23. april 2012 - 23:09 #2
Takker for dit svar. Vil du ikke have nogle point for det ?
Avatar billede juleulven Nybegynder
23. april 2012 - 23:30 #3
:) velbekomme da