Avatar billede Bjorn_P Nybegynder
20. marts 2012 - 22:16 Der er 15 kommentarer

Wifi Hastighed til NAS

Hejsa

Jeg står og skal købe en NAS oger lidt itvivl om hvilken. Men mit er spørgsmål er egentlig i første omgang vedrørende wifi Hastighed.

Jeg har en tdc Homebox der kører 802.11n.
Min bærbare er en Asus G74
PT har jeg en Ready Nas duo til at stå.
Min stationære og nassen er koblet til homeboxen med kabel den bærbare kører wifi

Hvis jeg overfører 1GB fil fra min stationærer til eller fra nassen kører det med Ca 10MB/sek

Hvis jeg gør det fra min bærbar via wifi, kan jeg overfører til nassen med ca 5MB/sek og fra nassen med ca 3MB/sek

Mit spørgsmål: Kan jeg ikke forvente højere wifi hastighed, og hvad er det der er flaskehalsen? Nassen, Routeren eller den bærbare?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 00:09 #1
Flaskehalsen ved stationær er lan portens størrelse, 10 MB/s = 100 Mbit porte (Enten i router, nas eller stationær)

wifi kan godt gøres væsentligt højere, men så skal du med stor sandsynlighed smide en god portion penge efter en ny router og måske endda et nyt netværkskort...
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 00:21 #2
der er mange potentielle faktorer der spiller ind her... jeg vil dog påstå det er det trådløse der laver balladen ...

en ualmindelig nem test er, at gentage kopieringen med et kabel fra din laptop ...

Hvorvidt din "lave" WLAN kopiering skyldes NAS, WIFI eller 802.1G Netkort istedet for et N i den bærbare vil jeg lade være usagt...

tilslut din laptop med kabel og sammenlig kopiering igen ...

mange routere inkl wifi er noget "snask" hvor der er tæsket 12 for mange funktioner ind ift. de ressourcer boksen har...

kort fortalt:
N-netkort i din laptop? hvis ikke kører du med G standarden der er 54mbps ... bemærk WLAN hastigheder er ALTID simplex hvor Kablet altid er duplex ....
Avatar billede Bjorn_P Nybegynder
21. marts 2012 - 07:40 #3
Hvis jeg kabler min bærbar er det også med 10 MB/sek
Der er N-netkort i min bærbar.

Vil det sige at det er min router jeg skal skifte for at øge den trådløse hastighed?

er der nogle der kender specs på TDC ADSL Homebox?
Nogle Forslag til en alternativ hurtig router?

PS: Hvordan giver jeg Point:-)
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 08:04 #4
10 MB/Sec er så fint som det kan være på 100Mbit netværk ... det må så åbenbart være "home trio" routeren ...

Hvad jeg dog læser på google så kan du ikke bare udskifte din TDC boks fordi den styrer Internet, TV og Telefoni ... DU er altså stavsbundet til den router.... med mindre TDC har en officiel løsning og svar ...

Alternativt set skal du gå ud og købe et Accesspoint og smide op og slå dit WLAN fra i TDC Boksen ...
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 08:04 #5
point giver du ved, at nogen lægger et "Svar" ... som her... (hvis ikke point er tiltænkt mig så bare ignorer mit svar) :)
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 10:29 #6
#3 Jeg vil vove og påstå at du kan koble en router op med din nuværende boks, så skal du blot køre nas, pc og bærbar igennem rotuer og videre til box hvor tv mm allerede er tilsluttet (Går jeg ud fra)

Jeg selv må nok indrømme at 10 MB/s er alt alt alt for langsomt især når det foregår lokalt..

Det bedste er en kablet løsning mht høj og stabil hastighed, du kan godt bruge trådløs, men så skal jeg vide mere om dit netkort, for kan ende med at den bliver flaskehalsen i sidste ende..
Avatar billede Bjorn_P Nybegynder
21. marts 2012 - 13:31 #7
Det er korrekt at det er sådan en tdc trio box men jeg bruger den kun til bredbånd, jeg har hverken tlf eller tv v. tdc. men man kan ikke længere bare få et modem. men ja så vidt som jeg kan læse mig til kan man godt bare koble en router til den og så slå wlan fra i tdcboksen.

Jeg syntes også 10MB/s er langsom kablet, men det kunne jeg måske leve med, men jeg ville meget gerne kører noget hurtigere trådløs, hvad er realistisk at opnå?

Har tænkt på at købe denne router: ASUS RT-N56U Gigabit Dual Band Router

Mit netkort i den bærbar er: Atheros AR9002WB-1NG

Jeg kan se det er meget nemt at skifte netkort i min bærbar hvis det er det der skal til, gider bare ikke købe en masse, hvis ikke rigtig det gir noget alligevel.
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 13:36 #8
jo men hvorfor pokker opsætte en router på en router?

Det er jo KUN med til, at komplicere netværket .... hvis du vil have trådløst så køb et ORDENTLIGT accesspoint og ikke noget "kombi" pjat som skal dele ressourcer med fysisk switch, router, firewall samtidigt med det skal drive et AP.

hvorfor mener du at 10MB/Sec er "alt alt for langsomt" ?

10MB/Sec x 8Bit = 80 Mbps eller ca 80% af et teoretisk 100mbps kabel forbindelse?

du kan jo ikke forvente noget hurtigere ... med mindre ALT kører 1Gbps ... og det både switch (router), Nas og computer ... + alt hardwaren rent "beregningsmæssigt" skal kunne følge med de hastigheder.

Langt de fleste "hjemme NAS" kan jo slet ikke klare de hastigheder ... altså Gbps når det kommer til I/O på diskniveau fordi NASens hardware ressourcer er underdimensioneret...

man kan jo for sjov skyld Google; "Ready Nas Duo Transfer Speed" også ellers se hvor mange hits der omhandler "langsom overførsels hastighed".
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 13:39 #9
#7 Det kommer an på hvor lange kablerne skal være, hvilke og områder de er i.. 100 Mbit som du kører på nu er noget eg brugte for ja 5 - 6 år siden snart nu.. i dag bruger jeg enten 300 Mbit wifi eller 1000 Mbit kabel :) Så jeg vil skyde på en hasitghed mellem 15 - 25 MB/s trådløs, men det kræver jo det rette udstyr! og med kabel er svær, for det kommer an på hvilken overførelsesprotokol du benytter.. men 30 - 50 MB/s burde være muligt at opnå (Vil jeg mene)
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 13:45 #10
#8 man kunne os læse de debatter igennem man finder og derved blive klogere på hvornår hsstigheden faktisk er lav og hvornår den er høj :) -> http://forums.whirlpool.net.au/archive/1831558
Avatar billede Bjorn_P Nybegynder
21. marts 2012 - 14:13 #11
Tak til jer begge for alle de gode input. Nu er der ved at være mange ting blandet sammen men også ved at være ved sagens kerne. Jeg er godt klar over det ikke er en hurtig nas jeg har til at stå og skal derfor ud at købe en ny som jeg skrev fra start, men gider ikke skyde gråspurve med kanoner, og ville derfor finde ud af hvor hurtigt jeg kan komme til at kører wifi, og så købe nas i forhold til det, da jeg 95% af tiden bruger nassen trådløs.

Jeg ville være super glad hvis jeg kunne komme op på 15MB/s trådløs og 25MB/s som en drøm:-)

Men hvad er det rette udstyr?

Jeg havde tænkt:

ASUS RT-N56U Gigabit Dual Band Router
Nyt trådløs netkort: Intel Centrino Ultimate-N 6300 - netværksadapter
Qnap TS-212 eller om nødvendigt Qnap TS-219PII
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2012 - 14:24 #12
#11 Personligt ville jeg nok udskifte den Asus til noget "accesspoint" istedet. Den skal bare have et kabel i numsen også ellers opsætte et SSID og Security. Så har du trådløst på en særskilt enhed.

Meget ofte kan du faktisk købe et Accesspoint + USB WIFI Dongle for fornuftige penge

Angående NAS vil langt de fleste være ganske fine ... man kan også købe en brugt ... f.eks http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=109435&title=s-synology-ds210j-2x2-tb-diske
Det er en der sælger sin Synology DS210J inkl 2x2TB harddiske..

Fra ny af vil sådan en bandit koste i omengen af 1800,- + prisen på de 2 diske ... jeg mener buddet PT er 2300,-
Avatar billede Bjorn_P Nybegynder
21. marts 2012 - 14:30 #13
Jeg har ikke meget forstand på det men hvis jeg bruger et accespoint ville nassen så stadig skulle kobles til tdcboksen? så ville jeg jo ikke kunne komme over de 10MB/s

TDC, skriver det faktisk som en mulighed at man kobler en router i enden af tdc boksen.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 14:36 #14
#11 Det ser helt fint ud det setup der, der er dual band, men du skal sikre dig at din bærbar har 3 kabler til rådighed :) (Har selv sådan en fætter der i min bærbar ;) (Mindes dog den hedder noget andet måske 5300, men i hvertfald meget identisk)..

Vil os anbefale dig at bruge intels wifi manager, det gør den væsentlgit bedre :)

mht nas så vælg Qnap TS-219PII

Dens cpu er større og den har dobbelt så amnge ram, så du burde kunne forvente en del bedre kontakt med den..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. marts 2012 - 14:38 #15
#13 Det kan du os sagtens, du skal blot lige huske at hvergang du vil åbne en port så skal du åbne den fra TDC boksen til routerens ip og så fra routerens ip til pcens ip.. (lokal ip) hvis jeg ikke tager helt fejl, har mødt andre der har rodet i det, men aldrig selv da jeg er så heldig at have erhvervet mig et par modemmer fra tidligere internet forbindelser :D