Avatar billede Kennidelic Nybegynder
20. marts 2012 - 18:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opstart kræver valg af 2 windows 7 installationer.

Hej alle.
Jeg har nu efter lidt roden rundt med installation af Windows 7 Ultimate via USB, fået det hele til at virke så smukt som aldrig før.

Samtidigt har jeg fulgt de trin for at fjerne den tidligere version af windows via diskoprydning, dog ligger der stadig en windows.old mappe på ca. 5 kb tilbage, som ikke kan slettes. Får følgende besked:

"Could not find this item.
This is no longer located in C:\. Verify the items location and try again."

Desuden når jeg opstarter pc'en, skal jeg vælge mellem "Windows 7" og Windows 7". Jeg vælger den øverste da jeg ved det er den der virker og den anden ikke gør.

I BIOS har jeg sat opsætningen tilbage til default og tjekket alt mht. boot device priority mv.

Håber nogen kan hjælpe.
På forhånd tak :)
Avatar billede majbom Novice
20. marts 2012 - 19:20 #1
gå i kør og skriv msconfig og tryk enter

vælg fanen boot (fane nr2 - ved ikke om den hedder boot i dansk windows)

her er en liste over de valgmuligheder du har ved opstart - du kan slette den du ikke bruger
Avatar billede mireigi Novice
20. marts 2012 - 20:23 #2
Msconfig kan være lidt farlig at rode med, hvis man ikke ved hvad man piller ved.

Den sikre vej er denne:
1. Højreklik på Computer
2. Vælg Egenskaber
3. Klik på "Avancerede systemindstillinger" til venstre
4. Klik på [Indstillinger...] under "Start og Genoprettelse"
5. Vælg den øverste i listen "Standardoperativsystem"
6. Fjern markeringen i "Vis en liste med operativsystemer i"
7. Tryk på [Ok]

Får du ved en fejl valgt den forkerte og computeren ikke længere vil starte op, kan du lige efter BIOS indlæsning, men før Windows begynder at læse ind, trykke på enten [F5] eller [F8] for at få Windows Boot menuen op.

Her vil du have mulighed for at vælge en anden installation af Windows. Derefter følger du bare guiden ovenover, men vælger et andet styresystem på listen.

Denne mulighed har du IKKE, hvis du fjerner den via msconfig.
Avatar billede majbom Novice
20. marts 2012 - 20:47 #3
ahh, jeg kunne ikke huske hvor man også kunne gøre det og var ikke klar over at der var forskel.
Avatar billede Kennidelic Nybegynder
20. marts 2012 - 22:22 #4
Super, mange tak! Det virkede perfekt :D
Avatar billede vejmand Juniormester
20. marts 2012 - 22:29 #5
Som du også fik at vide i dit første spørgsmål herinde, skal du jo ikke selv sende "Svar" når du har fået hjælp.
"Svar" er til pointgivning, som tak for hjælpen.....
Avatar billede mireigi Novice
21. marts 2012 - 01:01 #6
@vejmand: Enig. Man skal gøre det rigtigt. I dette tilfælde er jeg dog ligeglad med pointene, da det er ret basal viden der tog mindre end 5 minutter at indsende :)

Om splazz vil have point for første korrekt indsendte svar, vil jeg overlade til ham, men jeg vil ikke have nogen.

@splazz : Løb selv ind i problemet dengang jeg dual bootede Vista/XP. Fik installeret Vista først og efterfølgende XP. Var så nødt til at installere Vista igen for at kunne vælge mellem Vista og XP. Det betød så bare at jeg havde 2 x Vista og 1 x XP på listen. Slettede ved en fejl den forkerte Vista i msconfig, og intet virkede derefter.

7 timer spildt på installation og drivere opdateringer bare for at starte forfra og nøjes med 3 timer :(
Avatar billede majbom Novice
21. marts 2012 - 09:22 #7
jeg springer bare over her, men stadig en sjov måde at afslutte et spørgsmål på..