Avatar billede Mothdk Nybegynder
10. marts 2012 - 16:44 Der er 10 kommentarer

BIOS problemer.

hej jeg har mig en hp p6034sc.

jeg opdaterede Bios til en version 5,22 men lige siden bliver min cpu blæser ved med at hoppe en smule op og ned i hastighed. før opdatering var den stille og kom først op i Rpm når den blev varm. hvilket den heller ikke gør nu selvom den bliver varm . jeg har prøvet speedfan men det hjalp ikke og har renset den så der ikke er 1 støvkorn tilbage..

mit spørgsmål er så Hvordan kommer jeg tilbage til en Tidligere version af bios igen.

Spec:

bundkort  M2N78-LA (Violet)
Processor AMD Athlon 64 X2 5000+
ram 8GB
grafik NVIDIA GeForce GT120

på forhånd tak.
Avatar billede MrElRefai Nybegynder
10. marts 2012 - 17:23 #1
Du kunne måske prøve at bruge windows systemgendannelse.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 18:28 #2
Det ændrer ikke på bios som bliver flashet ind på chippen, når man opdaterer.

Jeg har ikke hverken up eller downgraded en bios før, så jeg kan ikke sige du kan det. Et must er i hvertfald du finder den "gamle version" et sted på nettet. Men om de kommer til at virke kan jeg ikke sige.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. marts 2012 - 18:29 #3
Eller hvis du har en gammel driver cd. Der kan den måske også lægge på.
Avatar billede Mothdk Nybegynder
10. marts 2012 - 19:13 #4
Jeg har desværre ingen driver cd. og har ledt rundt på nettet men syntes ikke jeg kan finde nogle gamle versioner.
Avatar billede thov Forsker
10. marts 2012 - 20:43 #5
Er den oprindelige BIOS ikke gemt et sted  som en .BIN fil ?

De - yderst få, og absolut kun nødvendige - gange jeg har flashet BIOS'er, har jeg altid fået spørgsmålet: Vil du gemme den oprindelige BIOS ?

Og man kan altid gå tilbage til tidligere BIOS'er, for hver eneste bit i flash RAM'en bliver overskrevet.
Har bundkortet en 512kb BIOS, er .BIN filen også på 512kb.
Avatar billede Mothdk Nybegynder
10. marts 2012 - 23:56 #6
Thov:

det spurgte den ikke noget om men blev nød til at formatere min computer efter opdateringen da den blev ved med at fryse ved win logoet og den ville hverken det ene eller andet.. og kunne ikke gennemføre en systemrestore.
Avatar billede Mothdk Nybegynder
11. marts 2012 - 00:07 #7
men nu kan det godt være jeg er helt forkert på den men har lige fået fortalt at jeg kan tage det lille "knap batteri" ud af min stationær og sætte det i efter ca 5 min så skulle min bios gå tilbage til fabriks indstilningnen

kan det passe eller er det helt hen i vejret det jeg har fået afvide.
Avatar billede thov Forsker
11. marts 2012 - 04:19 #8
Piller du batteriet ud, er det kun ændringer som f.eks. RAM timing og CPU clock som vender tilbage til fabriksindstillingen.

BIOS vil stadig være 5.22
Avatar billede Mothdk Nybegynder
13. marts 2012 - 15:02 #9
ok.

jeg fandt dette link og det ser ud til at virke men problemet er at selvom jeg kan engelsk så fatter jeg ikke en hat af det når det er blandet med smarte "computer ord"

http://www.bios-mods.com/forum/Thread-Pegatron-M2N78-LA-BIOS-Update-Issue

så hvis du kan hjælpe mig med at gøre det forstålig ville jeg være meget taknemlig.
Avatar billede thov Forsker
13. marts 2012 - 16:41 #10
Har computeren separat grafikkort, eller kører du på on-board chippen ?

Er førstnævnte tilfældet, kan du flashe med BIOS 5.29 (,BIN filen)som der er linket til i tråden - ellers må du tilbage til tidligere versioner.

Udover .BIN filen, skal du bruge en DOS boot floppy/USB stick og DOS programmet som kan overføre .BIN filen til bundkortet.

Herefter gør du følgende:
Flytte to  'jumpere'.
En jumper er en lille kortslutning indstøbt i plast. Den sidder presset ned over to metalpinde, og en tredie pind stritter frit.

Det er  CLEAR_CMOS og CLEAR_PW jumperne som skal flyttes over, så de forbinder midterpinden med den som før strittede frit.

Tryk 'Tænd' knappen ind, og hold den inde, indtil computeren slukker igen.

Flyt de to jumperer tilbage til deres oprindelige position.

Tryk <F10> tasten ned og hold den der. Tænd computeren og når du kan komme i BIOS, tager du strømmen på vægkontakten.

Tænd igen.
Boot systemet på DOS drevet (floppy eller USB stick).
Kør DOS flash programmet og overfør BIOS filen.
(Program og .BIN fil skal selvfølgelig også ligge på DOS mediet).