Avatar billede Mikethk Nybegynder
29. februar 2012 - 11:58 Der er 6 kommentarer

DNS solution (Skole DNS)

Hej..... Jeg har skrevet på engelske forums så gør jeg også her..... Håber ikke det gør noget, håber i kan hjælpe.

Hi all.

Im IT helper on a small school.

The school keeps getting problems with DNS server. Also in chrome known as "error 105".

Im making a static DNS-server address when this accour. .. . Googles 8.8.8.8 I do this on all the computers where it happens.

Now im trying to actually solve the problem, but it seems rather hard. No real solution.
I seen someone do this:
This is a DNS issue

Access your routers admin page
change the DNS servers to the following OpenDNS IP Address - Primary - 208.67.222.222 Secondary - 208.67.220.220
Enjoy!
But for me that aint a solution...... I then read more about Open DNS, and Googles public DNS, and figured out that it seems to be a fine solution..... Because my DNS server on this school kinda SUCKS, and there is absolutely nothing wrong or bad or stupid about using a static Open DNS server?

I still havent had any problems with Googles public DNS, and each time the school goes "offline" due to this Error 105, i can always recover. I even tested the 8.8.8.8 DNS server over 1 month on my own PC (connected to school network) and havent had any problems.

I kinda just seek a acceptance of making a whole school use Google public 8.8.8.8 DNS server as standard.

I read that Googles DNS server are hosted in many main data centers worldwide. I know that the ping will ofc. be a bit more bad, but whatever the system seems to run more than fast enough. (no complains yet).

So guys, anyone knows something i dont, or am i free to use Google DNS server for now and forever?

Jeg har testet hastighed ping 20 gange, hvorefter jeg har fundet et gennemsnit. Det er komplet lige hurtigere. Der er ikke nogen forskel...
Ping uden 8.8.8.8 var 23,2
Ping med 8.8.8.8 var 23,4

Best regards Mikethk
Avatar billede pstidsen Novice
29. februar 2012 - 13:52 #1
Dansk forum=skriv dansk...

Derudover: Luk dine meget gamle spørgsmål: http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/Mikethk !
Avatar billede Mikethk Nybegynder
29. februar 2012 - 13:57 #2
Det var en dårlig hjælp... Du forvirre mig. Farvel.
Avatar billede jensenjs Juniormester
29. februar 2012 - 14:25 #3
Opfør dig ordentligt.
Ryd op
Skriv på dansk

Bliv voksen
Avatar billede skau Nybegynder
29. februar 2012 - 14:55 #4
Man kan godt bruge googles navneservere istedet for opendns - der er nogle fordele ved det - feks at https ikke opsnappes af opendns først.

MEN opendns har mulighed for at filtrere på indhold - således det kun er tilladt indhold der kan resolves - googles vil resolve alt

Google gemmer alle jeres dns opslag og for en privat virksomhed er det faktisk ikke smart - om det betyder noget for skolen er op til skolens ledelse.

Googles dns'er er meget stabile og hurtige

Begge to har dog et stort drawback, nemlig noget der hedder akamai downloads - der er hvor de store software producenter har software/musik mm liggende fordelt i verdenen og når man så slår ting op i DNS får men den ip der ligger nærmest din dns server - benytter du google vil den altid hente fra usa - på en itunes download er det forskellen på om du downloader den samme sang med kb/s eller mb/s det skal man lige være klar over

Jeg ved dog at mange skoler bruger opendns primært fordi skolen så har mulighed for at lave filtre
Avatar billede riversen Nybegynder
29. februar 2012 - 21:39 #5
hvis ikke du har brug for navneopløsning internt på netværket, så kan du fint bruge googles dns'er eller en hvilken som helst anden.

pstidsen: OMG!
Avatar billede pstidsen Novice
29. februar 2012 - 22:55 #6
#5: ???