Avatar billede mllarsen Nybegynder
24. februar 2012 - 18:13 Der er 1 kommentar

Formular og forespørgsel (access 2003)

Hej

Har en formular felt 1, felt 2, felt 3, som er kriterier i en forespørgsel.  Fx kriterie[Forms]![Formular]![Felt 1]
Jeg forestiller mig at
Felt 1 + felt 2 SKAL være udfyldt for at forespørgsel skal kunne komme med et resultat.
Og hvis felt 3 er udfyldt (forskellig fra TOM) skal denne aktiveres, altså først virke som kriterie når den er forskellig fra TOM.
Kan det lade sig gøre og i så fald hvordan?
Mvh Marianne
Avatar billede fdata Forsker
26. februar 2012 - 17:44 #1
Den er lidt tricky at forklare her i ren tekst; men princippet er at du opretter TO linier i dit forespørgselsgitter.

I den ene linie skriver du kriterierne fra Felt1 og Felt 2, og i den anden linie tager du alle tre med. For så give foreespørgslen mulighed for at vælge mellem de to, opretter du et nyt felt i forespørgslen med indholdet f.eks.
  F3: IsNull([Forms]![Formular]![Felt 3])
Under dette skriver du i den første linie i gitteret True og i den anden False.
Altså: Hvis [Felt] er Null, udløses den første linie, ellers udløses den anden.
Håber, du kan se fidusen.