Avatar billede BanditSAK Nybegynder
19. februar 2012 - 14:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ustabilt / langsomt netværk trods god signalforbindelse

Mit trådløse netværk har rigtig god signalforbindelse, men hastigheden varierer så kraftigt at det ofte "hopper" af. Jeg har prøvet efterhånden en del løsningsforslag, men det bliver ved at opstå. Til stor irritation, da jeg bl.a. streamer radio og spotify til mit musikanlæg.

Jeg har i dag en Davado-router, model 4GR, der kører med Telias 4G-net. Netforbindelsen er der ingen problemer med, hvis jeg kører med USB-stikket direkte i laptoppen. Hastigheden ligger på 25-30 Mbit download og ca det halve i upload. Nogle gange bedre. Ping ligger på ca 15-20. Så snart usb-modemet kører via routeren falder hastigheden drastisk. Det samme gør sig gældende ved brug af 3's mobilnet.

- Routeren er skiftet for nylig fra en anden model, da jeg troede det var routeren der var problemer med. Men det giver det samme.

- Der er tjekket for naboers netværk mv. via programmet "inssider" og jeg kører på kanaler der ikke bliver generet af andre.

- Har ikke andre enheder tilsluttet routeren, udover en bridge til mit musikanlæg, og har naturligvis også prøvet at frakoble den og køre en kablet forbindelse.

- Jeg har prøvet at placere routeren flere forskellige steder i huset.

- Firmwaren er opdateret i routeren (og USB-modemet).

- Netkort-drivers i min laptop er opdateret.

- Det trådløse netkort i laptoppen kan hente med høje hastigheder. Er afprøvet på andre trådløse net.

- Har også afprøvet kun at køre 802,11n som standard. Heller ingen virkning.

- Support via Dovado's web og supportfolk er også afprøvet. Umiddelbart siger de der er en form for interferrens, men det kan jeg bare ikke helt forstå i og med jeg har sat netværket op til at køre på kanaler der ikke har forstyrrelser fra andre netværk.

Nogen der har nogle gode idéer eller inputs?
Avatar billede Bauz Nybegynder
19. februar 2012 - 14:41 #1
Har du andre trådløse enheder. Som muligvis kunne gå ind i irretere her snakker vi ikke kun og trådløs router men alt som faktisk er trådløs
Avatar billede BanditSAK Nybegynder
19. februar 2012 - 14:56 #2
Dejligt med hurtig respons:-) Har kun en trådløs soundbar til TVet, men det kører iflg. inssider på en anden kanal end det routeren er sat op til. Og det er samme problem, selv hvis soundbaren er slukket. Så det virker mystisk hvis den skulle spille ind. Og ja så har jeg jo en mobiltelefon, men ingen "fastnet-mobil". Det burde heller ikke spille ind.
Avatar billede Wally1973 Praktikant
19. februar 2012 - 14:57 #3
De fleste trådløse netværk kører i 2,4Ghz båndet og det gør praktisk alt andet trådløst udstyr, der ikke kræver et abonnement hos en udbyder, også.

Det være sig trådløse babyalarm, børnenes fjernstyrede biler, trådløse ringeklokker, trådløse headsets, fjernbetjening, der benytter radiosignaler, bluetooth enheder, både i computeren (ja også bluetooth i computeren forstyrrer WIFI-forbindelsen i computeren), mobiltelefonen, musen, tastaturet, headsettet og hvad der ellers måtte benytte standarden og selvfølgelig trådløse telefoner.

Ingen af disse enheder kan ses i en netværksscanning og netværk, der ikke annnoncerer sig selv kan faktisk heller ikke ses i en scanning, så der kan sagtens være en masse forstyrelser på det område du har valgt.
Avatar billede BanditSAK Nybegynder
19. februar 2012 - 15:08 #4
Det giver mening selvfølgelig. Det er jo ikke til at sige hvad naboerne rundt om har kørende af forskellige ting. Men tror jeg nu ikke har den store betydning lige i denne situation, for hvis jeg tilslutter et ethernet-kabel direkte til routeren og til laptoppen, så giver det ikke et bedre resultat heller. Og det er det der undrer mig. For har jeg USB-modemet direkte i laptoppen suser det bare afsted.
Altså jeg er ude i at routeren "nedgraderer" hastigheden betydeligt. Det både trådløst og kablet. Og det har ikke hjulpet at skifte router, opdatere firmware mv. Spørgsmålet er om der er noget indstilling i routeren der "tapper" på forbindelsen. Men hvad har jeg ikke kunne google, læse, eller supporte mig frem til endnu. Så måske der var en klog sjæl herinde:-)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
19. februar 2012 - 15:20 #5
Det kunne tænkes at routere bare generelt er dårlige.
Husk på at routeren formentligt kun køre med standard drivere til USB-enheden og alså ikke dem som er optimeret til USB-enheden, hvilket gør at den mister en stor del af dens ydelse.
Avatar billede Bauz Nybegynder
19. februar 2012 - 22:01 #6
Du har samme problem med netkabel tilsluttet?
Avatar billede BanditSAK Nybegynder
20. februar 2012 - 07:53 #7
Lige præcis. Samme problem med kabel.
Avatar billede Bauz Nybegynder
20. februar 2012 - 11:55 #8
Hvordan får du dit net idag?

Har du scannet computeren for virus mm og hentede alle opdateringer til windows.

Sker det på både dit netværk og andres?
Avatar billede BanditSAK Nybegynder
20. februar 2012 - 12:08 #9
Har ikke virus eller andet snavs. Læs venligst mit første opslag. Her finder du svar på net mv:-)
Avatar billede Bauz Nybegynder
20. februar 2012 - 21:39 #10
Det er denne pakke du har ?

http://telia.dk/mobiltbredbaand/4g-hardware
Avatar billede Wally1973 Praktikant
20. februar 2012 - 23:19 #11
Hvis din router ikke er fra samme producent, som 4G-modemmet, så er der ingen chance for optimering af drivere i den.

Er routeren fra samme producent, så er der en chance for at driverne kan optimeres med en firmware opdatering, men det er stadigvæk ikke sikkert.
Avatar billede BanditSAK Nybegynder
21. februar 2012 - 08:58 #12
Jeg har Telias 4G pakke "Premium", men det er for så vidt underordnet. Og så har jeg købt en Dovado router model 4GR. Routeren understøtter en lang række USB-modems, herunder både mit nuværende og mit tidligere jeg havde hos 3 mobil.

Routeren skiftede jeg ud, da jeg troede det var den der var defekt. Men det kan jeg så konkludere det ikke var.

Altså det er også hip som hap hvilken netudbyder. For både datadækningen fra teleoperatøren er ganske fin (80-90%) og signalet fra routeren er, som skrevet tidligere, helt i top, men derimod hastigheden svinger utroligt meget. Hvis jeg fx holder markøren over ikonet for det trådløse netværk, siger den det ene sekund at der er 54Mbps forbindelse, det næste 1.0 Mbps.

Hvilket også giver god mening i at hastigheden reduceres så kraftigt og at forbindelsen ofte helt "hopper af". Altså der må være en indstilling i selve routeren der forårsager denne hastighedsnedsættelse, da det sker både ved trådløs og ved kabel til routeren. Men hvad, kan jeg ikke finde svar på nogen steder?!
Avatar billede Wally1973 Praktikant
22. februar 2012 - 02:34 #13
Understøtter er ikke det samme som at den udnytter det optimalt.
Den understøtter dine USB modems, fordi dine USB-modems har en række basis-funktioner, der er standard, hvilket routeren kan bruge.
Alle de specielle funktioner kan ikke udnyttes, da routeren ikke har en optimeret driver til disse.

Det er desværre et typisk tilfælde.
USB-enheder er desværre ofte ikke standardiserede og USB-modems er slet ikke, hvilket er grunden til at de typisk kommer med drivere liggende på en lille USB-ping indbygget i modemmet.
Problemet er bare at disse drivere sjældent er til andet end Windows og Mac.
Avatar billede BanditSAK Nybegynder
20. marts 2012 - 10:10 #14
Tingene er nu så stabile som de kan være, men langt fra optimale. Tilsyneladende noget jeg bare skal leve med. Tak for jeres inputs.