Avatar billede tiger_dk Mester
18. februar 2012 - 11:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DVD'er lavet for få år siden, er blevet lidt matte i farverne ved afspilning end tidligere !

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. nogen DVD'er, hvor der er lavet billedeshow eller video'er på, af ture fra ferier osv. Men det er som om billederne blevet lidt matte i farverne ved afspilning nu, end det var tidligere.

Hvad kan grunden endlig være til det. Kan det have noget at gøre med på den måde de er lavet på, eller kan det have noget at gøre med det er en større TV-skærm de bliver afspillet på. Eller kan man ændre instillingerne på TV'et og evt. lave mørkere/skarpere farver. Eller kan det slet ikke lade sig gøre ved afsplling af DVD'er.

Mvh
tiger_dk
Avatar billede Broxigar Praktikant
18. februar 2012 - 12:11 #1
Hej Tiger,

Der er intet sket med selve billederne på dvd'erne, men som du selv siger, så bliver de nu vist på en anden skærm.

Hver skærm er forskellig fra producent til producent og du kan derfor ikke regne med at få vist billederne på samme måde på alle skærme.

Du kan forsge at rode rundt i Skærm-indstillingerne og skifte farvetemperatur, men det er svært at ramme de samme farver som på den originale skærm.
Avatar billede tubber Juniormester
18. februar 2012 - 12:19 #2
Som #1 skriver kan billederne ikke blive ringere da de er digitalt lageret, der kan dog komme pixel fejl, hvis skiven er ridset eller støvet.

Og som #1 skriver så har det meget med skærmen at gøre, mange TV har nogle forudindstillede indstillinger til TV, Film, billeder, musik og andet.
Det er hvad producenten mener er bedste indstilling til det enkelte, så kig efter om du har sådanne pre-indstillinger og tweak dem en smule til du er tilfreds.
Avatar billede tiger_dk Mester
18. februar 2012 - 12:28 #3
Det kalder jeg hurtig respons, lig et svar som tak for hjælpen !
Avatar billede Broxigar Praktikant
18. februar 2012 - 12:31 #4
Svar :)
Avatar billede tubber Juniormester
18. februar 2012 - 12:31 #5
#1 smid svar, da han var først det var bare lige lidt tillægs info med de forudinstillinger :)
Avatar billede Wally1973 Praktikant
18. februar 2012 - 23:16 #6
Lige en note. :)

Folk der går op i at få det rigtige billede køer typisk en ekspert til at komme forbi og indstille farverne på ens TV.

Er man ikke helt så entusiastisk, så kan man i stedet for købe en DVD hos sin TV-forhandler, hvor man bliver guidet igennem indstillingerne.