Avatar billede J987654 Nybegynder
03. februar 2012 - 19:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan øges hastigheden på mobilt bredbånd?

Jeg har et hus i Vestjylland, men det er langt ude på landet, og nærmeste mast er 7 km vaek.  Er det muligt at opsætte en antenne og få bedre signal?  Er der nogen der har erfaringer?
Hvis jeg står udenfor på marken med min bærbare PC og USB modem fra Telmore, er min signal hastighed mellem 60 - 120 kbit/sec (ikke byte) målt med itst.dk.  Fladt landskab med enkelte skovområder der dæmper signalet.  Specifikt er det syd for Herning, hvor dækningskortet viser begrænset dækning, med TDC har alligevel det bedste signal.
Jeg har overvejet følgende:
1.    Opsætte en USB modem router så højt som muligt under taget.
2.    Finde en gammel parabol og montere USB modem i fokus.
3.    Åbne USB modem og lodde en ekstern antenne på, men ved ikke hvad type antenne der er bedst?
4.    Bede TDC om bedre signal.  Hvem kontakter jeg?
Avatar billede Blueeyez Mester
03. februar 2012 - 19:34 #1
Hvis du vil sætte usb modemmet i dit hus så er det jo ikke mobilt bredbånd mere, så kan det vel bedre betale sig med internet via tlf stikket?

Eller skyline?

Hvis det da er grundet du vil have en så lav pris på det som muligt
Avatar billede jokkejensen Novice
03. februar 2012 - 19:57 #2
Kig på 3'eren, ëvt udstyr fra varmere himmelstrø vi ikke kan diskutere her.

Ex har franskmændene udemærket trådløst hdmi, som vi ikke må bruge i danmark.

Men kig her, find et varenavn/nummer og kast på en 3g router:
http://www.alibaba.com/showroom/signal-3g-antenna.html

/J
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. februar 2012 - 20:28 #3
Første forsøg kunne være en 5 meter usb forlængerledning og så gå efteren god placering væk fra andre kabler og indstråling. Jeg kender en der i sit sommrhus putter ledningen ud af sit vindue og lægger donglen ovenpå taget. Den skal nok pakkes god ind hvis det skal være en mere permanet løsning. men er du heldig finder du en rimelig indendørs placering.

#1 Hos mig centralt i høje tåstrup giver TDC ca 3 gange mere båndbredde på 3g end de gør via fasstnet. Og en 99 kr trådløs router fra Aldi gør det delbart. Telenor dækning hos mig er dog helt ubrugelig.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2012 - 20:33 #4
du må godt opsætte en passiv modtager (parabol-lignende) for at centrere signaler til en usb-dims, der tilsluttes en router, og så kører wifi rundt i huset.
Det er ulovligt med en aktiv antenne, der forstærker signalet.
Avatar billede bredbaandmobilt Nybegynder
03. februar 2012 - 21:28 #5
Jeg har lavet en del forsøg med 3G mobilt bredbånd, hvor jeg monteree et usb modem i brændpunktet på en stor parabol.

Resultatet....der var ingen ændring i hastigheden.

-Og det skal lige siges, at jeg brugte flere dage på projektet.

Der er dog en mulighed i benyttelse af en router, de booster indgangssignalet et par decibel, men nok næppe nok til at du vil få synderligt ud af det.

De videoer du kan finde på youtube, hvor det lykkedes, er fordi der er tale om anden teknologi end 3g.
Avatar billede J987654 Nybegynder
04. februar 2012 - 04:15 #6
Jeg har set youtube video med en parabol og modem i brændpunktet, og takker for at det ikke er forsøget værd. Selvom man skulle tro at det ville forstærke signalet.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. februar 2012 - 10:02 #7
der er enkelte 3g-usb'er, der har stik til ekstern antenne. Hvis du kan få fingre i en sådanne, så er det vejen frem.
Avatar billede jokkejensen Novice
09. februar 2012 - 15:53 #8
#3 imponerende.. ca 50-60mbit på 3g ?
Avatar billede J987654 Nybegynder
04. marts 2012 - 15:49 #9
takker for gode indlæg som jeg vil gå videre med.