Avatar billede thermik Nybegynder
28. januar 2012 - 20:51 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvad bruger denne pc i strøm ?

Nogen der ved hvordan man finder udad hvad sådan en fætter bruger i strøm hvis den står tændt året rundt ? tryk på link her under

http://www.refurb.dk/products/625-hp-brugt-dc7900-stationr-gamer-pc-kun-2499kr-billigst.aspx
Avatar billede hyha Nybegynder
28. januar 2012 - 22:51 #1
Manualen side 80:
http://h20000.www2.hp.com/bc/docs/support/SupportManual/c01549447/c01549447.pdf

Nominel effekt = 68,25watt
Max effekt = 134,55watt

Syd energi elpris december 2011: 1,91kr/kWh
Antal timer pr år: 8760timer

Dvs:
68,25watt = 1141kr
134,55watt = 2251kr
Avatar billede hyha Nybegynder
28. januar 2012 - 22:56 #2
Det var forresten værdier på udgangssiden, og dermed er der ikke taget højde for virkningsgraden af transformeren. Så det reele tal er nok nærmere noget med 1.300 -> 2.500 kr/år
Avatar billede thermik Nybegynder
28. januar 2012 - 22:59 #3
Du er da for sej !! smid lige et svar så du kan få point.

Den kan man vel også prøve og bruge samme formel for en bærbar for at se hvad den koster ?
Avatar billede hyha Nybegynder
28. januar 2012 - 23:08 #4
Lige for god ordensskyld får du lige formlen:

([Volt] x [Amp]) * ([Kwh pris] / 1000) * [Antal timer]

(19,5(Volt) x 3,5(Amp)) * (1,91(kr) / 1000) * (365*24)

Volt x Amp = watt. Så hvis der står angivet antallet af watt på din strømforsyning sætter du det ind i stedet for.

(watt) * (1,91(kr) / 1000) * (365(dage)*24(á 24 timer))

Bemærk at den første beregning af på sekundær siden af transformeren, og der er en vikningsgrad (hvor godt strømmen bliver udnyttet i transformeren) der og lige skal tage højde for. Så hvis det er værdierne på sekundær siden, så gang beløbet med ~1,15

(19,5(Volt) x 3,5(Amp)) * (1,91(kr) / 1000) * (365*24) * 1,15
Avatar billede thermik Nybegynder
28. januar 2012 - 23:10 #5
Ved en bærbar hvor finder man info for hvad den bruger går ud fra det er strømforsyninger man skal beregne der ?
Avatar billede hyha Nybegynder
28. januar 2012 - 23:19 #6
Hmm, det kan være lidt svært at give det meget korrekt svar.

(Dårligste med hurtigeste løsning)
På bagsiden af strømforsyningen skal der stå hvor meget den _kan_ levere.

F.eks. på min står der: OUTPUT 19V og 4,74A
Der er hvad den _kan_ levere, ikke nødvendigvis hvad den bruger. (Her er det igen sekundær siden, så der skal tages højde for virkningsgraden) Disse tal kan give en indikation af hvad du max kommer til at betale for at have den kørende.

(Næstebedste løsning)
Find manualen (på nettet f.eks) heri står normalt hvad typisk bruger, ligesom ved den du nævnte først i tråden. Beregn ud fra disse tal.

(Bedste løsning)
Kør til din lokalte Kvickly, og køb et Effektmeter (Wattmåler mener jeg de kalder den) til ~150kr, og log over en rum tid hvor meget den har brugt, og beregn ud fra dette, og få et ret akkurart tal.
Avatar billede thermik Nybegynder
28. januar 2012 - 23:25 #7
Ja det var nok nemmest

Men det var nu for at finde udad om det var billigere at have en bærbar til at køre istedet for at købe en lille kontor maskine ?

ud fra det du skrive i sidste besked så har jeg lidt info her fra min bærbar strømforsyning:
Spænding: 20 Volt
Strømstyrke: 4,5 A
Effekt: 90 Watt

hvad ville den så bruge ?
Avatar billede hyha Nybegynder
28. januar 2012 - 23:31 #8
(20 x 4,5) * (1,91(kr) / 1000) * (365*24) * 1,15

= ~1731kr

Nu ved jeg jo ikke hvad du skal bruge den til, men jeg købte for noget tid siden en Sapphire Edge-HD2, og er meget tilfreds. Og den fylder ikke ret meget.

http://www.pcworld.dk/art/117720/smaekker-mini-pc-vil-lege-skjul-med-fladskaermen

http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=sapphire+edge-hd2&sp=all

Forbrug omkring 30w! (Svarende til ca 500kr/året) Jeg har dog ikke kontrolmålt hvad den reelt bruger.
Avatar billede thermik Nybegynder
28. januar 2012 - 23:45 #9
Ja det kunne være et godt bud.. jeg skal bare bruge den til at surfe på nettet jeg har en stationær til det tunge der trækker over 1500w idel så den har jeg ikke tændt heledagen! ;-)

Lige nu kører jeg på min netbook og den er bare for sløv gider ikke at vente på den får taget sig sammen ;-)http://reviews.cnet.com/laptops/acer-aspire-one-d250/4505-3121_7-33676723.html

hvordan oplever du sådan alm. surfen på din maskine ? og hvordan tror du den du forslår er i forhold til min netbook ?
Avatar billede hyha Nybegynder
29. januar 2012 - 00:11 #10
Jeg flækkede lige et Excel ark sammen, hvor du kan sammenligne priserne på op til 10 maskiner:

http://dl.dropbox.com/u/2610043/Effekt_pris_beregning.xlsx

Jeg har selv en netbook der minder meget om din, og ja, de er sløve...

Min oplevelse er at den kører _meget_ bedre end en netbook. Den kører uden problemer youtube, grooveshark ect uden problemer. Det skal siges jeg bruger min Sapphire som mediestation i stuen, og har prøvet at køre Blueray (container) på den, og det kører flydende :D

Sammenligning af processor i din netbook (Atom N270) og den i Sapphire (Atom D525): http://ark.intel.com/compare/36331,49490
Og så har Sapphire den dobbelte mængde RAM
Avatar billede thermik Nybegynder
29. januar 2012 - 00:19 #11
He he jeg har ikke lige fået installeret office men kikker på det imorgen.

Blev lige lidt intraseret i den lille maskine du viste mig og faldt over den her ser ud til den ligger på 40W hvad syntes du om den ?

http://www.opencompany.dk/products.php?showvariant_id=9162

Tror det er noget af det jeg er ude efter.. tak for de gode råd!
Avatar billede thermik Nybegynder
29. januar 2012 - 00:21 #12
mener 19V / 2.1A ;-)
Avatar billede hyha Nybegynder
29. januar 2012 - 01:13 #13
Jeg udvidede lige Excel ark til at indeholde beregning af total pris over 5år, og en grafiskfremstilling af udgifterne:
http://dl.dropbox.com/u/2610043/Effekt_pris_beregning%202.xlsx

Man må sige de er meget ens, samme processor, dog har den dyrere mere RAM, og HDD plads. Eller er de vist meget ens. Men jeg tør ikke sige om det er noget der ville kunne mærkes i det daglige brug... Det er må være det afgørende er om de ekstra RAM er 1500kr/2100kr værd?

Her er priserne på dem. Beløbet i () er totalbeløbet inkl indkøb, og strøm i 5år. Det er i øvrigt også de tal der er lagt i regnearket.

UDEN Windows:
Sapphire = 2299,- (4817,-)
Shuttle = 2995,-  (6334,-)

MED Windows:
Sapphire = 2906,- (5424,-) W7 Ultimate
Shuttle = 4190,-  (7529,-) W7 Pro
Avatar billede thermik Nybegynder
29. januar 2012 - 22:21 #14
Det er et fedt regneark du har lavet! så er det til at finde udad.

Jeg var ved at finde frem til hvad jeg giver i nordjylland postnummer 9260 for en KW og er kommet frem til jeg giver 138,13 øre pr. kw det er da en stor prisforskel vi har Pris er fundet her: http://www.hefnet.dk/dk/hef_net/priser/priser_privat_hefnet.htm er det ikke rigtigt ?

Men jeg kan se hvis jeg tager den på http://www.elpristavlen.dk tager den højde for abb. pris osv. dvs sige med mit forbrug på 3500 kw om året giver jeg 222,95 øre på kw

Din pris på 1,91 er det uden abb. osv ?
Avatar billede hyha Nybegynder
30. januar 2012 - 12:34 #15
Jeg har lige inde og se på HEFs pris, og jeg forstår udemærket hvis du er forvirret.

Min pris 1,91 er elpris inkl afgifter men uden abb.
Din pris 1,38 er det samme som mit, men uden selve elprisen*

Selv din energipris skal du finde på enegrgi nord's hjemmeside**
Prisen er pt 43,10øre pr kwh/t inkl offentlig gebyr ekskl moms.

TOTAL
Det vil sige priser inkl el, div afgifter, bidrag, moms med uden abb = for os begge i denne måned ca 1,96.

Hvis vi sammenligner på elpristavlen, hvor det er priserne fra ovenover, plus abb.
Ved 3500kwh + variabel el
Energi syd = 222,68
Energi nord = 222,52

Så priserne er meget ens.

Nu ved jeg ikke hvad alder du er, men da der kom frie elpriser, og man selv kunne vælge hvor man skulle have strøm fra, blev der gjort meget grin med det, da der ikke var meget at spare på det.
I det ovenstående tilfælde jeg kunne spare kr5,60 om året ved at få strømmen fra jer, men så er det noget med jeg skal betale en ekstra netafgift, som sikkert spiser besparelsen. :-/

Dog har jeg lige observeret at elprisen generelt er ca 3øre højere øst for storebælt end hos os...

* = http://www.hefnet.dk/dk/hef_net/priser/priser_privat_hefnet.htm
** = http://www.energinord.dk/privat/el/markedsel/priser.aspx