Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 12:16 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

lyd fra pc til anlæg er lav i forhold til cd

Hej .
Jeg har koblet min bærbar til min forstærker via jack stik og RCA .
lyden er ganske fin, MEN afspiller jeg fra cd så er lyden ca dobbelt så høj, når volumen står på samme styrke på forstærkeren.
er det normalt ??
Bemærk det er lydstyrken det går på og ikke kvaliteten....
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 12:18 #1
Jeg forstår nu ikke helt ovenstående. Den CD du afspiller. Er det fra computer, eller en anden enhed tilsluttet din forstærker? Og i så fald det er en anden enhed, hvilken enhed er det så?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 12:20 #2
cd´en afspilles fra særskilt cd-afspiller tilsluttet forstærkeren.
tilsluttet via RCA kabel.
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 12:21 #3
afspiller jeg en cd fra den bærbare, så er lyden også lavere end når der afspilles fra cd-afspilleren.
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 12:31 #4
Det betyder vel ikke så meget andet end at din CD afspiller blot kan sende større strømstyrker end din computer. Hvilket der egentlig ikke er noget underligt i. Specielt ikke når vi har med en bærbar at gøre. Der findes ingen standarder for hvor stor en spænding en lydenhed skal kunne sende ud, og slet ikke inden for consumer produkter. Hér svinger de som regel rigtig meget.
Og så skal man også lige huske på at 3,5mm jack outputtet på en bærbar er bygget til hovedtelefoner og disser kræver meget lave spændinger.
Kun inden for video er der meget stramme regler for hvad en enhed må sende ud :)
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 12:37 #5
aha ! Ville det hjælpe med et eksternt lydkort til den bærbare?
evt.med en DAB . tilslutte det eksterne lydkort via usb og så videre herfra med RCA til forstærkeren ?
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 12:44 #6
Altså jeg ville nok råde dig til ikke at gøre så meget mere ved det, med mindre det virkelig er et stort problem.

Men det vil måske kunne løse problemet. Måske ikke. Hvis du skal være sikker skal du have fat i en service manual til din CD afspiller samt det lydkort du overvejer at købe for at sammenligne spændingerne. Ellers kan du jo også skaffe en forholdsvis billig dæmper (en sådan består blot af nogle modstande) til CD afspilleren så den bliver lavere i stedet.
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 12:50 #7
Fx. en sådan som denne: http://www.thomann.de/dk/nti_minirator40db_adapter.htm

Det er så godt nok en XLR. Ved ikke lige om man kan skaffe dem i RCA, men ellers kan man jo sætte en converter på. Den dæmper med 40dB, hvilket er en pæn sjat, skulle jeg lige hilse og sige. Men noget i den stil burde kunne gøre det.
22. januar 2012 - 14:33 #8
www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/micromak (Point ude: 950 ? )
www.eksperten.dk/faq#faq-8-5

---

Er der skruet "helt" op på PC'ens lydkontrol ?
Avatar billede Slettet bruger
22. januar 2012 - 14:48 #9
jep. pc volume er på max.
Avatar billede kjeldsted Novice
22. januar 2012 - 14:53 #10
Det er jo selvfølgelig også en mulighed at koble en lille mikser på. En sådan kan fås for absolut ingen penge. Fx: http://www.thomann.de/dk/behringer_micromix_mx400.htm til 215,-.

Og så har karise_larry en god pointe i første del af #8!
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2012 - 14:54 #11
Man kan i Vista og Win 7 justere grundstyrke indstilliger for de afspillere det er tilknyttet pc. Og de skal i disse indjusteres individuelt.
Jeg har ikke selv hverken Win 7 eller Vista, men man skulle kunne undersøge om output for højttalere er blevet dæmpet. Så en tråd hvor de skriver følgende:

Gå i kontrolpanel for lyd i tray.
På fanen Afspilning, skal du vælge Højttaler og klik på Egenskaber.
lik på fanen Niveauer, og under Play Control tryk på balanceknappen.
Her kan man begrænse/forstærke grundindstillingen for højttalerene.
Er de nedjusteret nu kan du prøve at skrue højere op.
Du skal dog være opmærksom på du ikke overstyrer udgangen for at få samme niveau som cd. Det ødelægger kvaliteten.

Nogle Cd afspillere har både en fixed udgang og en der kan justeres med en fjernbetjening (variable)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. januar 2012 - 14:58 #12
Det er sikkert også det karise mener i #8 nederst ;o)
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2012 - 15:12 #13
lukket
Avatar billede kjeldsted Novice
18. marts 2012 - 15:18 #14
Det var da så lidt. Eller hvad man nu siger.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2012 - 15:54 #15
:-) beklager at jeg ikke fik sagt stor tak for alle indlæg. Det gik lidt stærkt.
Men tak til alle, desværre var der ingen der havde løsningen - så jeg må leve med det som det er.