Avatar billede Rosenhoj Praktikant
22. januar 2012 - 10:54 Der er 2 kommentarer

Arbejde for en Engelsk arbejdsgiver men med base i Danmark

Goddag Eksperten.dk brugere,

Jeg står i en situation hvor jeg har fået tilbudt en stilling for en Engelsk arbejdsgiver placeret i London, og til dette knytter sig et par spørgsmål jeg håber der er nogen der kan hjælpe lidt med.

Først lidt uddybning i min kommende arbejdssituation - Jeg bliver ansat som kunde-/projektchef for central Europa, UAE og Skandinavien, derfor vil jeg selvfølgelig have en mængde rejsedage, det vil beløbe sig til ca. 150 rejsedage om året, disse rejser er ikke til et specifikt sted, men til en lang række lande rundt omkring, deriblandt selvfølgelig også England til kontoret. Planen er at jeg i første omgang skal arbejde ud fra min bopæl, altså at virksomheden ikke får fast driftsted i Danmark.

Mine spørgsmål er følgende:
- Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på i forhold til ansættelseskontrakt ved en sådan ansættelse?
- Hvordan skal jeg forholde mig skatteteknisk?

Jeg håber der er nogen der vil kunne hjælpe med dette. Yderligere skulle der være nogen der kendte til en rådgiver på dette område, på Fyn, modtager jeg meget gerne navn på denne.

På forhånd mange tak.
Avatar billede inglenook Praktikant
22. januar 2012 - 15:57 #1
"Planen er at jeg i første omgang skal arbejde ud fra min bopæl, altså at virksomheden ikke får fast driftsted i Danmark."

Det betyder vel ogsaa at de ikke kan traekke skat og andre ydelser direkte fra din loen ?

Jeg ville nok overveje at starte egen virksomhed og saa sende en regning (invoice) een gang om maaneden til firmaet i England. Du kan saa ansaette dig selv (og evt. din partner) i virksomheden og derfra ordne skat mv.

Har selv lavet noget lignende da jeg bor I England, men arbejder som konsulent for et firma i Canada. Har saa lavet eget firma herovre og ansat min kone til det praktiske (mest bogholderi) da jeg selv rejser det meste af tiden. Du skal dog vaere opmaerksom paa at hvis du vaelger den loesning er dine rejseomkostninger set som en indkomst naar du bliver refunderet fra England, selvom du selvfoelgeligt kan traekke det ud af firmaet senere som udgift.

Det virker lidt uoverskueligt, men vi ansatte en revisor fra starten som har vaeret en uvurderlig hjaelp i processen ! Det koster os (vores firma) ca. 1000Kr om maaneden at have revisoren paa 'stand-by', men han sparer os nok omkring 5 gange beloebet hver maaned, helt legalt.

Vil klart anbefale dig at finde en revisor der har forstand paa den slags.

P.S. I  mange lande i Europa er det en forudsaetning naar du arbejder som 'et firma' at du har mere end een kunde. Ellers kan du blive beskattet med normal indkomstskat af hele indtjeningen. Jeg ved ikke hvordan det er i DK, men der kan en revisor ogsaa hjaelpe med gode raad.
Avatar billede inglenook Praktikant
20. november 2012 - 06:08 #2
svar