Avatar billede ChrPoll Nybegynder
20. januar 2012 - 12:11 Der er 3 kommentarer

ODBC-link fra Access til MySQL-database

Jeg vil gerne etablere et link via ODBC fra Access til en MySQL-database. Jeg har hentet og installeret ODBC-driveren fra http://www.mysql.com/downloads/connector/odbc/ og i Windows-kontrolpanelet "Administration" har jeg etableret den som en "ODBC-datakilde". Jeg har forsøgt mig med alle tre muligheder for DSN, altså både bruger-DSN, system-DSN og fil-DSN. I alle tre tilfælde har jeg udfyldt felterne og trykket på test-knappen og fået tilbagemelding om "Connection Succesful".

Derefter har jeg åbnet min Access-database, i tab'n "Eksterne data" har jeg under "mere" valgt "ODBC-database", valgt "opret kæde..." og valgt den installerede og konfigurerede datakilde. Hver gang får jeg så fejlmeldingen: "ODBC: Kaldet lykkedes ikke. [Microsoft][ODBC Driver Manager] Datakildenavnet blev ikke fundet, og der er ikke angivet en standarddriver. (#0)". Jeg får samme fejl om jeg sætter den op som bruger-, system- eller fil-DSN (hvad er forskellen i øvrigt..?)

Hvad gør jeg galt? / Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke?

Versioner:
- MySQL-ODBC-driver 5.1
- Windows 7
- Access 2007

mvh
Christian Poll
Danmarks Naturfredningsforening
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
21. januar 2012 - 12:10 #1
Jeg har selv brugt en lignende konfiguration uden problemer både på Win7 64bit og Windows XP. Men jeg opretter altid datakilden fra Access når jeg linker

Og så er det meget vigtigt at du laver en funktion der refresher dine links hver gang du åbner din frontend db. Jeg har erfaringer med at linkede ODBC har det med at sige at alle data er slettet. Men en refresh af links har altid hjulpet.
Avatar billede ChrPoll Nybegynder
28. februar 2012 - 15:17 #2
Tak for løsningen. Når jeg følger dit forslag, så støder jeg ind i, at MySQL-driveren ikke dukker op på listen over ODBC-drivere, når jeg vil oprette en ny fx systemkilde. Jeg kan se inde i Kontrolpanel / Administration / Datakilder (ODBC) at driveren er installeret.

Så jeg tænkte på om der er noget, man skal gøre for at minde systemet om, at der er installeret en ny driver (jeg har selvfølgelig genstartet Windows), eller om man skal sætte nogle særlige flueben rundt omkring før Windows opdager, at der er installeret en ny driver?

Eller er det bare den sædvanlige barriere, Microsoft har lagt ind, som sikrer, at det bliver besværligt, hvis det ikke er en Microsoft-komponent, så folk giver op og i stedet vælger et Microsoft-produkt...?!

Man kan godt blive lidt irriteret, ik!?!

mvh
Christian
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
29. februar 2012 - 06:44 #3
Jeg kan ikke lige se hvad du kan have lavet anderledes end jeg plejer at gøre - jeg kan kun sige at det kan virke for jeg har selv brugt det.