Avatar billede brandmand10 Nybegynder
12. januar 2012 - 15:00 Der er 2 kommentarer

Netværk med 2 routere

Hej.
Jeg har oprettet netværk med 2 routere da den nye trådløse fra skyline ikke kan nå i den anden ende af huset hvor "alle" de bærbare normalt opholder sig.
Jeg har kablet fra LAN på router nr 1 til WLAN router nr 2, og det virker i og for sig godt nok da de bærbare har rigtig god forbindelse og min surround forstærker og blueray har også forbindelse via kabel på router nr 2.
Nu ville jeg jo gerne kunne etablere forbindelse mellem de ovennævnte enheder og min stationære computer der er kablet til router nr 1 så man også kan printe fra de bærbare via den stationære da det ikke er en netværksprinter jeg har. Men da jeg går i gennem 2 routere kan jeg ikke se de bærbare fra min stationær og vice versa. Jeg vil også gerne kunne dele/streame diverse filer mellem mine enheder.
På den stationære har jeg Windows 7 og de bærbare er 2 stk m/vista og 2 stk m/windows 7.
Jeg har ladet mig fortælle at det har noget med mac-adresser at gøre??
Er der nogen der kan hjælpe en - næsten - computer-analfabet med hvordan jeg gør??
Avatar billede chalde Seniormester
12. januar 2012 - 16:03 #1
På Router 2:
Slå DHCP, NAT, evt. firewall og UPNP fra.

Den eneste router hvor du skal bruge WAN porten, er den første.
De øvrige porte skal kobles fra LAN porte til LAN porte.

For at gøre administration nemmere, men ikke altid nødvendigt:
Begræns DHCP scopet på Rouer 1 så der er et range med plads til statiske adresser.

Giv Router 2 en fast IP i samme subnet som DHCP ligger i, men uden for selve scopet.
Avatar billede brandmand10 Nybegynder
12. januar 2012 - 16:41 #2
Hey chalde.

NAT - UPNP - scope - subnet

Læs lige sidste linje - næsten - computeranalfabet :-))

Jeg har haft det koblet lan-lan og haft slået dchp fra, men fik det råd at routernavne og passwords skulle være ens på begge routere, dette resulterede i meget langsom trådløs forbindelse til de bærbare.
I mellemtiden har jeg fået slukket for det trådløse på router 1, da det alligevel ikke bliver brugt, så det kunne være at det kunne gøre noget af det??
NAT - hvad er det? Og er det nødvendigt at slå fra?
Jeg har ikke adgang til at administrere router 1 (udbyder) så jeg kan ikke begrænse scope, hvad det end er:-).

Sådan ser det ud på router nr 1 når jeg går ind på enheden webside (kopieret direkte):

Remaining Lease Time    07:28:19
IP Address    94.18.64.215
Subnet Mask    255.255.255.192
Gateway    94.18.64.193
Domain Name Server    217.116.227.8, 8.8.8.8

Vil det sige at jeg skal give router 2 en ip der hedder fx.:
94.18.64.215?
Eller skal jeg bruge den ip jeg finder i:
cmd - ipconfig -all og så bare lægge 1 til det sidste tal??

Her en kopi af prompt:

Microsoft Windows [version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\Kontor>ipconfig -all

Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Kontor-PC
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Sogeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : Mast 14_31 Data

Ethernet-netværkskort Local Area Connection:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : Mast 14_31 Data
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : SiS 900 PCI Fast Ethernet Adap
ter
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-11-D8-19-44-D1
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::21df:3e73:4f0f:c138%12(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.181(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : Thursday, January 12, 2012 13:
41:18
  Rettigheden udlober. . . . . . . . . . . . . : Thursday, February 23, 2012 5:
41:18
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 352326104
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-14-4A-55-B2-00-24-01-15-6E-4D

  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 217.116.227.8
                                                  8.8.8.8
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fb:2086:776:a1ed:bf28(Foret
rukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::2086:776:a1ed:bf28%11(Foretrukken)

  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Tunnel-netværkskort isatap.Mast 14_31 Data:

  Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt
  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : Mast 14_31 Data
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja

C:\Users\Kontor>

sorry for alle de dumme spørgsmål, men hvis man ikke spørger lærer man ingenting:-)