Avatar billede louisek Mester
10. januar 2012 - 13:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Layout i Word

Jeg har designet et layout til brevpapir i inDesign og skal nu have det lavet som en word-skabelon, med fast sted til at skrive feks hhv "modtager", "dato", "brødtekst" osv.

Jeg har oprettet teksterne som tabeller for at fastlåse positionen på siden, problemet er bare at jeg ikke kan få linjeafstanden lille nok. minimum er 0.6 cm - derefter sker der ingenting når jeg forsøger at gøre den mindre.

Er der nogen der ved hvordan jeg kan løse dette?

Venlig hilsen
Louise

Jeg bruger Word 2010
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. januar 2012 - 13:47 #1
Linjeafstanden i Word kan sættes til så lidt som 0,7 pkt. Det må være noget andet end linjeafstand, du forsøger at gøre noget med.

Et par kommentarer mere:
Er det kun dig, der skal bruge skabelonen, eller er det en skabelon, du laver til andre? Hvis det sidste er tilfældet, er det en meget dårlig løsning for brugerne at placere alt i tabeller. F.eks. bør brødteksten i en brevskabelon ikke placeres i en tabel. Dato bør i almindelighed sættes op, så den automatisk bliver indsat, når der oprettes et nyt brev.
Avatar billede louisek Mester
10. januar 2012 - 15:26 #2
Hej Lene,

Tak for din feedback.

Det er en skabelon som vi alle her på tegnestuen skal bruge.
Det vigtigste er at der bliver et "låst" dokument, hvor tekstplaceringer og skrifttyper er faste.

I forhold til automastisk datering har vi ikke gode erfaringer med - det fungerer bedre at folk selv skriver den korrekte dato, da datoen ændrer sig næste gang man åbner dokumentet - i yderste konsekvens kan det have en ren juridisk betydning i byggesagerne hvis man ikke har dokumenterne i orden :)

Mit problem er, at jeg ikke ved hvordan jeg laver en brevskabelon - og fik af omveje at vide at tabeller var løsningen - for mig er de dog bare et problem ;)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. januar 2012 - 15:44 #3
Datoer ændrer sig ikke automatisk, hvis man bruger den rigtige type felt: CreateDate. Mere info kan du finde på min Word Tips-blog:
"Problemløsning - datoen ændres, når jeg åbner et eksisterende dokument" (http://wordblog.thedoctools.com/#post72)

Det er rigtigt, at tabeller er gode til at styre placering af indhold, men de egner sig ikke til alt. Der er funktioner, som opfører sig anderledes i tabeller end uden for tabeller.
Avatar billede louisek Mester
12. januar 2012 - 13:27 #4
jeg er med på at selve brødteksten ikke skal være en tabel - men jeg tænkte at adrasserlinjer, dato osv. ville være egnede.

Jeg har skrevet en privat meddelelse til dig - har du kigget på den?

Vh Louise
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. januar 2012 - 13:43 #5
Det er helt fint med adresselinjer og dato i en tabel.
Jeg svarede på din mail med det samme - jeg finder den frem og sender igen, hvis du ikke har den.
Avatar billede louisek Mester
20. marts 2012 - 12:11 #6
lene kan du ikke smide et svar så jeg kan lukke den her :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. marts 2012 - 13:14 #7
Kommer her.