Avatar billede LS-Falster Juniormester
10. januar 2012 - 11:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Makro til at lave punktopstillling

Hej

Jeg har oprettet en skabelon med en række formular-tekstfelter, der hver især indeholder en standardtekst eller et tomt felt til at skrive i. Når brugerne anvender skabelonen, vælger de de tekstfelter, som de skal bruge, og sletter indholdet af de øvrige tekstfelter. En makro sørger derefter for at slette de tomme tekstfelter, så det ser fint ud.

Jeg kunne dog godt tænke mig, at de felter, som er tilbage, får en punktopstilling vha. en makro. Tekstfelterne er pt. indrykket i forhold til den øvrige tekst og har fået deres deres egen typografi, som jeg har kaldt "Punktopstilling". Jeg kan forestille mig, at den tekst, der skal punktopstilles, på en eller anden måde skal kunne identificeres i forhold til resten af dokumentet, når der skal laves en makro, eller?

Mvh Lars
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. januar 2012 - 12:43 #1
Der vil være flere muligheder. Da jeg ikke ved noget om opsætningen af din formular i øvrigt, er det ikke muligt at sige, hvad der vil være bedst. Du kan benytte en makro som nedestående, der tjekker alle afsnit og skifter typografi, hvis "Punktopstilling" i forvejen er anvendt:

Sub ChangeStyleToXXX()
    Dim oPara As Paragraph

    For Each oPara In ActiveDocument.Paragraphs
        If oPara.Style = "Punktopstilling" Then
            oPara.Style = "XXX" '[XXX = navn på den typografi, du vil bruge]
        End If
    Next oPara
End Sub
Avatar billede LS-Falster Juniormester
10. januar 2012 - 13:00 #2
Det er ikke det, som jeg havde i tankerne. Mit brev ser således ud:

Der mangler følgende materiale i byggesagen:

    Færdigmelding fra autoriserede kloak- og VVS-mestre
    Planlægningsmæssige hensyn - beskriv nærmere....
    Dokumentation for trykprøvning
    Bilag 8 og tilhørende tekniske dokumentation
    Dokumentation for energimærkning
    Afløbsplan "som udført"
    Andet....

De 7 ovenstående tekster er tekstfelter i formular. Når brugerne har valgt de tekstfelter, som de skal bruge og slettet de andre, vil jeg gerne have lavet en punktopstilling, så de kommer til at stå pænt i dokumentet, som fx:

Der mangler følgende materiale i byggesagen:

    *  Færdigmelding fra autoriserede kloak- og VVS-mestre
    *  Dokumentation for trykprøvning
    *  Dokumentation for energimærkning
    *  En målfast kloaktegning

Jeg har så valgt at kalde de 7 tekstfelter for "Punktopstilling" i typografi, fordi jeg tænkte, at man ud fra en bestemt typografi kunne finde den tekst, som der skal laves en punktopstilling på.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. januar 2012 - 13:18 #3
Du skriver "Jeg har så valgt at kalde de 7 tekstfelter for "Punktopstilling" i typografi" hvilket jeg læser sådan, at du har lavet en typografi med navnet "Punktopstilling", som du har brugt. Men det er måske ikke korrekt?

Som jeg tolker din forklaring, er det præcis det, min makro løser: Den finder afsnit formateret med en typografi med navnet "Punktopstilling" og ændrer til en anden typografi, som du i makroen skal indsætte det rigtige navn på i stedet for XXX - den typografi skal være din rigtige punktopstilling. Men det er måske en Tegn-typografi og ikke en Afsnits-typografi, du har lavet?
Avatar billede LS-Falster Juniormester
10. januar 2012 - 14:05 #4
Hej Lene

Jeg havde misforstået din løsning og havde tænkt i en helt anden retning, men fik et lyst øjeblik. Og selvfølgelig virker det, så du må meget gerne sende et svar, så du kan få dine point.

Mange tak for hjælpen.

Mvh Lars
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
10. januar 2012 - 14:11 #5
Velbekomme.