Avatar billede thadoews Nybegynder
08. januar 2012 - 12:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lave skiftevis A3 og A4 i et dokument

Hej.

Er det muligt at lave skiftevis A3 og A4 ark i et worddokument?
Jeg tænker således:
Side 1: A4
Side 2: A4
Side 3: A3
Side 4: A4
Side 5: A3
osv...

Er dette en mulighed og, hvordan gør man så dette?
Avatar billede hcma Novice
08. januar 2012 - 13:12 #1
hvilken version i word ?
ellers må det kunne lade sig gøre ved at indsætte sektionsskift og så definere størrelsen på den enkelte sektion.
Uden at være skråsikker afhænger de valgte størrelser vel også af printeren og dermed hvilke formater man så får som valgmulighed.
Sidder selv med word 2010 og der kan jeg vælge forskellige størrelser på sektionerne, men da min printer ikke har mulighed for at printe A3, får jeg ikke den valgmulighed. Alt andet fra Legal, A4, A5 o.s.v. virker fortræffeligt.
Avatar billede thadoews Nybegynder
08. januar 2012 - 13:23 #2
Ja undskyld. Jeg har Office 2010.

Du snakker om sektionsskift, du mener sideskift, ikke?
Hvordan kan du så vælge forskellige størrelser?
Jeg kan kun få den til enten at være A4 eller A3 ;(

Printerens opsætning må være ligegyldig da Words papirstørrelser ikke burde blive defineret af den printer man har tilsluttet!
Avatar billede hcma Novice
08. januar 2012 - 14:07 #3
prøv at søge i words hjælpefunktion på  sektionsskift
Avatar billede thadoews Nybegynder
08. januar 2012 - 14:35 #4
"Søg og du skal finde" var der engang en som sagde, og han havde ret!
Jeg havde ikke set den lille knap, hvorpå der stod "skift" ;) Jeg troede at det var under "Indsæt" og ikke "Sidelayout" at sektionsskift skulle findes!

Du smider et svar når du har lyst! Tak for hjælpen :)
Avatar billede hcma Novice
08. januar 2012 - 15:00 #5
selv tak  :o)  (jeg lærte også noget nyt)
Avatar billede hcma Novice
08. januar 2012 - 15:05 #6
ang. sidestørrelsen:  jeg kan ikke få A3 frem som valgmulighed, så jeg mener stadig det har noget med printeren at gøre ;o)

måske skulle jeg anskaffe mig en en A3 printer og se hvad der så sker.  eller også prøver jeg på jobbet i næste uge.
Avatar billede thadoews Nybegynder
08. januar 2012 - 15:17 #7
Det forstår jeg ikke?! Min største mulighed er godt nok A3/Tabloid udover at jeg selv kan definere størrelsen.

Du skal:
Sidelayout > Under "Sideopsætnings"-linjen trykke på pilen ved siden af "Skift" > Vælge under "Sektionsskift" "Næste side".

Når du så er på den nye side, eller en gammel side, som du har lavet om, kan du så under "Sideopsætning" vælge "Størrelser" og så trykke på f.eks. A3. Så burde den side blive A3 og de andre burde så forblive A4 eller, hvad du nu har valgt som standard.
Man skal så passe på, for gør man det på side 2 og resten skal være A4, så skal indsætte et skift mellem 2 og 3 og lave det til A4, for det påvirker resten af dokumentet!

Man skal så bare lige huske at sidetal osv IKKE blive fremført, men starter på en ny, så dem skal man så selv tilføje manuelt.

Så hvis man skal bruge indholdsfortegnelsen skal man først lave siderne med de overskrifter de skal have og muligvis også indholdet alt efter, hvad man nu bruger Word til, så lave indholdsfortegnelsen og så ændre på sidestørrelserne.

Det var lige mine erfaringer indtil videre.

Men hovedsagen er at det VIRKER :)