Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 12:37 Der er 22 kommentarer

BIOS batteri forhindrer computeren i at starte op?

Hej allesammen.

Er der nogle der ved, om et fladt BIOS batteri i en bærbar, kan være skylden til at bærbaren ellers starter fint op, gang i HDD, gang i fanen og tastaturet virker, men der er ingen lys i skærmen.

På forhånd tak.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 12:45 #1
Det kan jo os være grafikkortet eller skærmen der er futtet af..

Jeg har aldrig hørt om at et bios batteri kan gøre følgende, dens funktion er blot at holde lidt hukommelse i live så hukommelsens data ikke bliver  nulstillet etc.. samt dato mm)

Hvis bios batteri dør ud, så vil pcen opdate det og du vil os se at datoen på maskinen nok ændrer sig :)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 12:57 #2
Ja. det er nemlig en lidt underlig situation jeg er i.

En aften klappede jeg skærmen ned på min bærbar, (det plejer normalt at betyde den går i dvale) Da jeg så kom ind næste morgen stod den stadig som om den var i gang. men der var ingen liv i skærmen.

Efterfølgende har jeg prøvet at starte den op, men hver gang med samme symptomer; Der er gang i HDD, tastaturet virker, lamper tænder osv. men ingen lys i skærmen.

Så her i går oplevede jeg efter den havde stået stille i et par måneder, at jeg pludselig fik gang i den, ved at trykke nogle forskellige steder ;) Da jeg så prøver her til morgen at starte den op igen, er det der igen: ingen lys i skærm men ellers virker det til at alt fungerer fint.

Jeg bed nemlig mærke i, at da jeg havde den i gang var datoen og tiden helt byttet rundt.

Har du nogle forslag?
Avatar billede MADOlsen Forsker
21. december 2011 - 13:05 #3
Umiddelbart ville jeg starte med at sætte en ekstern skærm til, og se om det virker.
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 13:11 #4
Det er allerede prøvet. Eller har sat den til via HDMI stik, men kan ikke finde nogen ekstern skærm når den er sat til via HDMI. Skal det være via VGA eller?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 13:14 #5
#2 Som #3 Skriver, så skal du have en ekstern skærm sat til husk dog at eftersom det er en bærbar skal du måske bruge nogle taster for at aktivere den del..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 13:17 #6
#4 Begge og husk porten kan være deaktiveret og skal derfor evt aktiveres via nogle bestemte taster..

Men igen, så er chancen jo stor for at det enten er grafikort, bundkort eller skærmen..
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 13:17 #7
Jeps. Men ville det ikke umildbart fungere, selvom jeg bare satte den til tv'et med et HDMI stik. har prøvet F5 og alle de andre, uden held..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 13:18 #8
#7 Foretrækker at være nøjagtig :), de nemme og hurtige løsninger er ikke nødvendigvis dem der giver pote.. så du skal ikke tro det kun tager 5 min.. ;)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 13:22 #9
#6 Ja fejlen skal formentlig findes der et sted. Men jeg synes jo at det er mærkeligt at den pludselig starter op, og køre en dag uden nogle problemer overhovedet. #8 det tror jeg skam heller ikke. Nu har jeg efterhånden skildt hele maskineriet ad op til flere gange, nægter at give op. Men det lader til at jeg ikke får noget billede på den eksterne skærm. Intet signal..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 13:27 #10
#9 i såfald kan det være grafikkort eller den del af bundkortet eller mere, de dele du nævner der virker, virker jo egentligt kun fordi de får strøm :)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 13:33 #11
#10, Ja det har du ret i. Men i såfald at grafikkortet eller bundkortet var brændt af, var det jo ikke muligt at få lys i computeren. Derfor nægter jeg at tro på, at det er en af disse to dele, som er stået af.. Det virker som om den er i standby, uden lys. Som om den ikke kan komme tilbage fra denne dvale/hibernate/standby funktion..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 13:41 #12
#11 Den er svær at svare på, for der er jo flere ting i det..
1 ting er strømmen, noget andet er kontakten mellem skærm og grafikkortet og derfra fra grafikkortet til bundkortet.. (Skønt det nok er onboard, så er det jo et bestemt område) :)

Har du prøvet og fjerne bærbarens primære batteri? (Startet den uden det batteri i sig?)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 13:55 #13
Ja den er ikke så nem. Men vil nu ikke give op :) Ja det er onboard. Ja har prøvet diverse kneb og tricks. Ved ikke helt hvad jeg skal stille op..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 15:43 #14
#13 Skærmen har lys i sig (sort skærm)

Eksterne skærme virker ikke på den.. (vga og hdmi?)

Hvad hvis du snupper dens ram og starter den op? (Den burde beklage sig evt give et bip fra sig) (Hvis jeg husker korrekt)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 16:01 #15
Har lige pillet begge ram blokke ud, og det er stadigvæk det samme. Blæseren starter, HDD ser ud til at starte op - men stadig sort skærm.

#14 den siger ingen form for bip, intet anderledes :)

Nogen ide? Er det rammene?
Avatar billede 220661 Ekspert
21. december 2011 - 16:20 #16
Hvia du lyser på skærmen med en lommelygte, kan du så se om der står noget på skærmen?
Tænker på om baggrundslyset er defekt?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 16:22 #17
#15 Nej, men rammene er nogle af de moduler der er nemme og tage fra den for og "provokere" systemet :)

Men jeg må nok indrømme jeg er usikker, for jeg kan jo nemt sige at fejlen er grafikkortet, men det er stadig et af de værste senarier på en bærbar fordi den jo ikke er lige så nem som en stationær :) Ud over man nok hellere tager en bærbar med sig over til en ven end en stationær ;)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 16:30 #18
#16: Nej det er ikke baggrundslyset, havde også dette i tankerne - men der er intet at ane på skærmen.

#17: Ja altså har prøvet at hive næsten alle komponenter/hardware ud, og sætte de i igen! Men det undre mig bare sådan at jeg havde liv i den, og den kørte super. Og ja mens jeg skriver dette, kan jeg hører at den kommer ind i windows - i ved windows lyden. Så det er vel 100% skærmen - eller hvad siger i? jeg har 3 bærbar, kan jeg evt. klippe en af de ældre op og så prøve at sætte skærmen til den anden bærbar eller?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 16:32 #19
#18 Kommer vidst an på om de er identiske :)

Men sådan noget sker, min strømforsyning på min stationær virkede, 4 timer senere virkede den ikke mere.. så når uheldet er ude så er det bare surt ^^
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 16:36 #20
Ja det er rigtigt øv. Men eftersom jeg kan hører den kommer ind på skrivebordet, skal problemet vel findes i skærmen eller grafikkortet?
Hmm :)
Avatar billede joppe300 Nybegynder
21. december 2011 - 16:41 #21
Endvidere kan jeg nemt gøre brug af genvejstasterne f.eks Fn+F4 så går computeren i sleepmode, og både capslock og numlock fungerer. Så det er altså skærmen der sejler..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. december 2011 - 16:49 #22
#21 Det kan være, jeg ved ikke hvorda den burde reagerer hvis det er grafikkortet, haft ordnet en pc hvor skærmen gik hen og blå grøn.. (samt farve ændringer) og det var en ledning på grafikkortet, så der skal jo ikke meget til, men men men..

Hvis du kan få den på skrivebordet så burde du meget vel os kunne tilslutte en ekstern skærm og få skærmbilled over på den og hvis ikke så kan det jo sagtens være grafikkortet der har en løs forbindelse (Kræver dog du er sikker på genvejs tasterne til skærm portene)