Avatar billede snedker1 Juniormester
17. december 2011 - 13:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ram ?

Hej
Lige et generelt spørgsmål om ram i pc´en.
I gamle dage mener jeg at rammene altid blev fyldt op hele tiden - hvis programmet ikke brugte alle ram - blev der bare fyldt andet i dem - det der lå lige ved siden af det man havde spurgt efter ! - gælder det stadig ?
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 13:45 #1
Ram er jo arbejdshukommelse. Har man flere ram end der er brug for her og nu, står resten bare klar til brug. Altså man bruger X% og så er der Y% tilbage. Har man brugt al ramplads, bruger windows en form for langsomme ram, som kaldes Pages filen eller sidefilen.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2011 - 13:53 #2
det, du tænker på, er ikke ram som sådan - det er chache-lageret til cpu og harddisk.
cpu: http://developer.amd.com/documentation/articles/pages/1128200684.aspx
harddiske har også et 'mellemlager' så den venter lidt med at skrive til den har tid, og når den læser en blok, så tager den typisk de næste med - men den alligevel er i gang på det sted.

Den ram, der er i maskinen, styres af operativsystemet - mens cachelagre styres af hardwaren selv.
Avatar billede snedker1 Juniormester
17. december 2011 - 14:07 #3
Tak Claes57 for at sætte "hukommelsen" på sporet igen !
hvordan overfører jeg de 60 point ?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. december 2011 - 14:24 #4
jeg lægger et svar her - det kan du så acceptere...
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 14:39 #5
#4 Jeg er heldigvis ikke så interesseret i point, så pyt med dem.
Du har lagt en kommentar, som spørger kan bruge til noget, fint nok. Men det var ikke det der blev spurgt om. Spørgsmålet var:
"Lige et generelt spørgsmål om ram i pc´en."
Og det har jeg svaret korrekt på. Bare for en ordens skyld.
Avatar billede snedker1 Juniormester
17. december 2011 - 15:35 #6
Jeg har det på samme måde - læg et svar jeg kan acceptere - så er der 60 point til dig også !
Grunden til Claes var at han udover at svare på spørgsmålet også gav mig en forklaring på hvad jeg havde "misforstået" tidligere !
Så du har helt RET - du har svaret fyldestgørende på mit spørgsmål !
Hilsen
snedker
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. december 2011 - 15:47 #7
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
17. december 2011 - 16:08 #8
Windows er også programmeret til at bruge en masse ram som cache. Især Vista og 7'eren bruger en del.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2011 - 16:32 #9
#6 Ja mange tak! Det vat nu ikke meningen men bare , som jeg skrev, for en ordens skyld:)

Og tak til stigers for linket:)