Avatar billede DoktorMorten Nybegynder
07. december 2011 - 13:13 Der er 18 kommentarer

Kan ikke få lyd via HDMI kablet efter udskiftning af motherboard.

Har virkelig prøvet meget, og er temmelig frustret, måske der er en her der kan hjælpe!

Mit gamle motherboard gik i stykker og jeg fik en vens, hvor jeg så flyttede min gamle harddisk og mit gamle grafikkort over.

Mit problem er at jeg nu ikke længere kan få nogen lyd ud gennem mit hdmi stik (Videosignalet er fint).

Under afspilningsenheder står der kun 1 enhed (mine høretelefoner), og ikke nogen hdmi enhed (som der ellers gjorde på min gamle computer)

Mit "nye" motherboard er et "Intel cube cove dq45cb". Og grafikkortet er et "Nvidia GT 140".

Jeg har opdateret BIOS og Chipset. Jeg har også opdateret grafikdriveren fra Nvidias hjemmeside (nyeste version. 285.62), og jeg har opdateret Audiodriveren til motherboardet (SoundMAX)

I den gamle computer havde jeg ingen problemer med afspilning af lyd gennem hdmi.

Nogle der har nogle foreslag?
mvh Morten
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 13:18 #1
Du er jo nød til, at skrive hvilket styresystem du har. Jeg har selv lige, med besvær, fundet ud af, hvordan det virker under win7.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. december 2011 - 14:29 #2
Du skal jo nok under alle omstændigheder ind i kontrolpanelet og aktivere det.
http://img267.imageshack.us/img267/2414/administrerlyd2.jpg
Avatar billede DoktorMorten Nybegynder
07. december 2011 - 15:06 #3
Hov ja, styresystem er windows vista 32 bit (har opdateret denne også).

Ja poko1, som sagt er mit problem at hdmi lydudgang ikke længere er at se under afspilningsenheder. Her der kun én lydenhed, nemlig mine højtalerer, også selv om jeg vinger "afbrudte" og "deaktiverede" enheder af.. :-(
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 15:47 #4
Jeg kender ikke Vista, men under win7 Kontrol panel/Hardware and sound ser det sådan ud, når det virker hos mig:http://imageshack.us/photo/my-images/849/sounda.jpg/
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 15:49 #5
Ps. Læg mærke til, at det er den øverste enhed, som kører ræset.
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 15:54 #6
Har du husket at installere lyddriveren til det andet bundkort?
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. december 2011 - 15:56 #7
Prøv at gå ind i din enhedshåndtering og se om du har alle drivere? dette er kun et eksempel!
http://imageshack.us/f/17/enhedshndtering.png/
Avatar billede DoktorMorten Nybegynder
07. december 2011 - 17:21 #8
Tak jeres indlæg og interesse i at hjælpe Valbycom og Poko1 :-)

Ja, lydafspilningsenhederne ser vist næsten ens ud i vista og windows 7, her er hvordan det ser ud her hos mig:
http://imageshack.us/photo/my-images/545/afspil.jpg/
og som I kan se se er der kun en enhed (mine højtalere/øretelefoner), hvor jeg også før ku se min hdmi-enhed..? som om den ikke genkender min hdmi-lydudgang?

Jeg har jeg opdatere lyddriver der sidder på motherboardet, fra intels hjemmeside "SoundMAX" og får også lyd i computerhøjtalerne. Men har ikke kunnet finde nogen "HDMI-Audio-driver"..?! eller noget i den stil...

Ang enhedshåndtering, så ja, det ser ud til at jeg godt ku mangle 2 drivere, en til en Seriel PCI port og anden PCI controller
se http://imageshack.us/photo/my-images/684/enhedhaand.jpg/
, men tænkte at det nok næppe var det der gier problemerne.

Synes heller ikke rigtig jeg kan finde flere driverer som jeg ikke allerede har installeret til mit motherboard, fra motherboardproducentens "Intel"s hjemmeside. http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&ProductFamily=Desktop+Boards&ProductLine=Intel%C2%AE+4+Series+Chipset+Boards&ProductProduct=Intel%C2%AE+Desktop+Board+DQ45CB

mvh morten
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. december 2011 - 17:31 #9
Hent slimrrive den finder alle originale drivere du skal registrere dig det er gratis og nemt og du kan gå igang med det samme.
http://download.cnet.com/3001-18513_4-75279940.html?spi=b0ca838863dc3171501dd413772bf712
Avatar billede DoktorMorten Nybegynder
07. december 2011 - 17:45 #10
OK kører slimdrive nu
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. december 2011 - 17:46 #11
Og de 2 Drivere der mangler er PCI enheder Lydkortet kører altså også PCI og uden de drivere kan du ikke forvente at din PC kører optimalt.
Avatar billede klaudi Ekspert
07. december 2011 - 17:46 #12
Opdater din grafikkort driver, det er vel der HDMI stik sidder, så det er indbygget i kortet!
Avatar billede DoktorMorten Nybegynder
07. december 2011 - 18:53 #13
OK har nu kørt slim drive og installeret alt, hvad den foreslog, bla de to PCI enheder.

Og som det ses, er der ikke mere at komme efter i enhedshåndteringen.
http://imageshack.us/photo/my-images/18/enhedoglyd.jpg/

Som man også kan se er problemet desværre uændret, min hdmi udgang vises stadig ikke under lydafspilningsenheder, og jeg kan stadig ikke få nogen lyd ud gennem hdmi... snøft..
mvh morten
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2011 - 19:37 #14
Jeg tror dig på dit ord, men jeg kan ikke tyde dit imageshack på min 23" skærm. Du skal nok vælge en 19" skærm.
Kan du se hvad dit lydkort hedder? http://sisoft-sandra.en.softonic.com/
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. december 2011 - 19:53 #15
Du skal se om du kan finde noget der minder om dette i dit kontrolpanel. Dette er godt nok til en HP.men noget i den stil.
http://gratisupload.dk/vis_billede/670109/
Avatar billede klaudi Ekspert
07. december 2011 - 20:42 #16
Opdater din grafikkort driver, HDMI lyd er sammen med grafikkortet!!!

Det er den i mit ATI kort!
Avatar billede DoktorMorten Nybegynder
07. december 2011 - 21:13 #17
Jow, mit lydkort hedder SoundMAX,, og har opdateret dette til den nyeste udgave.
På min skærm, hvor alle lydenheder vises står der kun en, Lydoutputenhed, nemlig mine computerhøjtaler. Kan ikke finde nogle steder, hvor der står hdmi under lydenheder....

Klaudi, jo hdmiudgangen sidder i mit grafikkort, et Nvidia GT 140 grafikkort og har opdateret dette (mange gange;-)), til seneste udgave fra nvidias hjemmeside.

Mvh morten
Avatar billede klaudi Ekspert
07. december 2011 - 21:47 #18
NVIDIA HDMI Audio Driver Updates & Downloads
http://www.radarsync.com/drivers/d176651-nvidia_hdmi_audio