Avatar billede ceeber Nybegynder
29. november 2011 - 20:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål omkring størrelser på billede fra projektor

Hej....

Jeg har et spørgsmål omkring billedet fra en projektor.

Kæresten har købt en projektor som hun skal bruge til at projektere billeder over på et lærred for derefter at opridse billedet på lærredet.

Problemet er at der er meget lille zoom på hendes Epson EH-TW450 projektor...

Hun har brug for at kunne zoome et billede ned, så det passer størrelsen på hendes lærreder som er:

80 x 80 cm
100 x 120 cm
180 x 120 cm

Det har vist sig at være sværere end som så da billedet fra projektoren bliver meget stort og ikke kan zoomes ned til de ovenstående mål.

Er der nogen som har en idé om hvordan man bære sig ad...muligheden er selvfølgelig at flytte lærredet så det passer men kan det ikke justeres bedre ?

Håber at I kan hjælpe...
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2011 - 20:50 #1
Nej, den eneste løsning er at flytte lærreder eller projektoren.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. november 2011 - 20:53 #2
hent billedet ind i irfanview, og skalér det op/ned til behovet.
Du kan fx sætte de 180*120cm til full-hd (1920*1080px) Det passer ikke helt, med tag det som eksempel.
Skal det så ned på en 80cm bredde, så der det 45%, så skalér billedet ned til 45%.
Et 100cm lærred er så 56%.
Der klippes lidt i top/bund pga målforhold.

Du skal tage det maksimale lærred fra start, og vælge et billede - i irfanview tryk på ctrl+h for at få det maksimeret - og skalér det med ctrl+r til det passer i bredde. Så har du et mål til andre billeder.
Avatar billede ceeber Nybegynder
02. december 2011 - 09:50 #3
Tak for hjælpen, skal lige have fundet ud af hvor jeg kan tildele dig de point jeg har ude på spørgsmålet.
Avatar billede ceeber Nybegynder
02. december 2011 - 09:50 #4
Hej ..den havde jeg luret men tak for lige at bekræfte min flytte teori :)