Avatar billede leerbech Nybegynder
20. november 2011 - 14:45 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Ødelagt OS i præinst. Vista

Hej alle
Tak for adgang til jeres forum :-)
Af logisk grund kommer jeg her for - om muligt, at få hjælp.

købt af min datter:
Acer Aspire 5530G med præinstalleret Vindows Vista sp2. Og den fungerede godt med Vista.

Mit ønske: at få installeret dual-boot med Vista og XP - eller slettet Vista helt og aldeles til fordel for XP. Årsagen er at jeg har musikprogram ProTool 7.3.1 og Mbox interface, som kun virker på XP. Dette kører jeg på min stationære.

Jeg har forsøgt at lave en dual-boot-mulighed på Vista, men den villi ikkke "acceptere" det (brugte Gparted). Dernæst gik jeg på nettet og fandt frem til - først "Kill-disc" som ikke lykkedes. Dernæst prøvede jeg DBAN. Den havde det med pludseligt at lukke ned for labtop´en - og derfra skete der så ikke mere:

Resultatet er at jeg idag - efter mange mange dage, sidder med ørerne hængende ned langs kinderne (de øverste ;-))og kigger på en laptop som ikke kan finde noget operativt system ej heller nogen form for "recovery". Det back-up jeg lavede på Vista inden jeg gik igang i sidste uge, kan den heller ikke se....

Er der nogen der har lyst til at prøve at hjælpe mig - komme med gode forslag til løsninger ?

Mange hilser
Morten Leerbech
Avatar billede leerbech Nybegynder
20. november 2011 - 15:02 #1
Tillæg:
Jeg har downloaded vista(32-bit) recovery ISO-fil. Recovery-filen giver også op, og fortæller at den ikke kan fortsætte pga. fare for "at ødelægge systemet" (!?!) Det har jeg vist selv sørget for :-) !!!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 15:10 #2
Har du arbejdet direkte med disken i computeren, eller har du haft den som slave i andet system, og kørt killedisk herfra?
Troe måske du havde haft en bedre mulighed for at wipe disken hvis den var slave i andet system først.
Men det er ikke en erfaring jeg har fordi jeg har prøvet det, men det er en formodning. Du har jo ikke den gamle Windows installation på nakken når den sættes som slave i andet system.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 15:15 #3
Ps Jeg havde ikke valgt at lave dual boot med Vista.
Jeg havde kørt med Xp alene.
Skulle der en dual boot til så burde det været med den noget bedre (og nemmere at trække) Windows 7.
Avatar billede leerbech Nybegynder
20. november 2011 - 15:25 #4
Jeg har arbejdet direkte med disken... altså ihvertfald har jeg ikke brugt den som "slave-disk". Jeg har på det tidspunkt hvor jeg forsøgte at oprette dual-boot, lavet partitioner til den nye installation(XP)- men det kom aldrig så langt, da Vista fortalte at det af sikkerhedsgrunde ikke var muligt, og dermed stoppede installationen af XP - og dét fik mig på tanker om slette hele primærdisken. Og jeg er absolut ikke 100m-mester i lige notop det jeg har forsøgt at gøre :-/
Avatar billede leerbech Nybegynder
20. november 2011 - 15:27 #5
W7 bliver også anskaffet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 16:25 #6
Det er måske lidt ulogisk, men svar det bruges kun når man skal lukke tråden og uddele point.
På den måde kan man måske forhindre der bliver lukket med et forkert svar.
Jeg har sådan en til at tilgå mine diske med:
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp
Og med den kan man både sætte de små diske i som sidder i bærbare og de store samt dvd drev til pc.
I stedet for dual boot er der måske også denne mulighed:
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
Som jeg desværre ikke har afprøvet. Men som jeg forstår det skulle man kunne afvikle programmer som ikke virker i win 7 med denne xp mode.
Avatar billede leerbech Nybegynder
20. november 2011 - 16:50 #7
Håber jeg gør det rigtige nu. Tak for forslagene.
Det virtuelle XP kunne jo være genialt, når jeg engang får W7 på den bærbare - hvis jeg kan det. For den tager ikke imod noget, da den til sidst konstaterer at der "ikke er noget operativt system".
Har prøvet at installere en gl. win98SE, efter et forslag fra nettet. Man skulle ad den vej kunne komme frem til "delete" harddisk via kommandoer fra cd´en. Maskinen registrerer ikke cd, men enten lukker, eller fortsætter med sort skærm med curser blinkende i øverste venstre hjørne. Og når jeg forsøger at installere fra min xp-cd starter den fint op med at installere div. drivere, for derefter at stoppe, "da der er oppstået en fejl og der kan ikke fortsættes".
Mon man overhovedet kan rense en primær systemdisk, og derefter installere fra cd ??? eller skal harddisken skiftes ??
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2011 - 08:10 #8
du kan altså også ringe acer op da de har dem, liggende på lager

de ved jo godt at folk ikke ser sig for når de køber dem
den spurgte dig om du ville lave cd da du åbnede den ikke

som du kan læse her var det det du skulle have gjort

http://www.dogvillestar.dk/2009/02/10/recovery-af-en-acer-pc/

men

enten her

http://acer.custhelp.com/app/chat/chat_launch/

eller denne vej

http://www.acer.dk/ac/da/DK/content/support

m.v.h
Avatar billede leerbech Nybegynder
27. november 2011 - 15:06 #9
Tak for hjælpen til "treatmenice" og "jeg kører XP pro her". Håber jeg kan finde ud af at give jer point !!!
Min egen handling: Efter at have prøvet utallige ting, og søgt mange steder, kommer jeg ikke frem til det jeg havde håbet på.
For at skulle dual-boote med to systemer, hvoraf det ene skal være fra min egen xp-cd, kræver det åbenbart at jeg har Win7/ultimate. På trods af formatering med DBAN lykkedes det mig ikke at køre min xp ind på min bærbare.
Min XP-cd er ikke OEM-version og skulle vel derfor også kunne indlæses på min bærbare - det vil den bare ikke.
Lige nu kører jeg med Win7 trial.vers., og må nok bare se i øjnene at jeg må købe en produktnøgle, og dermed også et nyere musikssytem.
Men mange tak for forslagene.
mvh. Leerbech
Avatar billede leerbech Nybegynder
27. november 2011 - 15:18 #10
Point til "Jeg kører kun XP pro her" 20 point
Point til "treatmenice 10" 10 point
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 16:23 #11
ok
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2011 - 21:08 #12
ok
Avatar billede leerbech Nybegynder
05. december 2011 - 15:39 #13
Point er uddelt, og tråden kan lukkes af administrator. Er det sådan det gøres mon ?!
Avatar billede 220661 Ekspert
05. december 2011 - 18:47 #14
Nej du skal tjekke de svar af som du vil tildele point. Det er en boks du for hvert svar (husk alle svar der skal tildeles point)
Hvis du vil give mig 20 point skal du ind i en boks og skive tallet. Treatmenice vil så automatisk få 10.
Avatar billede leerbech Nybegynder
05. december 2011 - 19:24 #15
Nu er det forhåbentligt ok