Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. november 2011 - 21:15 Der er 54 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver man en hjemmeside?

Jeg har fundet navnet og købt domænet.

Hvordan laver man en hjemmeside ligesom Eksperten.dk, Hwt.dk, Tweak.dk, osv.?

Den skal indeholde:

Forum, nyheder, og anmeldelser. Mulighed for at oprette en bruger. Billede anmeldelser. Postcount system. Mulighed for at stige i ranking efterhånden som man poster indlæg. Det er sådan set det.
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 21:28 #1
Kig på et CMS. F.eks. Drupal, Joomla eller andre medmindre du vil skabe det helt fra bunden af.

Se. evt: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_content_management_systems
Ville personligt kigge på de PHP-baserede da de fleste webhoteller understøtter PHP og ellers er det nemt selv at administrere hvis man selv ønsker at hoste.
Avatar billede jjbirk Nybegynder
19. november 2011 - 21:35 #2
Måske kan dette bruges
http://www.simplemachines.org/
Avatar billede Blueeyez Mester
19. november 2011 - 21:39 #3
Kommer jo an på hvad du forventer :) Jeg ville nok have lagt ud med og lære html + css (Blot så du får en fornemmelse for hvad du har med og gøre) og derefter php og måske lidt java.. men det vil nok tage sin tid og lære på fritidsniveau..

Du kan os vælge og bruge er færdigt forum (PHPbb, Phpfusion mm

Du skal huske du os skal have en server til og hoste siden, du kan lave en DNS pegning (10 kr pr måned) (Det koster det ved dem jeg har haft købt ved, dog er jeg slet ikke komemt igang med det ud over at lege med html + css self)

du kan os vælge og købe en "server" ved udbyder, koster ca 600 - 700 kr pr år.. (Det er billigt) dog får du minimal plads (250 MB ca) så der kan ikke være særlig meget på den..) Men kommer jo os an på hvad man skal bruge den til og i dit tilfælde skal du nok højere op i kapacitet, medmindre du bruger eksterne "nyheder mm"
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. november 2011 - 21:40 #4
#1 Jeg forstår ikke det der står skrevet. Altså skal man betale nogle for at gøre det istedet for selv at skabe det? Jeg ønsker selvfølgelig selv at lave det helt fra bunden af.

#2 Er det et forum som man downloader til sin hjemmeside? Virker som en god idé.
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 21:44 #5
#4 Der findes ualmindeligt mange gratis CMS.
Men jeg vil også give #3 ret i at basal HTML og CSS er et must. Det kan dog gøres langt billigere i starten da jeg ikke går ud fra du rammer et besøgstal der giver en udbyder grå hår til at starte med.
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 21:46 #6
Men hvis du vil lave ALT fra bunden, så er det:
HTML + CSS, SQL, PHP/Java/.NET/C# eller andre sprog osv.. Men her vil jeg mene du er ude i overkill medmindre du for alvor vil igang med programmering.

Et CMS sørger for det basale i dit setup så du selv kan sørge for alt indhold.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. november 2011 - 21:50 #7
#6 Helt enig, vil derfor os påpege at html + css er en begyndelse for det er som at lære tysk snart og det vil det være hvergang snart for ingen af sprogene er identiske.. og du skal jo helst kunne huske dem eller i hvertfald have dem skrevet ned på en bestemt måde så du hurtigt kan finde det rette kode mm
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. november 2011 - 22:06 #8
Jeg købt hjemmesiden og ejer den, og siden er helt blank. Så jeg skal starte fra begyndelsen. Jeg vil gerne have at forsiden indeholder forum,nyheder og anmeldelser, og så kan man trykke på forum og så bliver man omstillet til forummet. Men skal jeg starte med at downloade Simple machines eller hvordan? Hvad med selve designet af hjemmesiden? Beklager alle de spørgsmål men jeg er absolut newbie på dette område.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. november 2011 - 22:13 #9
#8 Selve designet plejer man at kunne ændre, men du er ny begynder så vidt jeg kan forstå så du skal kæmpe for det uanset.. og derfor jeg foreslår dig at starte fra bunden selv.. skønt jeg os henviser til 2 gratis "skabeloner" så at sige
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 22:19 #10
Vil også støtte op om en clean start. Glem forum, nyheder, anmeldelser osv... Lær at konstruere en meget simpel side med HTML og CSS som det første.
Start evt. her: www.html.dk
Når du har styr på de basale dele, så begynd at scoute efter et CMS. Prøv forskellige af, find et der passer til dig behov.

Giv dig god tid, hav tålmodighed. Det du ønsker gøres ikke henover en weekend når du er helt ny inden for området.
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 22:22 #11
ved ikke om www.html.dk er midlertidigt nede, så et andet sted er:
http://www.w3schools.com/html/
http://www.w3schools.com/css/
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. november 2011 - 22:23 #12
#10

Ups! Google Chrome kunne ikke finde www.html.dk

Men jeg betaler et eller andet med 60 kr om året, kommer det til at koste mere hvis jeg skal have forum osv. også?
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 22:26 #13
#12 Det kommer an på webhotellet. De fleste giver fin adgang til diverse CMS osv.. uden yderligere beregning. Det der ofte koster ekstra er trafik, plads, databaser, subdomæner osv..

Men start med at få styr på det basale inden du går i krig med forum osv.. Lær HTML og CSS.
Avatar billede Blueeyez Mester
19. november 2011 - 22:29 #14
#13 Helt enig.

#12 Du har domænet og så længe du er sikker på det er det rigtige så er du nået over den problem stilling og oven i det så ejer DU det, dvs ingen kan tage det nu :) Og prisen er jo ingenting ;)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
19. november 2011 - 22:29 #15
Hvor meget vil det komme til at koste med trafik,plads,database,m.m. hvis man skal drive et stort og aktivt forum?
Avatar billede Blueeyez Mester
19. november 2011 - 22:38 #16
#15 Kommer jo an på hem hosten er :) En DNS pegning koster 10 kr pr måned, ca 120 kr måske 100 kr pr år..

Derefter så skal der jo være en server/host, så der skal du finde en der kan håndtere en del traffik men os har meget lav nedetid mm.

Jeg selv går efter eksterne media lagre og så går jeg efter dem jeg købte domain ved, da de kun koster 700 kr ca pr år at have webhotel ved, dog får jeg kun 250 MB plads, men når alt er eksternt så er det fint med mig, oven i det så sørger de for sikkerheden :)
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2011 - 22:38 #17
#15 Jeg skal ikke kunne sige prisleje, men før du kommer op og skal bekymre dig om det, skal dit site og ikke mindst forretningsidé være på plads. At lave et site der genererer et antal besøgende i stil med eksperten eller de øvrige sites du nævner tager år (og det er ikke lige til at genbruge en forretningsidé og få held med det).
Nu ved jeg naturligvis ikke om din idé er at skabe et site i samme stil som de nævnte, men pas på med at begive dig ud i konkurrence som dit første projekt hvis du er helt grøn.
Avatar billede pstidsen Novice
19. november 2011 - 22:42 #18
#15: Hvis du har et stort og aktivt forum skal du ikke tænke på udgifter - snarere indtægter. Du kan jo tjene en del på et par reklamer hist og her ;)

Synes du skal gå herind: http://www.nemprogrammering.dk/ Se alle videoerne (undtagen Linux Web Hosting og måske også MySql) og brug måske Wordpress som CMS.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 06:49 #19
Hvis det er en hjemmeside som jeg selv skal lave fra bunden så er den vel ikke kompatibel med wordpress? Beklager alle spørgsmålene men dette blev et totalt uoverskueligt projekt.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 06:53 #20
I den første video siger han at jeg skal hente Netbeans 7.0.1 til at skrive alle mine koder i, skal jeg bare gøre det?
Avatar billede mikaelch Novice
21. november 2011 - 08:48 #21
købe et købe tema i wordpress eller joomla eller andre cms det bliver du mere tilfreds  med i længende flere de meget mere når man går i det der koster penge

skal over i sådan noget her de andre wordpress skal tilrettes mod det og det koster programør timer
http://www.appthemes.com/themes/classipress/ disse tema er langt mere i end der er i wordpress normalt eller joomla med mere men koster penge og de er godt givet ud
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2011 - 17:27 #22
#19 Wordpress  er blot en editor, ligeledes er NetBeans.. eneste forskel er at Netbeans er en "ekstra hjælp" i forhold til hvad wordpress kan :) Du kan lige såvel bruge notepad..

#20 Der er mange editors, så det afhænger af dig, om du kan håndtere det i Notepad/wordpreess, notepad++ el. Netbeans..
Avatar billede chalde Seniormester
21. november 2011 - 17:47 #23
#22 Wordpress er et CMS. Så lidt mere end bare en editor :)
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2011 - 18:33 #24
#23 Hov jeg tænkte på WordPad :I
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 19:23 #25
Så bare lige for at opsummere.

1. Hjemmesiden er købt.

2. Hjemmesiden er blank.

3. Hjemmesiden skal designes med kodning i HTML.

4. Programmet der skal bruges til at kode det er Netbeans.

Er ovenstående korrekt forstået?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2011 - 19:28 #26
#25 Nej, du kan ikke nøjes med html :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 19:30 #27
Men HTML skal vel bruges under alle omstændigheder?
Avatar billede chalde Seniormester
21. november 2011 - 19:38 #28
#27 Ja, html kommer du ikke uden om.
Men editoren er en smagssag. Personligt bruger jeg notepad++ til statisk html, andre bruger standard notepad osv..
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2011 - 19:44 #29
#27 Det kan jeg ikke helt svare på, ved ikke om der er programmeringssprog der kan overtage på den front, men det er for at give dig en følelse af hvordan det bliver, html er meget nemt og sjovt, php er tungt og kræver erfaring, erfaring du kan få lidt af via html, men derefter skal du os prøve lidt mere nemlig CSS for at se hvordan du ellers kan gøre, programmering er ikke nemt kort sagt, det er som en uddannelse, men det er på fritidsniveau og den bedste støtte foregår via div sider, eksperten fx eller andre ovennævnte sider..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 19:48 #30
#28 Skal jeg bare hente Notepad++ til at bruge istedet for Netbeans, og så ellers bare gå igang med at lave hjemmesiden?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2011 - 19:56 #31
#30 prøv dig frem :) Du kan altid skifte editor.

notepad++ er nok den jeg vil anbefale, men som sagt prøv dig frem :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 22:59 #32
Nu har jeg downloadet notepad++, det var da en start. Så skal jeg bare lære at bruge det. For det giver ingen mening lige umiddelbart når man kigger på det.
Avatar billede chalde Seniormester
21. november 2011 - 23:14 #33
#32 Det er egentlig også bare en avanceret text editor med syntax highlight.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
21. november 2011 - 23:44 #34
Nu har jeg lavet en ny opgave i Notepad++, og gemt den. Den er helt clean. Nu skal jeg så igang med at lave en hjemmeside i stil med eksperten.dk, hwt.dk osv, hvad skal jeg skrive i feltet?
Avatar billede chalde Seniormester
22. november 2011 - 00:02 #35
Som tidligere skrevet, så start med det basale. Jeg går ikke ud fra du har lært at mestre selv basal HTML og CSS på den korte tid. Start med at lave nogle statiske sider med forskelligt indhold. Kig på w3schools f.eks. Find nogle opgaver ved at søge på google.

Som sagt så er HTML og CSS de grundlæggende værktøjer du skal have kendskab til. Efterfølgende kommer dit valg af sprog for den dynamiske del og/eller CMS til håndtering af det. Men det skal du ikke tænke på før du har det grundlæggende på plads.

Som skrevet før: Tålmodighed
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 00:19 #36
Når du skriver det basale med HTML, er det så denne slags opgaver som du mener:

http://www.2createawebsite.com/build/html.html#basic
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 12:47 #37
#36 Her er en tutoial med html5 (Sidst nye version)

http://www.w3schools.com/html5/default.asp

Dog er det ikke alle browsere der understøtter html5 100%, men det er bedre at lære 5, da der er langt flere muligheder :)
Avatar billede pstidsen Novice
22. november 2011 - 17:38 #38
Hej og undskyld jeg ikke lige har svaret et par dage. Hvis dit mål er en side sm E... eller hwt (eller næsten), så synes jeg du skal starte det basale (altså HTML og CSS) og derefter vælge dig et CMS system du synes om og som udfylder dine behov.
Avatar billede pstidsen Novice
22. november 2011 - 17:40 #39
Beklager jeg smed et svar. Det var IKKE meningen!
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 19:48 #40
Hvad er CMS og hvad gør det?

#37 Den side indeholder en video, men jeg kan ikke lige finde ud af hvad jeg skal gøre?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 19:53 #41
#40 Længere nede står der "next chapter" klik på den og så er du igang men som vi har skrevet før så skal du ikke tro at det er nemt.. du må knokler en del på.. Men går ud fra du er rimelig god til engelsk? Ellers kan det godt gå hen og blive ekstra tungt..
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 19:59 #42
Jeg syntes ikke den side giver mening. Skal jeg bare læse alt det som de skriver? Men jeg vil jo gerne igang med at kode side med det samme. Mit engelsk er ikke særligt godt, så en side på dansk ville være meget nemmere.
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 20:15 #43
#42 Størstedelen af programmering foregår i engelsk :)

Ved godt du vil igang, men vi er os igang, men du må lige indse at du ikke kan programmere endnu og der er lang vej endnu (Afhænger af hvor hurtigt du self. lærer)

Desværre så er html5 ikke helt så godt understøttet i hvertfald ikke i chrome, men jeg tvivler nu stærkt på at andre browsere understøtter mere.. så vi begynder med html4 blot for at du faktisk kan lave noget, desværre så er min danske kilde nede og har den været i noget tid nu, så det kommer til og foregå på engelsk, men du kan prøve og benytte dig at translate.google.com.. men programmering er på engelsk så bedste er at holde sig til engelsk.

http://www.w3schools.com/html/default.asp

på siden skal du blot nede i bunden så er der en knap der hedder "next chapter" :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 20:26 #44
Der hvor der står try it yourself (prøv det selv) trykker jeg og så fremviser den en ny side, hvad skal man gøre på denne side?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 20:28 #45
Jeg skrev bare "MY first website" der hvor der stod "My first heading" og clickede på "Edit and click me" og ganske rigtigt kom den frem med min text ude i højre side, så virker det vil korrekt?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 20:40 #46
Den del behøver du ikke og gøre noget ved.. Kan se det ikke lige helt var den guide jeg søgte, men her er en som er på dansk og som ligner en som du kan bruge: http://webmaster.hephey.dk/148/

Du skal starte med lektion 1 som er nederst og derfra arbejde dig op af, du kan lægge ud med og læse siderne igennem.. og så er du velkommen til og spørge.. evt så kan du læse 1 side af gangen og så spørge om noget i den...
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 20:44 #47
Jeg er igang med lektion 1, under punktet "Programmer til at skrive HTML kode i" foreslåes der Notepad, skal jeg bare bruge notepad eller Notepad++ istedet som vi snakkede om før?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 20:48 #48
#47 - Jeg bruger selv notepad så det kan du sagtens :)

Dog kan det hele virke uoverskueligt, men det er lige indtil du lærer at lave et slags mønster i det hele :)
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 20:50 #49
Jeg kan også læse mig frem til at "Bemærk: websider lavet i "Frontpage" og i "Frontpage Express" vil kun med sikkerhed virke i Internet Explorer.". Så det ville nok være en god idé at blackliste Microsofts programmer, da jeg tvivler stærkt på at der er særligt mange som stadigvæk bruger Internet Explorer.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 20:52 #50
De fleste bruger vel Chrome,Firefox,Opera osv idag..

Men programmerne Dreamweaver og Adobe Photoshop har jeg hørt om før, skal man have de 2 programmer bagefter man har lært HTML?
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
22. november 2011 - 20:55 #51
Så jeg skal lave en mappe med navnet på min hjemmeside og så ligge alt materiale ind i den? Skal der tages backup af denne mappe med min hjemmeside?
Avatar billede Blueeyez Mester
22. november 2011 - 20:58 #52
#50 Nej det behøver du ikke :)

#51 Det er først når den kommer på nettet at backup er vigtigt at lave :) men hvis du får et webhotel plejer de og yde den service.

Ja, du kan godt kalde mappen for hvad end du ønsker (Men ikke for langt navn) Ja de ting du har skal derind, hvis jeg lige må høre ad hvad har du for materiale liggende? Blot skriv hvad filerne hedder altså: Navn.filtype.. ekstempel er: index.html
Avatar billede pstidsen Novice
22. november 2011 - 21:13 #53
Et CMS system er et system der giver dig lov til at lave en hjemmeside uden at kunne programmere. Det giver dig langt færre muligheder, da du er bundet til forudbestemte templates. Det er dog en smart genvej, hvis du ikke gider til at lære 5+ nye sprog. Mit råd er: lær det basale programmering og brug så et CMS system. Et forum er jo noget halvlanghåret noget med MySql osv.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
25. november 2011 - 00:33 #54
Det her blev alt for uoverskueligt.

Men,

1. Notepad eller Notepad++ som værktøj.

2. HTML som det første "sprog" som skal læres.

3. Denne hjemmeside http://webmaster.hephey.dk/148/ til at lære at kode og programmere med HTML.

Det må blive de første skridt. Mange tak for hjælpen. Smid et svar. Jeg opretter muligvis en ny tråd hvis jeg skulle have brug for mere vejledning.
Avatar billede Blueeyez Mester
25. november 2011 - 13:56 #55
#54 Fortalte dig jo det nok ikke blev helt simpelt :)

Men her er svar herfra (:
Avatar billede pstidsen Novice
25. november 2011 - 22:29 #56
Ja det er svært. Det er jo et ny sprog - tænk da du skulle lære tysk ;)