Avatar billede stubski Nybegynder
18. november 2011 - 12:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ram opgradering uden held

Har prøvet at opgradere en Packard Bell iMedia 2346
stationær pc fra 512 + 256 Mb ram til 1 Gb + 1 Gb ram. Der er kun 2 ramsokler på bundkortet. Har prøvet alle kombinationer med de 3 forskellige størrelser, men det højeste maskinen vil boote med er 1 Gb + 512 Gb. Når de to 1 Gb ram blokke er i vil den ikke starte. Køleren i strømforsyningen er det eneste der går i gang. Ingen bip, køler på processor kører ikke og intet på skærmen. Fjernes den ene 1 Gb ram, eller skiftes den ud med 254 eller 512 kører alt normalt. Pc'en skulle kunne køre med max. 2 Gb ram.
Hvad kan være galt ?
Kører XP sp 3. Rammene er PC3200 DDR  SDRAM helt nye.
Avatar billede Blandy Praktikant
18. november 2011 - 12:35 #1
Rammene er af samme fabrikat ikke? har du prøvet at bytte om på de 1 Gb ram, for at se om den ene måske er defekt?
Avatar billede stubski Nybegynder
18. november 2011 - 12:49 #2
Rammene er ens og samme fabrikat. Uanset hvilken ram blok der sidder i og hvilken sokkel, starter den helt normalt. Så begge 1 Gb rammene virker og de virker uanset i hvilken sokkel de sidder i. Det er når begge sidder i på samme tid at den er helt død.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2011 - 13:03 #3
det kan være, at bios skal opdateres - den skal kunne tage 2*1gb ram.
Avatar billede stubski Nybegynder
18. november 2011 - 13:30 #4
Hvor kan man se hvor meget ram bios understøtter ? Har prøvet at se under Main i CMOS Utility (tryk f2 under opstart) her står under Bios Information: Total Memory 1024 Mb.
Det kan ikke ændres da det punkt ikke er fremhævet. Markøren hopper forbi hvis jeg prøver at markere det. Men det passer ikke at 1024 er total (max.) ram, da maskinen kan starte med 1 Gb + 512 Gb og man kan så se det i system.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2011 - 13:53 #5
Hent hwinfo
http://www.hwinfo.com/download32.html
tag 'portable versionen' - den skal ikke indlæses - bare pakkes ud og kaldes.
Så kan du se bios versionsnummer og dato.
Dette skal du så sammenholde med den bios, som nok findes på maskinen support-site.
Avatar billede stubski Nybegynder
18. november 2011 - 15:07 #6
Det gir godtnok en fortegnelse over systemet, men er i tvivl om hvilken fil der skal bruges til opdatering af bios. Hwinfo viser bl.a. :
CPU : AMD Sempron 3000+
GPU : VIA/S3 K8M800/K8N800 Unichrome Grap
VIA/S3 Unichrome Pro
AGP 8X
Motherbord : NEC COMPUTERS INTERNATIONAL K8M800-82
Chipset : VIA K8M800/K8N800 CE + VT837(R)
Bios : 06/24/05
Bios Version : 1,0

Er der nogle af disse filer der er den rigtige :
ftp://ftp.download.packardbell.com/DESKTOP/iMedia%20(2005-2007)/Driver/Xp/
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2011 - 15:35 #7
der ligger ikke (som jeg nu kan se det) en bios blandt filerne. Jeg har søgt lidt, og kan ikke finde en bios der er nyere end din.
Avatar billede stubski Nybegynder
18. november 2011 - 19:52 #8
Jeg kan heller ikke finde en. Mon der er en nyere version end den jeg har? Den version er fra 2005.
Avatar billede stubski Nybegynder
03. december 2011 - 10:27 #9
Lukker nu