Avatar billede jdann Mester
16. november 2011 - 15:37 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Printer spoiler

Hej
Håber jeg bruger rigtige kategori
Kan nogen hjælpe.
I forbindelse at forsøge at dele en printer mellem 2 stationære PC ere har jeg fået en meddelelse om at min Print Spoiler ikke kører på PC nr. 2 - altså den PC som skal " kobles " til printeren på PC nr. 1
Når jeg så finder denne funktion i Computeradministration står der følgende:
Print spoiler starter - indlæser fil i hukommelse til senere udskrivning - startet - automatisk

Jeg har klikket på genstart print spoiler

Der sker ingenting -

Bruger windows xp.

VH Jørgen
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2011 - 16:21 #1
Er den også sat til at køre under kør-msconfig-tjenester?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2011 - 16:22 #2
Hos mig ligger den lige sammen med tjenesten til systemgendannelse inde i msconfig.
Avatar billede jdann Mester
16. november 2011 - 17:31 #3
ups
Jeg er ikke så meget hjemme i det indre
hvordan finder jeg ud af om den kører i msconfig ?
Jørgen
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2011 - 18:11 #4
Kommentar til det der står i #3
Man skriver bare msconfig i "kør" og trykker enter, så er den der.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2011 - 18:13 #5
Ps. Det ved 220661 selvfølgelig godt. Det var bare for at spørger ikke skal sidde og vente:)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2011 - 18:48 #6
Er det ikke det jeg skriver i #1?
Gå i start-vælg kør-skriv msconfig i feltet og vælg ok.
Du kommer nu ind i systemkonfigurationsprogrammet.
Vælg tjenester, og se om din print spooler er sat til at starte her.
Avatar billede jdann Mester
16. november 2011 - 19:11 #7
Hej igen
Så vidt jeg kan se så kører tjenesten print spoiler under msconfig.

Hvad gør jeg så :)
Jørgen
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2011 - 19:44 #8
Står spooler tjenesten aktiveret for en profil i Computeradminisrationen?
Du skal åbne print spooler og vælge log på?
Kører tjenesten i joblisten?
Den skal hedde spoolsv.exe
Avatar billede jdann Mester
16. november 2011 - 21:29 #9
Tjenesten står som aktiveret udfor en profil (1)
Står som: log på som lokal systemkonto - tillad tjenesten at fungere interaktivt på skrivebordet.

i joblisten står stadig:Print spoiler starter - indlæser fil i hukommelse til senere udskrivning - startet - automatisk

Jeg er ked at blive ved med at spørge - hvad sådan er det når man ikke er så snedig
VH
Jørgen
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2011 - 15:35 #10
I min er der også tjekket af "tillad tjenesten at fungere interaktivt med skrivebord.
Hvis du også har denne indstilling aktiveret må du prøve at tjekke disken for fejl:
http://pctricks.dk/chkdsk-pa-vista-215.html
Denne er til Vista men xp fungerer på samme måde.
Avatar billede jdann Mester
17. november 2011 - 18:03 #11
Tak for din tålmodighed.
Jeg ville nu prøve at lave denne kontrol af disken, men får besked om at PC eren skal genstartes før det kan lade sig søge -´
programmet skal have udelt adgang til nogle windowsfiler - det hjælper dog dog ikke at genstarte.
Får samme besked.
Kan man mon sælges en gl. møgPC - :)
Jørgen
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. november 2011 - 12:51 #12
Åsagen til, at printerspooleren crasher er som REGEL en defekt/korrupt printerdriver.

Hvis spoolservicen stopper kan den NEMT startes ved følgende kommando fra "RUN"
net start spooler

MEN reelt set skal du løse dit problem ved, at fjerne alle printerdriveren fra "server properties", stoppe og starte spoolservicen også lægge driveren korrekt på igen.

Vh Xerox System teknikkeren ...  :-)
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. november 2011 - 12:52 #13
er du lidt mere uheldig skal du ind og slette driveren manuelt i c:\windows\system32\spool\drivers

bare pas på for sletter du det forkerte gør du situationen værrer ... og nej jeg kan ikke rådgive mere præcist da det oftest kræver noget "hands on".
Avatar billede jdann Mester
18. november 2011 - 15:06 #14
Hejsa
Uha - det lyder svært
Men hvis jeg nu vil prøve det tilsyneladende nemme med "RUN" net start spooler - hvor gør jeg det.
Jørgen
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. november 2011 - 15:20 #15
klik start
klik kør
skriv net start spooler
Avatar billede jdann Mester
19. november 2011 - 08:28 #16
HIP HIP HURRRA
Dert var den startkommando der skulle til

Tak til alle som har bidraget til løsning
Point til juleulven

Jørgen
Avatar billede jdann Mester
19. november 2011 - 08:30 #17
Nå der var jeg lige hurtig nok
Vil juleulven lige give et pip såskulle point komme
Måske først mandag da jeg er bortrejst resten af weekenden

VH

Jørgen
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. november 2011 - 14:52 #18
Hej Jørgen

Glad for jeg kunne hjælpe. Hvis fejlen bliver ved med, at opstå kan vi lave et lille "program" der via et dobbeltklik stopper og starter tjenesten ...

Vh Anders