Avatar billede mjl Nybegynder
11. november 2011 - 18:27 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få forbindelse til MySQL

Hej der,

Jeg har lige installeret Apache, PHP og MySQL på min Windows 7 maskine (32bit) - når jeg kører noget PHP fra htdocs, er der noget der virker fint, men andet der giver denne fejl :

mysqlnd cannot connect to MySQL 4.1+ using the old insecure authentication. ....

Nogen der lige ved hvad det skal betyde, og hvordan man får det til at virke !?

hilsen Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2011 - 19:03 #1
Avatar billede mjl Nybegynder
11. november 2011 - 19:12 #2
Hmmm ...

Hjælper mig desværre ikke, da jeg ikke fatter hvad jeg skal gøre.

Jeg har indtil i dag arbejdet på en WinXP maskine, hvor dette problem aldrig opstod.

Er min MySQL version for ny - vil det være bedre med en Ver. 3 eller hvad?
Avatar billede mjl Nybegynder
11. november 2011 - 19:40 #3
Dette er hele den advarsel der dukker op :

mysqlnd cannot connect to MySQL 4.1+ using the old insecure authentication. Please use an administration tool to reset your password with the command SET PASSWORD = PASSWORD('your_existing_password'). This will store a new, and more secure, hash value in mysql.user. If this user is used in other scripts executed by PHP 5.2 or earlier you might need to remove the old-passwords flag from your my.cnf file
Avatar billede mjl Nybegynder
11. november 2011 - 20:01 #4
Jeg har nu prøvet en masse kommandoer til MySQL, men intet ændrer problemet - nogen ideer?
Avatar billede mjl Nybegynder
11. november 2011 - 20:29 #5
Er der nogen der evt. kan forklare mig hvorfor jeg har problemer? Er det fordi MySQL ikke virker med Win 7 eller hvad - jeg er helt blank, og ved derfor ikke hvilke actions jeg skal tage ... !?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2011 - 20:52 #6
MySQL virker fint med Win7.

Jeg tror at fejl beskeden og det SO link forklarer mulighederne.
Avatar billede mjl Nybegynder
11. november 2011 - 20:52 #7
Mulighederne ?
Avatar billede mjl Nybegynder
12. november 2011 - 07:50 #8
Når jeg kører php lokalt, og fra mit script kalder en mysql database, der ligger på en ekstern server, så kører det hele fint på nogle servere, men ikke fra andre ...

Når jeg tjekker de eksterne serveres mysql version, ser det ud til at alle bruger 5.0 .... det er derfor jeg ikke lige kan forstå noget som helst.

Lokalt har jeg prøvet at installere ver. 3, 4 og 5 uden held ...

Jeg ville ønske jeg helt forstod hvad der var problemet, så jeg kunne gøre et eller andet !!

Er der ikke en, der vil forklare mig hvad der kan være galt.
Avatar billede mjl Nybegynder
12. november 2011 - 08:12 #9
Jeg behøver vel ikke mysql installeret lokalt, når jeg bruger eksterne databaser, eller !?

Er det så i virkeligheden min nye php version, der giver problemerne?
Avatar billede peet1 Nybegynder
12. november 2011 - 09:29 #10
prøv se i din config fil (my.cnf)

om den står til af være 0 hvis ja ret den til 1

old-passwords=1

restart mysql problem skulle være løst derefter.
Avatar billede mjl Nybegynder
12. november 2011 - 13:19 #11
Tak for hjælpen begge to ...

Jeg kunne ikke få noget af det til at virke - men - jeg downloadede en fil med hele pakken; Apache, PHP og MySQL - og alt blev sat automatisk op - nu kører skidtet - hurra !!

Hvis i begge lige ligger et svar, kan i dele points !

Tak igen for jeres tid !

hilsen Martin
Avatar billede arne_v Ekspert
12. november 2011 - 23:03 #12
ok
Avatar billede mjl Nybegynder
13. november 2011 - 10:14 #13
Hvad med dig peet1 ??
Avatar billede mjl Nybegynder
15. november 2011 - 17:15 #14
Tak for hjælpen arne_v ....