Avatar billede Math-Mann Nybegynder
07. november 2011 - 12:51 Der er 3 kommentarer

Kan du anbefale dette kamera?

Hej.
Er 100% ny. Har faktisk kun haft et kompaktkamera fra Aldi, men nu melder interessen for foto sig. Har gået lidt og tænkt på at købe  et Sony Cybershot DSC H10B på dba.dk
Her er linket: http://www.dba.dk/sony-cyber-shot-dsc-h10b-sort/id-78695881/
Hvad har I at sige om dette kamera? Jeg skal bruge det til landskabsbilleder, billeder på ferier o.lign. Og så også portrætbilleder. Kan det det? Og hvad er forskellen på de to objektiver der er med, hvad er en modblænder og hvad vil alle de tal, man bruger ifbm. objektiver, sige?
Jeg er 15 år.
Har modtaget billeder taget med kameraet pr. mail så hvis nogen har lyst til at se dem, så skal jeg nok sende dem :)

--
Og så er der lige en der er nødt til at fortælle mig hvordan jeg giver point ;)
Avatar billede jens_peter Nybegynder
11. november 2011 - 23:13 #1
Nej, jeg synes bestemt ikke, at du skal hjælpe sælger af med hans gamle kamera, som du vil ærgre dig over at have købt.

http://www.dba.dk/canon-eos-350d-spejlrefleks/id-78422691/

Et kamera som det ovenfor ligger i samme prisklasse, men det giver meget bedre billeder,ligesom du kan vokse med det med eksempelvis ekstra objektiver.

Det er et ekstra teleobjektiv, der skrues udenpå, men det giver altså billedkvalitet derefter og har intet med spejlreflekskvalitet at gøre.

Alternativt kan du købe dig et nyt Sony spejlreflekskamera, der sælges i næste uge i Elgiganten til kr. 1.999. Det er en ældre model og restudsalg.

Eller et af de nye spejlreflekskameraer, der ligger på 4-6 tusind samme sted, så får du også muligheden for at optage film, ligesom med det kamera du spørger til.

Herudover får du dagens kvalitet, der er meget bedre end gårsdagens, det er virkelig et område, hvor der er forskel.

Så man får ikke bare en ny cykel frem for en brugt, der kan køre lige så hurtigt osv., den ældre udgave kan ikke nær det samme, som den nye.

Jeg har selv et sæt Olympus E510, hvor der er både normal- og teleobjektiv med, som jeg er meget glad for, de sælges på DBA til et par tusind i dag, så det sæt kunne du også kigge på.

Så skal du ikke ud og købe dig et teleobjektiv, som du vil ønske dig på et tidspunkt.

Du har dog ikke brug for det til de ting, som du nævner, måske til portrætter, hvor det er godt at bruge en blændvidde på 80-100 mm.

Men en ekstern blitz kan du ikke undvære, hvis du mener det seriøst med portrætter og den slags, hvilket du afskriver dig mulighed for, hvis du køber et compactkamera, som det du har spurgt om.

Jeg håber, at du fik noget at gå videre med ellers må du spørge igen.
Avatar billede finb Ekspert
19. december 2011 - 13:43 #2
Uanset hvad du køber, så er det forældet i morgen.
Men held og lykke !

Mvh finb
Avatar billede jens_peter Nybegynder
21. december 2011 - 19:21 #3
Hvordan er det egentlig gået, fik du købt dig et kamera?